Avatar billede mort1 Ekspert
13. juli 2019 - 17:34 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Installation af Windows på ny pc.

Jeg står for, at købe en ny computer - Min leverandør vil gerne have Kr. 799,- for at levere den med Windows 10 Home, og 200 Kr. mere for Pro. Programmerne kan jo købes noget billigere, uden installation,
Jeg har tidligere geninstalleret Windows 10 Pro på min nuværende computer, uden problemer. Er der noget jeg skal være opmærksom på, hvis jeg selv installere på en helt ny og jomfruelig pc..
Jeg forestiller mig  en 500 GB SSD og en 2 TB "gammeldags" HD.
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. juli 2019 - 18:22 #1
Jeg tror du skal prøve med en Windows 7 / 8-8.1 Hvortil du har en Produktnøgle og derefter køre en Opgradering til Windows 10 Har stadig lykkedes med en PC: for 5- 6 Uger siden.
Avatar billede hjolsen Ekspert
13. juli 2019 - 20:37 #2
Hvis du har en gyldig licens til win 7/8/10  har du ingen problemer , men hent den sidste nye installations medie  fra  https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10.
Når du installerer så vælg at sige du ikke har en nøgle og indtast den først når du har forbindelse til internettet !
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. juli 2019 - 21:18 #3
Gå til Windows Download siden vælg download værktøjet nu
Eller Direkte her
https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209
Når du kommer til. Hvad vil du foretage dig Så vælg opgrader denne Computer nu.
https://ibb.co/NyPz6WB
Hvis den er Windows 7 /8/ 8.1 Aktiveret
ordner resten sig selv
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2019 - 21:38 #4
Du kan købe en Windows 10 pro nøgle, og installere via en USB stick fra:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
https://e-gear.dk/windows-7-professional-32-bit.html
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2019 - 08:13 #5
Jeg er enig i #4
Med en ny pc er der ingen grund til først at prøve med en ældre version.
Har du en Win 7 eller 8 pro nøgle du ikke bruger mere så brug denne licens kode til aktivering.
Er din gamle pc død kan du også prøve med denne. Er det en OEM nøgle fra den gamle pc kan det være den ikke lige aktiverer. Jeg har dog hørt om andre der har brugt telefonisk aktivering med gammel nøgle og fået aktiveret på ny pc. Du har intet at tabe ved at prøve. Kikser det så er der andre muligheder:
https://www.google.com/search?q=Win+10+pro+n%C3%B8gle&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=shop&sa=X&ved=0ahUKEwj6yNCv4LPjAhXE86YKHV4sCI8Q_AUIESgC&biw=1920&bih=916
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. juli 2019 - 09:17 #6
På et motherboard Hvor der aldrig har været installeret Windows 10
Er der omkring et par tusinde svar fra Microsoft Om at anskaffe sig en Produktnøgle.!
"Citat."
Jeg har i dag opgraderet min PC med CPU motherboard, og GPU. Dog står jeg nu ik det problem at den ikke vil aktivere mit Windows igen. Jeg har nu prøvet at købe en helt ny Windows key, for at håbe på det kunne løse problemet dog uden held. Kan det virkelig passe det skal være så
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. juli 2019 - 09:25 #7
Citat.
Jeg erstattede i går mit bundkort og i den forbindelse har jeg brug for at aktivere Windows igen. Jeg prøvede at bruge fejlfindingsværktøjet, til at starte med kunne den slet ikke få forbindelse til serveren. I dag fik jeg så lov at prøve at aktiverer, men den siger bare at den ikke kan
-Og der er rigtig mange-
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juli 2019 - 09:34 #8
Jeg kan kun bakke op om at installere Win10 direkte. Så sent som i går installerede jeg 7 ældre maskiner "født" med Win7 (en enkelt kun WinXP), og brugte deres respektive Win7 nøgler. Ingen problemer med Win10 - og sådan har jeg installeret omkring 100 maskiner over de sidste par år.. - når de kommer gennem installationsprocessen, aktiverer de automatisk.

XP maskinen "snød" jeg ved at bruge en af de andre produktnøgler... - det har jeg erfaring for man kan gøre et lille stykke tid, før nøglen så dømmes ugyldig hos Microsoft.
En enkelt maskine kom således op og blev ikke automatisk aktiveret - så fandt jeg en anden (win7) produktnøgle og knastede ind, hvorefter den aktiverede fint i 3. forsøg...

Men der er altså ingen grund til at starte på en tidligere udgave af Windows... - og ingen grund til at købe en ny produktnøgle, hvis du har en gammel til Win7...

Det lovlige/etiske kan vi godt diskutere hvis nogen vil :-) - her er vi nok i noget af en gråzone...
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2019 - 11:10 #9
#6 og #7
Mange af de spørgsmål her, har jo nok som baggrund at man bare har puttet den samme disk i med det det oprindelige system vil jeg tro
Og ligger man så og kludrer med at prøve at aktivere på en gammel installation vil det sandsynligvis gå galt. Også selvom man køber en ny licens
Med ny hardware så er det  nyinstallation der skal til for at have sikkerhed for at man kan aktivere Windows, selv med en nøgle til kun 150 kr. Jeg har hørt om flere der uden problemer har fået aktiveret når de lavet en installation fra bunden med den billige nøgle.
Avatar billede mort1 Ekspert
14. juli 2019 - 11:34 #10
Tak for jeres svar, som stort set alle går på, hvordan man får Windows 10 aktiveret "gratis". Jeg har helt styr på, hvor og hvordan jeg skaffer Win. 10, og har installeret adskillige (opgraderet fra Win 7 og Win 8.1) - men det jeg ville med mit spørgsmål:
"Er der noget jeg skal være opmærksom på, hvis jeg selv installere på en helt ny og jomfruelig pc", var at finde ud af, om der var noget specielt med en ny pc, nye diske osv. - I "gamle dage", skulle man formatere disken(drevet) inden man kunne starte installationen af styreprogrammet, skal man stadig det, eller er det en del af Win. 10 installationsprocessen  - Det er ting som det, og andet, forbundet med installationen,  som jeg evt. selv skal klare, jeg er interesseret i at vide noget om...….
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. juli 2019 - 12:16 #11
Hvis det er en nyere PC: Med UEFI /EFI er det nemmest at sætte den op på en Uallokeret SSD / HDD.
Du skal under opstarten have muligheden UEFI USB  UEFI DVD.
I stil med dette
https://ibb.co/8gwcsm9
Avatar billede hjolsen Ekspert
14. juli 2019 - 17:38 #12
jeg tilslutter kun den disk der skal være styre system på , og bruger den nyeste USB installations medie - så kører det næsten automatisk igennem , windows formaterer/partitionerer selv disken og jeg vælger altid at sige jeg ikke har en nøgle når der spørges efter den
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
14. juli 2019 - 21:55 #13
#10 Det går meget nemmere i dag, du downloader Windows 10 fra Windows hjemmeside (som en ISO fil du brænder på en DVD eller på en USB), du installerer og indtaster licensnøgle.
Windows genkender normalt det hele. I gamle dage skulle installeres et væld af drivere, principielt bør du også installere de drivere der leveres med til bundkort, grafikkort mv, men det er normalt ikke nødvendigt.
Avatar billede mort1 Ekspert
20. oktober 2019 - 14:19 #14
Windows 10 blev installeret uden problemer ind til jeg skulle aktivere med min nye - og ubrugte Windows 10 Pro aktiveringskode, som af uviste årsager ikke kunne accepteres, herefter tog jeg koden fra en tidligere brugt Windows 8 Pro, som virkede uden problemer, så sådan fik jeg aktiveret Windows 10 Pro på min nye computer.
Jeg synes dog, at det virker lidt mærkeligt, at en ny maskine kan aktiveres med en gammel, og tidligere brugt, aktiveringskode.