Avatar billede mort1 Ekspert
10. oktober 2018 - 16:53 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

Windows opdatering 1809, oktober

Der er nu gået flere dage siden "Rekordere.dk" skrev om Microsofts problemer med Windows 1809 opdateringen, en advarsel jeg selv distribuerede her i denne gruppe. Senere har man adskillige steder kunne læse, at Microsoft havde stoppet udrulningen af den nævnte opdatering - en besked jeg opfatter som, at Microsoft ville stopper med at udsende af den nævnte opdatering, og at den derfor ikke ville tilgå min computer, så længe der ikke var meldt klart ud, at problemet med opdateringen var løst. Men - da jeg for lidt siden ville slukke min maskine fik jeg følgende valgmuligheder: "Opdatere og slukke", at "Opdatere og genstarte" eller at sætte maskinen i dvale.
Nu synes jeg ærlig talt, at jeg er lidt på den - Jeg har intet hørt om at det nu igen var sikkert at opdatere, jeg kan ikke slukke uden at opdatere, og jeg har bestemt ingen lyst til at være en del af et Microsoft eksperiment.
Er den nogen der ved hvordan sagerne står.
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. oktober 2018 - 17:01 #1
Er det denne du har fået så tag det blot roligt det er en opdatering der forhindrer skade fra 1809  (KB4464330)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2018 - 17:02 #2
Har ikke hørt noget.
Bruger du image til backup af dit system og dine filer.?
Du bør lave en backup til et sted hvor opdatering ikke kan ødelægge dine filer hvis den først starter.
Laver altid selv image inden en stor opdatering. Har mine data på sekundært drev jeg bare kan koble fra.  Du kan  i Windows update udsætte opdatering under de avancerede indstillinger.
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. oktober 2018 - 17:10 #3
#2 Home udsættelsen er kun på 3 dage
Pro kan udsættes i et ½ År
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2018 - 17:20 #4
#3 ok Har selv pro udgaven 😊
Avatar billede mort1 Ekspert
10. oktober 2018 - 17:26 #5
Teksten ser således ud, og beder om genstart, og det er i hvert fald ikke den du nævner

"2018-10 Samlet opdatering til Windows 10 Version 1803 til x64-baserede systemer (KB4462919)"

Jeg har en Pro. version, så jeg prøver udsættelse.
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. oktober 2018 - 17:32 #6
Så er der jo slet ingen problemer 1808 er fra Marts 2018 derfor 1803 den kører upåklageligt! Det er lidt sent den kommer men den kører perfekt.
Avatar billede mort1 Ekspert
10. oktober 2018 - 17:33 #7
Avancerede indstillinger - det gav i første omgang en udsættelse på 35 dage, så er Microsofts problemer vel løst for denne gang
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2018 - 17:33 #8
Vil mene den store opdatering kaldes for en funktions opdatering og at det ikke har noget at gøre med den du har der. Men når det så er sagt så er der intet galt i at udsætte en periode til at man ved at fejlen er rettet fra Microsoft. Og igen er man i tvivl når den nye skal på så lav et image hvor det hele er intakt 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2018 - 17:37 #9
#7 godt valg 👍
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. oktober 2018 - 17:37 #10
Nu syntes jeg slet ikke at man skal udsætte en velfungerende opdatering fra Marts 2018 det var en rigtig god opdatering. Man skal jo ikke fuldstændig gribe af PANIK!
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2018 - 17:41 #11
Læser du ikke hvad jeg skriver poko1
Skrev  den intet havde med funktions opdatering at gøre ??
Avatar billede mort1 Ekspert
10. oktober 2018 - 17:42 #12
poko1 og 220661. Tak for hurtige input - Jeg installerer den "gamle" 1803 opdatering, og fastholder i øvrigt den nævnte 35 dages udsættelse m.h.p. nyeste opdatering, der sikkert som 220661 skriver er en funktionsopdatering
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. oktober 2018 - 17:43 #13
Og i øvrigt skulle du så en af dagene modtage  (KB4464330) så kør den endelig den er udgivet 09-10-18 efter at den ødelæggende er stoppet. Man prøver jo at undgå yderligere skader
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2018 - 17:43 #14
Det er kun funktions opdatering der skal blokkes for
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2018 - 17:47 #15
#13 Det skal jeg lige tjekke op på når jeg kommer hjem om et par dage 😊
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. oktober 2018 - 18:12 #16
Avatar billede bpb Seniormester
10. oktober 2018 - 20:16 #17
I går d. 9-10-2018, pludseligt og uventet, fik jeg samme oplevelse som mort1.

Jeg lod opdateringen køre  (Lenovo bærbar; Windows 10 Home; version 1803).

Den varede kun få minutter.  Bagefter virkede alt normalt.  Ingen problemer.  Ingen filer mistet.

Opdaterings-oversigten siger, at "Installationen blev fuldført" for kvalitetsopdateringerne KB4462919 og KB4462930.

Så tror ikke, at der er grund til at være betænkelig ved opdateringen.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2018 - 21:14 #18
#17
Hvis det er samme opdatering som mort har fået i #5 er det jo ikke den farlige funktions opdatering du har fået 😊
Avatar billede bpb Seniormester
10. oktober 2018 - 21:59 #19
Rigtigt, et af KB-numrene var det samme som i #5.

Så det var ikke den store stygge 1809 der var på spil i går.

I øvrigt tak til mort1 for advarslen om 1809.  Den bevirkede, at jeg tjekkede mine backups.  De var i orden, og derfor kunne jeg lade Windows gennemføre sin opdatering i går uden panik, men måske nok med lidt undren.
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2018 - 08:11 #20
Microsoft har trukket funktionsopdateringen 1809 tilbage - så den kan ikke installeres. Dog kan man downloade og installere 1809 som en ny installation - dvs. at det sagtens kan komme på, hvis man installerer sin pc for ny.
Grunden at denne opdatering er blevet trukket tilbage er, at nogen har mistet deres dokument-mappe - og derved alle deres filer. Microsoft anbefaler til dem, at de ikke skal tænde pcen.
Jeg læste et eller andet sted, at fejlen skyldes, at den sletter "gamle profiler" - så hvis man har rodet med GPOer, at ens gamle profildata slettes, så ser opdateringen den nuværende profil som gammel - og derfor sletter den... er dog ikke 100% sikker på om det er sandt :)

Den opdatering der ellers beder om en genstart er "kun" en sikkerhedsopdatering, som ikke opgraderer systemet til 1809 - så ingen ko på isen :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. oktober 2018 - 08:35 #21
#20 Det er jo det hele tråden drejer sig om!
Avatar billede Mikael Ekspert
11. oktober 2018 - 10:11 #22
Bliver mere og mere glad for mine Win 7 sp1 computere.

Mit liv ( Det resterende ) er klart for kort til Win 10 ;) ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2018 - 10:20 #23
Michael hopper du så på Linux når support til Windows 7 forsvinder? 😊
Avatar billede Mikael Ekspert
11. oktober 2018 - 10:38 #24
#23  HAR skam også Linux Mint.. Installeret på en 16 GB usb.. Den "funker" stort set perfekt på alle mine computere.. ;)

HAR også en enkelt bærbar med Win 10.. Den står klart i "skammekrogen" ;)
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. oktober 2018 - 10:56 #25
#24 Jeg havde også en Toyota fra 2070 Den kørte rigtigt godt og jeg kom vidt omkring Nu har jeg så en fra 2017 Den kan utroligt meget mere! Jeg er godt nok en ældre herre på snart 76
Mit liv ( Det resterende )  er helt klart til den fremtid der bliver til mig så velkommen Windows 10.
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. oktober 2018 - 10:59 #26
den var selvfølgelig fra 2007
Blot for at vise at jeg lige som Microsoft kan komme til at lave fejl
Avatar billede Mikael Ekspert
11. oktober 2018 - 11:07 #27
POKO nu var svar #22 kun at læse "som en bemærkning"  til Win 10 problemerne.. ;)

Jeg "hader" bare når det som virkede igår, kræver TIMERS problemer idag ;)
Avatar billede mort1 Ekspert
11. oktober 2018 - 12:51 #28
Jeg har skam også en maskine med Windows 7, og en med Linux Mint: Windows 7 fordi Canon ikke har lavet en driver til min gode gamle scanner og Linux bare for sjov. Jeg synes begge dele er ok. MEN - lad mig sige det som det er jeg vil ikke undvære men Windows 10 maskine, selvfølgelig er det uheldigt at Microsoft ind imellem klokker i det, men alt i alt er Win 10, efter min mening, det bedste Windows program der har været, indtil videre - og helt ærlig, det I bruger i hverdagen er jo som sådan ikke Win. 10, men de programmer I arbejder i, Word, Excel, Outlook osv. osv. og de ligner jo sig selv uanset om det er en Win 7 - eller en Win. 10 maskine
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. oktober 2018 - 13:07 #29
#28 Helt Enig.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. oktober 2018 - 09:44 #30
Tjekkede lige op på #3
På min pc her med 10 pro synes jeg at en funktionsopdatering kan udsættes et helt år hvis dette ønskes og en kvalitets opdatering i 30 dage:
https://ibb.co/hwfdtp