Avatar billede ErikHg Ekspert
28. februar 2018 - 13:49 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Video til Berndommens Gade med Anne Linnet

Jeg har set videoen til "Barndommens Gade" med Anne Linnet.
Hun går på en gade formentlig et sted i København. Der er vist ikke så meget tvivl om denne gade danner rammen om mange af scenerne i filmen af samme navn, nemlig "Barndommens Gade". Nu er spørgsmålet så, om hvor denne gade er beliggende.

På forhånd tak :-)
Avatar billede anedi Ekspert
28. februar 2018 - 14:19 #1
Jeg mener der er tale om Enghavevej på Vesterbro i København.
Det var i hvert fald i det område Tove Ditlevsen voksede op.

Vh
Anedi
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. februar 2018 - 14:22 #2
Jeg vil prøve at gå ind på Google Earth og kikke nærmere.

Jeg glemte i skyndingen at lægge et link ud til videoen fra YouTube:

.https://www.youtube.com/watch?v=bsjvnDcocJc
Avatar billede anedi Ekspert
28. februar 2018 - 14:32 #3
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. februar 2018 - 14:38 #4
Jeg har fundet stedet. Det er ganske rigtig Hedebygade :-)

Jeg har indsat et link fra stedet. Det er taget i samme retning som sidst i videoen hvor Anne Linet går ned ad gaden.

https://ibb.co/mAC55x

Jeg takker for hjælpen :-)
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2018 - 18:09 #5
Det siger næsten sig selv. Tove Ditlevsen voksede op i Hedebygade, så hvor ellers :-)
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2018 - 18:33 #7
Her er et langt bedre af Hedebygade, som det så ud. Højre side var (er?) et halvrundt værtshus. Jeg er selv Vesterbrodreng, så jeg kom ofte igennem Hedebygade.
https://ibb.co/iTYnJH
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. februar 2018 - 18:55 #8
#7
Jeg har også selv boet på Vesterbro - nærmere betegnet Ernst Meyers Gade - fra 1961 til 1963. Denne gade ligger jo også tæt på Hedebygade, men husker ikke at have gået der, da jeg fyldte to år i 1963, så det er ikke på grund af at langtidshukommelsen svigter ;-)

PS. Jeg har også "Barndommens Gade" på DVD i min samling..
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2018 - 19:52 #9
Ernst Meyers Gade, jeg kunne ikke huske den, men det skyldes, at den ligger godt gemt. Husker de små gader som små hyggelige rækkehuse op til Carlsbergs grund, hvor de havde ølkasser.
Jeg er vokset op i Valdemarsgade  fra 5 år til 35 (årgang 1939) så det er virkelig min barndomsgade. Jeg har besøgt gaden for få år siden, og græmmet mig forfærdeligt. Grafitti på alle murene. Og jeg hader grafitti, som forgrimmer byen. Man må da være syg i hjernen, når man render rund i natten for at markere sig sådan. Men nej Hedebygade var ikke langt væk, men du husker den næppe.
Jeg bryder mig ikke meget om Anne Linnet som person,  Men hun er virkelig dygtig. Hendes udgave af "Kvindesind" er et mesterværk.
Barndommens gade er også god. Desværre har jeg på TV hørt Kim Larsen synge den i sin sædvanlige stil, og det er en af de oplevelser, jeg sagtens kunne undvære :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. februar 2018 - 20:11 #10
Ja hun er dygtig, men jeg vil nok sige hun har et noget "alternativt" syn på forskellige ting, der heller ikke lige falder i min smag.