Avatar billede Nynne54 Praktikant
30. december 2017 - 19:41 Der er 10 kommentarer

Mærkelig høj lyd.

Hejsa, min bærbar (thinkpad) Siger en høj og mærkelig lyd, fra bunden. Jeg kunne forstille mig det var noget med for meget støv der var kommet op. Ikke for lang tid siden. Ville den ikke tænde, og det som kom frem var "fan error" Jeg fandt ud af hvordan man fik den til at starte igen. Men nu er den begyndt med den høje mærkelige lyd.
Hvad kan man gøre. Kan man gøre noget uden man skal til at skille den ad osv. Er ikke så god til sådan noget.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2017 - 19:57 #1
Hvis det er støv behøver du ikke at skille computeren ad. Køb en dåse med trykluft.
Sæt slangen ind ved en ventilator, hold på ventilatoren og tryk luft ind.
men IKKE indendørs fordi støvet sprøjter ud.
En høj mærkelig lyd? Det siger mig ikke noget. Det er forhåbenligt ikke en kliklyd.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. december 2017 - 20:12 #2
Nej, en klik lyd fra en computer med harddisk (ikke SSD) er aldrig et godt tegn.
Så synger harddisken på sidste vers.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2017 - 23:52 #3
Lyder det som lejestøj fra blæseren?
Avatar billede posten Ekspert
31. december 2017 - 05:37 #4
den "fan error" du fik frem var det mon fra din cpu-køler ?? hvis ja så håb og be til at det er "nok" at fjerne støvet ellers må du spare sammen til en ny model
Avatar billede QWERTY Mester
31. december 2017 - 14:15 #6
"min bærbar (thinkpad) " @Nynne54 Du må være lidt mere præcis -  model ?

Kik her om der er noget du kan bruge.
http://kortlink.dk/sgpz
Husk at tage batteri ud og lys netledningen. Når blæseren køre rundt, kan den generer strøm, hvis batteri sidder i, eller lys netledningen er i stikket.

# 1 Er det en god, ide at puste støv ind ! Jeg vil hellere bruge en støvsuger og suge støv ud !
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2017 - 14:18 #7
#6 Jeg ville bruge både en trykluft på dåse og en støvsuger samtidigt :-)

Ville selv fiksere vingen og suge i bunden samtidigt med at jeg blæser ind i køleribberne udefra og ind. Blæser man fra bunden af risikerer man at sætte skidtet mere fast i køleprofilen.
Avatar billede QWERTY Mester
31. december 2017 - 14:36 #8
# 7 Ja blæseren skal fikseres med et eller andet.
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2017 - 16:04 #9
En støvsuger alene kan ikke gøre det, den kan sagtens suge luft, uden at støvet kommer med.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2017 - 16:40 #10
#9 Jeg er enig.
Typisk er støvet ikke tørt, så det virker en smule klistret. Of ryges der er problemet større. Derfor suger jeg i bunden hvor blæser normalt suger ind og blæser ind hvor blæser normalt puster ud. På den måde får man mere skidt med ud. På nogle bærbare skal de jo splittes ad til atomer for at udtage blæseren. Det er i disse tilfælde jeg bruger metoden. Har nedsat temperatur på bærbare computere med op til 20 grader på den måde.