03. februar 2019 - 14:24 Der er 4 kommentarer

Hjælp til administrator

Hej jeg har brug for hjælp pga. jeg har 2 windows kontoer den ene er ikke administrator hvordan laver jeg den administrator tak
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. februar 2019 - 15:10 #1
Jeg er ikke sikker på at man kan have to administratorkonti på én computer.
Så vidt jeg ved kan man kun have én administratorkonti, samt en eller flere brugerkonti.
Avatar billede klaudi Ekspert
03. februar 2019 - 15:37 #2
Åbn Indstillinger (Win-tast+i).
Klik på Konti, klik derefter på Familie og andre brugere.
Er din konto der, så klik på den og vælg Skift kontotype
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2019 - 20:35 #3
du kan kun have 1 administrator, MEN, du kan melde en bruger ind i gruppen "Administrators".
Egenskaber på brugeren, avanceret
Avatar billede bpb Seniormester
03. februar 2019 - 21:43 #4
Jeg plejer at skaffe administrator rettigheder sådan her, når CCleaner eller Rufus skal køres:

Log af.  Log på computerens administratorkonto.

Derefter:  Kontrolpanel > Skift kontotype,
og vælg den konto du vil give administrator rettigheder.

Klik på Skift Kontotype i den nye menu, vælg Administrator, afslut kontrolpanel.

Log af igen.  Log på den oprindelige konto, som nu har fået administrator rettigheder.

Det virker på min bærbar  (Windows 10 version 1809), hvor den oprindelige konto dog er en lokal konto, dvs. ikke forbundet med Microsoft.  Det kan ikke udelukkes, at nogle af detaljerne er anderledes på andre computere.

Når du ikke længere har brug for administrator rettighederne, kan du åbne kontrolpanelet igen.  Denne gang vælger du Standard.

Min computer accepterer at have to eller flere konti med administrator rettigheder samtidig.  Men nogle gange virker det som om en administrator-konto er et andet begreb.  I visse situationer kan man, så vidt jeg husker, have brug for at højreklikke og vælge "Kør som administrator", selv om man befinder sig i en konto med administrator rettigheder.  Jeg føler, at min viden om det emne er utilstrækkelig.

Men det står fast, at hvis man surfer, mens man har administrator rettigheder, forøges risikoen for virus-angreb kraftigt.