Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
16. december 2018 - 09:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvor stort et land er Grønland ?

Regner man kun det, som ikke er is med som land på Grønland ?
- Vi sad og så Julehilsen til Grønland. I går, Lørdag.
- Kom til at snakke om : Hvor stort er Grønland i forhold til Danmark ?
- Umiddelbart, hvis man ser på et verdenskort, er Grønland jo meget større end Danmark.
- Men kvadratmeter skulle være. Ifølge Google :
Grønland : 2.166.000
Danmark : 2,221.000
-
Danmark er størst ! - Men det kan da ikke passe !
- Med mindre man regner de områder med sne og is fra i Grønland. ?
(Lyder mærkeligt)
-
Hvordan ser de rigtige tal ud for Grønland ?
-
Er det mig, der har læst tallene om Danmark og Grønland forkert ?
(Jeg er ikke helt skrap til tal, indrømmer)
*
God Søndag fra Jørn
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. december 2018 - 10:06 #1
Grønland
Areal. Total. 2.166.086 km2 Størrelse nr. 12
Danmark
Areal. Total. 43.098,31 km2 Størrelse nr. 134
Færøerne
Areal. Total. 1.393,4 km² Størrelse nr. 180
I alt. 2 210.557 Km2
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2018 - 12:18 #2
Jo da.
Da Grønland jo er en del af Danmark, så skulle Danmark jo  være ca. 43.000 km2 større end Grønland. 🙂
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2018 - 12:30 #3
Og her glemte jeg jo selvfølgelig også Færørene der også hører med 🙂
Så jeg er helt enig i poko1's tal  som er svaret på det du spørger om🙂
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
16. december 2018 - 12:49 #4
Tak - Nu mente jeg selve den store Ø Grønland.
Ikke om Grønland er en del af Danmark. (Hjemmestyre).
Og - Ja, hvis Færøerne er med i Danmark. (Er de jo) - Så er Danmark større.
Jeg mente egentlig Danmark - uden andre.
Grønland uden andre.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2018 - 13:24 #5
#4 Så er forholdet det som poko1 har skrevet i sit første indlæg :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
16. december 2018 - 13:59 #6
Med andre ord udgør Grønland 97,5% af rigsfællesskabets (eller kongeriget Danmarks areal).

Noget andet er så, hvor lille en del af Grønlands areal, som rent faktisk er beboeligt. Hvordan ville Grønland i praksis se ud uden iskalotten? Ville det være rent hav med nogle små klippeskær, eller ville jorden under indlandsisen rent faktisk ligge over havoverfladen?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2018 - 14:06 #7
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. december 2018 - 15:15 #8
Hvis indlandsisen fjernes så vil Grønland vokse yderligere  men det ville ikke ses da havet så også stiger men fra jordens midte til toppen af Grønland som højeste sted nu er godt 3 Km ville der blive længere!
Avatar billede eurositi Ekspert
17. december 2018 - 08:21 #9
Der er så meget is på Grønland, så verdenshavene ville stige mærkbart (måske 4-5 meter), hvis al indlandsisen smeltede. Hvis iskappen samtidig er 1-3 kilometer tyk, må landmassen nedenunder generelt ligge for lavt til at den ville være oven vande.

... Jeg tror, jeg vil se "Waterworld" igen. :)
Avatar billede MADOlsen Forsker
19. december 2018 - 09:04 #10
Og lige for at skære det ud i pap :-)

De tal I fandt:

Grønland : 2.166.000
Danmark : 2,221.000

er sådan set rigtige. MEN:

Tallet for Danmark er for hele rigsfællesskabet, altså INKL. Grønlands og Færøernes areal :-)
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
19. december 2018 - 22:23 #11
Tak til alle Grønlands-Eksperter