Avatar billede laxen71 Praktikant
27. november 2018 - 23:17 Der er 15 kommentarer

blå skærm

Jeg er ved at blive sindsyg, jeg synes jeg har prøvet alt. Jeg for blå skærm når min computer har startet op og kørt lidt så kommer den med en stopkode der hedder :system_thread_exception_not_handled. Jeg har skriftet harddisk, jeg har skiftet lydkort og jeg har skiftet ud af mine ram, altså taget en ramblok ud og prøvet at køre men den gik ned hver gang, er der et klogt hoved der kan hjælpe. Jeg har bakset med den computer i snart et halvt år, mega frustrerende.
Venlig hilsen Lars
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. november 2018 - 23:39 #1
Hvilket styresystem er der tale om? Er det en stationær, (købt færdig eller selvbygget)eller en bærbar - mærke og model.
Måske et computerværksted kan stille en diagnose, og reparere patienten. Det kan let blive en temmelig bekostelig affære bare at skifte delene uden at vide hvad der præcist er der fejler.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2018 - 23:39 #2
Forkerte eller for gamle grafikdrivere. Prøv med et andet grafikkort, hvis du har muligheden.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2018 - 23:43 #3
smadret windows. installer om! forfra!
Avatar billede laxen71 Praktikant
27. november 2018 - 23:45 #4
Ja det er jo så næsten det sidste jeg kan skifte ud over bundkort :-) Jeg har ikke et gammelt grafikkort men må jo nok prøve at købe et. Tusind tak for svaret Valby39
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2018 - 23:48 #5
Hvis du kan komme i Enhedshåndtering (windows+x) så prøv at finde grafikkortet og opdater  driveren.
Avatar billede laxen71 Praktikant
27. november 2018 - 23:50 #6
det er en stationær fra lenovo med i5 processer, købt fra den blå avis og de ville ikke give penge tilbage, ved ikke om det er selvbyg, men jeg har jo ihvertifalde bygget lidt på den :-)
Avatar billede laxen71 Praktikant
27. november 2018 - 23:50 #7
og der er windows  10 på
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2018 - 23:52 #8
Ok. Men måske kan du låne et fra en anden PC? Jeg kan forstå, det er en stationær, og så har det ikke større betydning hvilket kort det er, bare for en prøve.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
28. november 2018 - 00:22 #9
Det kan meget vel være bundkortet, evt. beskadiget af statisk elektricitet hvis det ikke er håndteret i antistatiske omgivelser. Evt. tidligere håndtering, den slags fejl kan komme længe efter selve udsættelsen for statisk elektricitet. Det er nok ret håbløst, kig efter en anden brugt Lenovo, der findes flere firmaer der har specialiseret sig i brugte Lenovo computere med garanti.
Avatar billede kurtba Ekspert
28. november 2018 - 00:24 #10
Når man læser om denne fejl på nettet, så fremgår det flere steder, at det stort set kan skyldes al mulig hardware i pc.en, så derfor er det svært at pege på en løsning, som er sikker. Efter som du har skiftet harddisk, går jeg ud fra, at du så også har lavet en ny ren installation på denne harddisk, således at man umiddelbart kan udelukke at der er fejl i installationen.
Men alligevel er der flere som peger på, at man kan have et installationsmedie, som måske er medvirkende til at fejlen opstår. Så prøv at installere med en anden windows version, end den du har brugt indtil nu, for at se om det hjælper.
På den anden windowsversion vil der bl.a. ligger andre versioner af driverne, og da alt tyder på, at det enten er en driver eller en hardwaredel, som fejler kunne det være en god mulighed at prøve for at indkredse problemet yderligere. Det kan jo blive en bekostelig affære bare at blive ved at med at købe nye dele og putte i den. Det kan jo heller ikke udelukkes at det er en hardwaredel på bundkortet, som rent faktisk er defekt. Det kan også være cpu, da cpu.en jo har indbygget grafikkort, så det måske er denne del, som er defekt.
Jeg har selv på et tidspunkt kæmpet med en pc, som var født med win 7 og med installationsmedie på skjult partition på hd. HD stod af, men jeg havde en anden win 7 version liggende som jeg så installerede med originalt serienr.
Kom aldrig til at køre ordentligt. Alt pegede på at der var noget med grafikkortet ud fra fejlmeddelserne, samt at det var geforce kortet/driveren, om fejlede, ikke det indbyggede på cpu. Prøvede alle mulige versioner af driveren uden at det hjalp noget. Da win 10 kom og man gratis kunne opgradere, prøvede jeg det et utal at gange, men den blev ved med at fejle. På et tidspunkt lykkedes det så at opgradere til win 10, men nu kunne opdateringerne ikke installeres og stadig problemer som pegede på grafikdriveren (grafikkortet var forsøgt skiftet med flere andre).
Til sidst installerede jeg win 10 direkte på den, og efterfølgende har den kørt fejlfrit. Så drivere i en windowsversion kan godt give store problemer.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2018 - 02:53 #11
der er kun 2 løsninger:

#1 boot i fejlsikret tilstand, og slet alle drivere, boot så normalt, og installer alle drivere
#2 installer windows helt fra bunden af, på en slettet hdd

hvs det så stadig ikke virker, er det hardware fejl og du kan lige så godt smide den ud
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2018 - 08:44 #12
Deaktivere driver signering til Windows 10 ville jeg også forsøge med. Der findes video på hvordan det gøres.  Sidder ved telefon derfor ikke link her.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. november 2018 - 09:16 #13
Fantastisk tråd, denne her... - der er ikke grænser for hvad problemet kan skyldes, og hvad løsningen kan være.

Og med god grund - det kan være nærmest umuligt at løse sådan et problem.

Men nu er det sådan at Windows laver en dumpfil - gemmer maskin-tilstanden i en fil, når den blå skærm kommer. Ved hjælp af disse filer, kan man debugge sig frem til et fingerpeg på, hvad problemet kan skyldes.
Det er dog desværre ikke hverdagskost at man debugger disse filer, for det er langt hurtigere at reinstallere maskinen. Laver den stadig blå skærm efter en reinstallation, må fejlen skyldes noget hardware, og så fortsætter man dér.

Men hvis du kan finde dump filerne, kan du lægge dem på noget onedrive, dropbox, google drive el. lign., og så lægge et delelink her. Så skal jeg forsøge at pege dig nærmere ind på problemet.

Dumpfilerne findes i C:\Windows\*.dmp og i C:\Windows\Minidump\*.dmp

Du kan også selv læse og følge https://www.sevenforums.com/crash-lockup-debug-how/26584-configuring-debugging-tools.html for at debugge filerne. Men det er lidt omstændigt at installere og opsætte værktøjerne.
Avatar billede laxen32 Praktikant
29. november 2018 - 22:09 #14
Fuck der er mange søde mennesker der er kommet med svar tusind tak for jeres ord, der er mange forskellige løsninger og jeg må i gang. Nu har jeg prøvet at putte nyt grafikkort i og så starter maskinen ikke op, ja man føler sig lidt på herrens mark. Men tusind tak for jeres svar.
Avatar billede laxen32 Praktikant
29. november 2018 - 22:11 #15
Men hvis jeg ikke har en installations disk fra windows kan jeg da ikke slette alle driver ?