Avatar billede anskov Mester
30. januar 2019 - 09:12 Der er 2 kommentarer

Hvad er bedst at gøre?

Hej Alle

Jeg har lavet et afvigelsessystem. Min første ide var at kun En person kunne have filen åben...men det holder ikke rigtigt.

Jeg har lavet excel filen så den består af følgende sheets:
Start (det er her oprettelse af afvigelse sker. Når alt er udfyldt trykker man på en knap som kaster indtastet data videre til "Afvigelse" ark)

Drop-down (det er her drop-down lister henter data fra)

Afvigelse (Det er her data bliver kastet over når afvigelse oprettes eller der bliver tilføjet data til afvigelse).

QA-Side (Det er her en afvigelse får tilføjet Data og giver et overblik over Afvigelsen).

Rapport (Her er det meningen man skal kunne printe en rapport ud hvor det er sat lidt pænt op)

Ovenstående er min opbygning, jeg kan ikke tillade at der er flere en person der er inde og oprette en afvigelse da det vil gå ud over afvigelsesnummeret der gives til hver afvigelse (afvigelsesnummer+1).

Derfor tænker jeg at jeg vil splitte mit afvigelsessystem op i to filer.
Til det tænker jeg at den første fil kun skal bestå af sheetet Start.
Det vil betyde at den skal hente drop down info fra fil 2 (QA...sheet dropdown) og den skal også kunne kaste den indtastet data tilbage til fil 2 (QA...sheet Afvigelser, også selvom den er lukket eller i brug).

Vedrørende fil 2 (QA), så vil jeg gerne have at flere personer kan arbejde i arket (de personer der har ansvar for deres afvigelse). Dette kan jo godt lade sig gøre ved "Del projektmappe". Jeg regner ikke med at folk arbejder med samme afvigelse på samme tid.

Jeg ved ikke om ovenstående vil gå helt galt....hvad er jeres mening og evt. forslag til hvordan jeg skal gøre?
Avatar billede claes57 Ekspert
30. januar 2019 - 09:36 #1
jeg ville nok lave det lidt mere kringlet:
første fil skal ved indtastning have en knap 'opdater', som bare sender data til en csv-fil i en fast mappe - navngivet dato og klokkeslet inkl sekunder.
anden fil skal have en 'ajourført pr' felt, og en 'opdater' knap - klik på opdater skal sortere og læse alle csv-filer efter ajourført og i et loop hente ind, tilrette data, rette 'ajourført pr' feltet og så videre til næste fil. Evt kan samme rutine slette læste csv-filer løbende.
På den måde kan der sidde 50 og indtaste afvigelser - de laver bare hver sin csv-fil. Og makroen til at ajourføre hovedarket kan for den sags skyld køres via et vbs-kald kl 5 hver morgen, så der helt sikkert ikke er andre på det samtidigt.
Avatar billede anskov Mester
30. januar 2019 - 10:08 #2
Hej Claes

Tak for dit svar...og puha det lyder som lidt af et arbejde :-).
Men jeg er faktisk ikke så bekymret for at der bliver alt for meget vente tid ved oprettelse af afvigelser.
Vi har max 3-5 afvigelser på en dag og det er ikke hver dag. En afvigelse vil tage 2-4 minutter at lave, så at lige to personer opretter en afvigelse på samme tid er nok ikke så stor og hvis det sker må man bare vente til at filen er ledig.