Avatar billede Scrancher Praktikant
20. januar 2018 - 23:54 Der er 15 kommentarer

Gamer PC Build

Hej allesammen!

Jeg har en del spørgsmål om forskellige pc komponenter til et kommende build, men først og fremmest ville jeg høre jer eksperter, om det overhovedet er muligt at bygge sig en pc til +/- 10.000kr, hvor cpu'en er en i7-8700k, gpu'en er et gtx 1080 ti kort og med 16gb ram og 1tb ssd eller hdd, samt de resterende dele?
Hvis ja, vil jeg så kunne bede om en fuld liste, og med priserne? Tak! :-)
Avatar billede Carnac Forsker
21. januar 2018 - 00:30 #1
Ja den liste er vi nok mange der gerne vil se...
Avatar billede Scrancher Praktikant
21. januar 2018 - 00:47 #2
Hej Carnac.
Hvis man tager udgangspunkt i den eksakte cpu og gpu som jeg skrev foroven, og med 16gb ram, 1TB HDD eller SSD, og så de resterende pc komponenter af en fin kvalitet, og hvor det hele spiller sammen osv, hvad ville du så mene at prisen løber op i, alt i alt?
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2018 - 06:33 #4
drop snakken med at du kan laver monstercomputer for 10000. og fokuser på hvor mange penge du sparer sammen, før du bygger din drømmecomputer - det er bare min mening
Avatar billede Slater Ekspert
21. januar 2018 - 08:11 #5
En 8700K koster 3000 kr, og et 1080 Ti koster fra 6000 kr op opefter. Så det hurtige svar på spørgsmålet er nej. Du kan ikke få en fuld computer inkl. de to ting for 10.000 kr.
Avatar billede Scrancher Praktikant
21. januar 2018 - 11:47 #6
Hej posten. Mange tak for din spec m. pris liste! Rundt regnet er det omkring 15.000kr, og alt i alt ser det ganske fornuftigt ud! :-)

@sidwave og Slater Hej. Hvis I skulle have overset det, så skrev jeg også efterfølgende, om hvad en eventuelt pris så ville blive. Med andre ord, har droppet ''snak om monstercomputer'' til 10.000kr.
Men ser gerne, at I kunne poste en spec m. pris liste, ligesom posten, tak!
Avatar billede Slater Ekspert
21. januar 2018 - 12:32 #7
#6: Bare lige for god ordens skyld, så læg mærke til at Posten nævnte et 1080, ikke et 1080 Ti, som du ville have. De billigste 1080 Ti koster lige omkring 6000 kr. Samtidig var CPU'en heller ikke en K. Og til de ting er en 450 watt strømforsyning i underkanten. Du skal mindst op på 500 watt for at være sikker, men jeg ville nok tage mindst 600 eller hellere 750 watt for en sikkerheds skyld. Det er noget skidt ikke at kunne levere nok.

Nå ja, og den første SSD han nævner er slet ikke en SSD, men et Flash-modul på 1 GB. Komplet ubrugeligt.

Men ellers er den liste jo fin nok, og du kan selv finde de komponenter, der skal udskiftes med noget andet, på f.eks. pricerunner.dk eller edbpriser.dk
Avatar billede Scrancher Praktikant
21. januar 2018 - 12:38 #8
Hej Slater. Tak for påmindelsen, men ja, jeg så godt at det ikke var Ti og K versionerne på postens liste. Jeg tænker umiddelbart en 650W psu, men kan du forklare mig, om en Bronze versions psu er nok, og hvad den reelle forskel på bronze og helt op til titanium er, foruden en minimal årlig strømregnings besparelse?
Hehe ja, det var et 1gb's modul. Tog det lidt som en joke, men det kunne være at posten havde trykket forkert, eller så det som 1Tb måske :)
Jeg har fundet denne pre-built pc på topdata.dk, som jeg selv synes ser rimelig fin ud. Er dog lidt i tvivl omkring den lave plads og andet, men ja: http://topdata.dk/product.asp?product=11598 - 13.500kr,-
Avatar billede Slater Ekspert
21. januar 2018 - 15:04 #9
"hvad den reelle forskel på bronze og helt op til titanium er, foruden en minimal årlig strømregnings besparelse"

Intet, sådan set - det er hvad det betyder. Bronze, Silver, Gold, Platinum og Titanium, i den rækkefølge, er certificeringer for effektiviteten af en strømforsyning, dvs. hvor stor en del af strømmen der bliver sendt videre til komponenterne som strøm, i stedet for at blive til varme. Forskellen er ca. 4% bedre per niveau, startende ved ca. 80% effektivitet ved Bronze.

Højere niveau er altså bedre, men det siger egentlig ikke noget om strømforsyningens kvalitet, ud over lidt mindre strømforbrug, som du selv siger. Husk dog også, at en Bronze-strømforsyning derfor skal købes til 25% højere watt end du egentlig har brug for.

Den fra Topdata ser glimrende ud, men ja, jeg ville helt sikkert købe noget mere plads til. Jeg har også selv et 1080Ti og har 512 GB SSD + 3 TB internt harddisk og så 6 TB ekstern harddisk til lager, og det bliver fyldt hurtigere end man tror.
Avatar billede Scrancher Praktikant
25. januar 2018 - 08:43 #10
Hej allesammen. Jeg vil sige tak til alle jeres kommentarer, info og råd! I sær et stort tak til Slater, for de informative kommentarer :-)

Jeg har blot ét enkelt spørgsmål tilbage. Jeg er nemlig rimelig stålfast i at ville købe en super pc med disse specs: https://pcpartpicker.com/user/Scrancher/saved/#view=2RcPsY
Mit spørgsmål er, om den pris jeg har fået igennem Pc-lager.dk (den lyder på 23.000kr), hvor samling, test og forsendelse er inkluderert, er en god deal, når man udelukkende tager komponenterne i betragtning, og det tilbud jeg har fået, for at få pc'en lavet ét sted?
Avatar billede Carnac Forsker
25. januar 2018 - 14:11 #11
Det er en meget fair pris. Ikke specielt billigt, ikke specielt dyrt.
Du får vel sådan ca. samlingen af computeren "gratis".

Der er dog 3 steder jeg ville spare hvis jeg var dig. Hvor du betaler en abnorm høj pris for 1-3% bedre irl ydelse.

1: RAM. Har du virkelig brug for 32 GB 3200 Hz RAM? Jeg ville nøjes med 16 GB 2400 Hz. Der er nok ca. 2000 kr at spare. Forskellen på 3200 og 2400 Hz RAM er ca. 2-3 fps i AAA-spil.

2: Samsung Evo M2 1 TB. Jeg ville nøjes med 512 GB alm. SSD og X TB HDD. Her er nok yderligere 2000 kr at spare. Med mindre du laver rigtig meget tung foto- og videoredigering, kan du ikke mærke nogen tidsbesparelse på en m2.

3. PSU. Jeg ville nøjes med bronze kvalitet. Du får ikke rigtigt noget for Titanium udover praleretten. Her er nok 600 kr at spare.

De to helt dyre elementer, i7-8700k og 1080ti er der nok ikke det store at gøre ved, hvis ikke du vil vente på et eller andet special-tilbud.

Men så kan den da komme ned på omkring 18000 kr istedet for 23000.

Og når nu du har så dyr hardware med RGB (her tænker jeg specielt på Trident Z og Kraken), så ville jeg sgu vælge en full tempered glass case så man kan se den fede hardware.

Såsom fx Phanteks Enthoo Evolv
https://www.amazon.com/Phanteks-Enthoo-Evolv-Computer-Case/dp/B01F0KWL6A/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&qid=1498089020&sr=8-7&keywords=tempered+glass+PC+case&linkCode=sl1&tag=technofizi0e-20&linkId=7c205052213d5ec06a11ded72dab9c16

eller Corsair Crystal Series
https://www.amazon.com/Corsair-Crystal-570X-RGB-CC-9011098-WW/dp/B01LE0ZKR2/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&qid=1498089020&sr=8-3&keywords=tempered+glass+PC+case&linkCode=sl1&tag=technofizi0e-20&linkId=661c63c53d610784586ab0fac46591e9

Og så ville jeg i øvrigt vælge at samle den selv, da det er sjovt, og man lærer selv at skifte de enkelte dele hvis der skulle ske noget. Men har forståelse for hvis der er folk der ikke selv gider at rode med dét.

Du kan se min rgb computer i aktion her:
https://postimg.org/gallery/gdnn1qn2/
Avatar billede Carnac Forsker
25. januar 2018 - 14:23 #12
Du kan også overveje In Win Infinity case. Så bliver det næsten ikke mere RGB:
https://static.wixstatic.com/media/f5c7c8_feb429242cba48dd9ba813d89070e2f8~mv2_d_4592_3448_s_4_2.jpg/v1/fill/w_1600,h_1201,al_c,q_90/file.jpg

Og ja, den kan skifte igennem hele farvespektret.
Avatar billede Scrancher Praktikant
26. januar 2018 - 00:22 #13
Hej Carnac. Tak for nogle rigtigt gode info! :)
Jeg tænker også at droppe den 32GB idé nu og her, og opgradere det hen af vejen. Så jeg skal slet ikke tænke så meget på mellemrummet fra 2400 - 3200Mhz? Gælder samme regler for CAS/CL? Altså f. eks 14-19; der vil heller ingen mærkbar forskel være?

Omkring SSD eller blot en HDD, så vil jeg nøjes med én enkelt storage solution nu og her. Jeg kan jo godt se at priserne stiger ekstremt meget fra en 2.5'' SSD og til en PCIe model. Men tager jeg helt fejl når jeg siger, at forskellen er kæmpe? Jeg er godt klar over, at det ikke øger ens frames, men ellers?
Har du (eller nogen af alle jer andre her på forummet) en god idé til en HDD eller SSD på 1TB, hvor price-to-performance er god?
Avatar billede Carnac Forsker
26. januar 2018 - 10:05 #14
Du kan se en test af 2400 MHz RAM vs 3200 MHz RAM i gaming her:
https://www.youtube.com/watch?v=Ajbr0lJDVvk
Som du kan se er FPS næsten identiske. Efter min mening er de få FPS mere du får for 3200 MHz på ingen måde pengene værd.

90% af alle computerbrugere har max brug for 8 GB RAM.
Ud af de sidste 10% har 9,99% max brug for 16 GB RAM.
32 GB RAM er ekstremt overkill for langt de fleste. Oftest er det kun specialister indenfor niche-fagområder der har brug for så meget ram, hvis de arbejder med avancerede programmer og 3D-modeller. Hvis VR virkelig slår igennem, kan det måske blive relevant med 32 GB RAM. Men jeg ville hellere vente og se tiden an. Man kan jo altid opgradere med 16 GB ekstra til den tid så.

Forskellen på Sata SSD og PCIe SSD er mest på skrive- og læsehastighed. Dvs det er mest relevant hvis du fx er Youtuber hvor du redigerer og poster en masse 4K-videoer. Dér kan det være meget tidsbesparende fordi du skal kopiere så store datamængder hver gang du flytter rundt med et videoklip. Gamere og casual office-brugere vil ikke kunne mærke nogen forskel på Sata og PCIe overhovedet, andet end på pengepungen, men dér kan det så til gengæld også mærkes så det næsten giver hovedpine. Det meste af det data du bruger når du gamer ligger allerede klar i RAM og VRAM derfor er læsehastigheden af din harddisk stort set ligegyldig.

Producenter af PC-kompontenter er ligesom alle andre brancher, udelukkende interesseret i at tjene penge. Derfor forsøger de selvfølgelig at bilde folk ind at PCIe, 3200 MHz og Titanium er meget bedre, fordi det tjener de jo langt flere penge på. Men i irl-performance får du stort set ingenting for det.

Du kan købe en Yamaha højttaler til 2000 kr. Og så kan du købe en B&O højttaler til 15.000 kr. B&O-højttaleren lyder måske 10% bedre end Yamaha´en. Men er det 13.000 kr værd?
Avatar billede Carnac Forsker
26. januar 2018 - 10:29 #15
Hvis du påtænker at bruge 23.000 kr på en computer, så spar hellere på RAM, SSD og PSU, og brug pengene på en god monitor i stedet (1 MS, 144-240 Hz og nvidia G-Sync).