Avatar billede Peter Hansen Novice
20. juli 2018 - 08:34 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Mus og tastetur opføre sig mystisk

Hej alle sammen
Hvor skal jeg begynde.. I går ville min PC ikke starte op, den blev hængende i boot skærmen. Efter godt 10min valgte jeg at genstarte den ved hjælp den fysiske knap. Nu startede den så op, dog langsommere end normalt. Da jeg kom til login, virkede mit tastetur ikke. Jeg genstartede, blev fanget i boot skærm, genstartede, kom til login, samme problem.
Jeg lader PC'en så i login skærme 5-10min og så virkede tasteturet og jeg kom ind.

Og nu bliver det mærkeligt, mit tastetur virker kun hvis jeg ikke har rørt min PC i 5min eller over og virker kun så længe jeg ikke røre musen (eller det er sådan jeg tror det hænger sammen).
Højre klik på musen virker kun nogen gange og for det meste kun på genveje. Venstre klik virker som højre klik når jeg trykker på noget på skrivebordet alle andre steder virker den rigtigt. Ofte når jeg vælger et eller andet bliver det fravalgt med det samme.
Går jeg på nettet virker mit scroll hjul som frem og tilbage i siderne og ikke som op og ned som det plejer og stadig gør i alle andre situationer.
Der er en masse andre ting i samme dur, men teksten begynder at blive lang.

Det er en stationær PC. Jeg Bruger Razer mus og tastetur begge med ledning, jeg startede med at afinstallere alt Razer software til at begynde med, med det gjorde ingen forskel. Jeg har testet med min backup mus, en simpel Logitek, samme problem.
Har naturligvis køre virus scan, dog uden effekt.
Alt hjælp vil være meget værdsat.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2018 - 08:57 #1
Hej Peter og velkommen til Eksperten.

For at hjælpe dig lidt hurtigere, så er det en kanon ide at oplyse følgende:
Hvilket styresystem kører din pc?
Hvad hedder din pc (model og nr)?
Har du for nylig installeret noget der måske kunne have indflydelse på dit problem?

:-)
Avatar billede Peter Hansen Novice
20. juli 2018 - 09:07 #2
Mange tak.

Jeg køre Windows 10, automatisk update (men det kunne i nok regne ud :)
PC'en er bygget for en del år siden men løbende blevet opgraderet (af en professionel)
Jeg bruge det er en AMD maskine.
Jeg har ikke selv installeret noget fornyligt, andet end GPU update.
Ja, og så et Steam spil (animallica) som jeg spillede i forgårds, nu hvor jeg tænker over det. Mens jeg spillede begyndet min Esc knap at virke som Atl+Tap. Men jeg lage ikke så meget i det da det er en ret nyt early access spil.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2018 - 09:13 #3
Har du fået en ny harddisk i den eller er det den samme som da den blev bygget?
Avatar billede Peter Hansen Novice
20. juli 2018 - 09:16 #4
Styresystemet ligge på en SSD der har siddet i, i knap 3år. De andre har siddet i siden maskinen blev bygget.
Avatar billede Peter Hansen Novice
20. juli 2018 - 09:17 #5
Glemte lige, spil og andre programmer jeg bruger ligge på de andre disc.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2018 - 09:18 #6
Ok. Så vil jeg tro at din systemdisk er ok.
Prøv at lukke din pc ned, og fjern strømmen fra den.
Tryk og hold start knappen nede i ca 10 sekunder, og herefter gen monter strøm.
Starter din pc så op i første forsøg?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2018 - 09:20 #7
#5 Ok.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2018 - 09:21 #8
#6 og virker med det samme med tastaturet
Avatar billede Peter Hansen Novice
20. juli 2018 - 09:23 #9
Jeg vil lige indskyde, jeg er på arbejde lige nu. Jeg kan ikke bruge maskinen der hjemme til at gå på nettet med ;)

Jeg prøvede 2 gange at fjerne strømmen og tømme rest strøm fra systemet. Den ene gang stod den yderligere 1 time uden strøm før den blev tændt igen. (beklager det her skulle jeg nok have indskudt i OP'en)
Avatar billede Peter Hansen Novice
20. juli 2018 - 09:26 #10
#8 Jeg kunne ikke finde mit backup tastetur, så fik ikke testet med det.
Lige meget hvad jeg har prøvet, så ændre det ikke på noget.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2018 - 09:28 #11
Ok.
Ja det er vigtigt at fortælle alt hvad man har forsøgt. Det gør at trådene bliver en del kortere :-)
Avatar billede Peter Hansen Novice
20. juli 2018 - 09:33 #12
Du har så ret :)
Kort sagt, jeg har:
Genstartet maser af gange.
Fjernet strømmen, trykket og holdt tænd for af tømme batteriet.
Slette Razer software.
Testet med anden mus.
Scannet for Malware og vira (AVG pro)
Kørt scan af Root kit og opstart.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2018 - 09:33 #13
#10 Tror nu nærmere nu at problemet så er software relateret.
Kan være en Windows der ikke er  i orden eller drivere der ikke fungerer sammen med Windows.
Når du kommer hjem så tjek din disk for fejl med chkdsk, og med sfc /scannow
Har du et medie med Win 10 så hav det i pc når sfc /scannow køres.

https://www.youtube.com/watch?v=8ACiT3GMcNs
https://support.microsoft.com/da-dk/help/4026529/windows-10-using-system-file-checker
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2018 - 09:38 #14
Når jeg fjerner programmer/software, så bruger jeg altid Revo Uninstaller free:
https://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html
Programmet bruger først den almindelige måde at fjerne på, hvorefter det så tjekker for efterladenskaber i pc. Det gælder både filer/mapper og i registeret for oplysninger om programmet.
Man kan nemlig ikke være sikker på at et problem er væk bare fordi man har fjernet programmet. Efterladenskaber kan stadig have indflydelse på et givent problem.
Avatar billede Peter Hansen Novice
20. juli 2018 - 09:39 #15
Den tanke er lidt en lettelse :)

Det vil jeg prøve. Jeg har ikke noget medie med Win 10. Men jeg må prøve at se om jeg kan være heldig at komme id og lave et når jeg kommer hjem.

Jeg takker for din tid og hjælp :)
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2018 - 09:39 #16
prøv at brug nogen andre usb-indgange - jeg ved ikke hvilke du bruger og hvad du ellers har sat til - men fjern lige alt andet en mus/tastatur og flyt de 2 til tættest på bundkortet - prøv at starte og se hvad der sker
Avatar billede Peter Hansen Novice
20. juli 2018 - 09:43 #17
#14 Kender det ikke, men det kommer jeg til nu ;) Jeg giver det et skud.
#16 Jeg kan prøve at fjeren alt andet, men mus og tastetur sidder allerede i bundkort, backup mus sidder i front panel.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2018 - 09:49 #18
Fjern hardware på bundkort der ikke er nødvendigt for boot af pc.

Det er de diske hvor spil er på og dvd drevet

Hvis du først får et bip for at hardware er i orden på et sent tidspunkt kan de være lettere defekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2018 - 09:51 #19
Du trækker bare strøm stikker fra hardwaren der er tilsluttet bundkortet. SSD disken er jo en tynd disk og den lader du være.
Avatar billede Peter Hansen Novice
20. juli 2018 - 10:15 #20
Tjek!
Når jeg kommer hjem prøver følgende:
Fjerne alt usb, start, ser om problemet er løst.
Hvis ikke, fjern alt ikke nødvendigt hardware, start og ser om problemet er løst.
Hvis ikke, tage PC og kage med på mandag, aflevere det til firmaets IT support og håb på at de har bedre til end i dag og at de vil hjælpe ;)

Igen, du har være meget behjælpelig, mange tak for det :)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2018 - 12:03 #21
Velbekomme
Avatar billede Peter Hansen Novice
20. juli 2018 - 14:37 #22
Konklusion:
Det var mit tastetur der skabte problemer. Så det er skiftet ud med et låne tastetur. Om det er snavs i knapperne eller noget andet ved jeg ikke endnu. Men efter det blev skiftet starter min PC op hurtigt og uden problemer igen, og alt virker som det skal når PC'en køre. Igen, tak for hjælpen, det er meget værdsat :)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2018 - 14:40 #23
Ok super 😊