Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
25. august 2019 - 16:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Håndtering af USA stick

En FB ven sendte dette :

https://www.computerworld.dk/art/247119/microsoft-lover-der-sker-ikke-noget-hvis-du-bare-traekker-den-ud?fbclid=IwAR29MKjB0NaRrnkwPgUnB2mgDVUp8Tv4a5UuBnrMlctGUOFzUBeUtHp-MoE

*
Nu ved jeg ikke, om jeg gør noget forkert ?
A : Jeg bruger ikke USB stick så tit.
*
Men når det sker, så sætter jeg stikket i - Før jeg tænder (Hvis det er et USB stick, som PCen kender, naturligvis.

Når jeg så er færdig. Slukker. Så tager jeg først USB stick ud. Når PC er helt slukket.
*
Det er vel "Godt nok" ?
*
Gælder for Linux Mint, 19.1
Windows 7
Windows 10

Venlig Hilsen Jørn
25. august 2019 - 17:19 #1
Ja det er godt nok.

Det er ikke noget problem at sætte et usb stick mens maskinen er tændt.

Men når man skal tage det ud, kan det gå galt.
F.eks hvis du har åbne filer og mapper, og du bare hiver en USB memory stick eller en HDD der er tilsluttet med USB.
Så kan du risikere data tab, korrupt fil eller korrupt fil system på enheden.

Derfor skal du altid bruge sikker fjernelse i windows.
En USB mem f.eks. kan du åbne stifinder, højre klikke på USB'en og klikke på skub ud (Eject på engelsk). Hvis du har en åben fil eller et åbent bibliotek, vil den sige at det kan den ikke.
Så skal du selv følgelig lukke filer og/eller programmer der har fat i USB'en.
Har du en folder åben med stifinder på USB'en, vælge et bibliotek på din HDD.

Du skal desuden bemærke at windows ikke altid skrive direkte til laringsmedier med det samme, den kan godt vente lidt, det er det der hedder caching.

USB memory kan være formateret som HDD, så skal du skubbe den ud, som hvis det er en HDD.
Nede i process linien nederst til højre i skærmen, finde du USB, og vælger sikker fjernelse.

Linux ved jeg ikke noget om.
Dog har jeg fået at vide af en Linux nørd, at man skal unmounte den.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
25. august 2019 - 17:41 #2
Tak rodgerrabbit !
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. august 2019 - 18:18 #3
Jeg trækker altid USB stikket ud når jeg er sikker på at det er færdig .
Har aldrig haft problemer med at det er gået galt!
Avatar billede puren Ekspert
25. august 2019 - 22:30 #4
rogerrabbit >> du skriver "Derfor skal du altid bruge sikker fjernelse i windows" men er windows færdig med alle filer og mapper kan man sagtes tage den ud uden problem men som du selv er inden på tager man den ud inden kan data gå tabt

og det er helt den samme process  linux
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
26. august 2019 - 08:36 #5
Tak poko1 og puren
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
26. august 2019 - 14:32 #6
Jeg siger : TAK. Bukker og slukker ....
26. august 2019 - 15:29 #7
Velbekomme :)

Enig med poko1 og puren i #3 og 4.

Jeg vil dog anbefale at bruge sikker fjernelse hver gang, så er man sikker.

Jeg bruger det selv.