Avatar billede Pedersen Novice
26. oktober 2017 - 12:50 Der er 17 kommentarer

Ny pladespiller

Jeg har lige fået mig en Beogram 1102, og vil bloggere hvordan denne tilsluttes til anlæg, og hvilket anlæg/højtalere der vilevære mest optimale.
Avatar billede milter Ekspert
26. oktober 2017 - 13:01 #1
Er det den, du spørger til her:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1019900

Fik du løst det problem?
Avatar billede Pedersen Novice
26. oktober 2017 - 13:23 #2
Det problem er løst, og tror egentlig også jeg har styr på opsætning nu. Jeg har en soundbar, kaldt orbitsound M12, og er ret overbevist om, at pladespilleren direkte kan tilsluttes denne - er jeg helt forkert på den, eller kan det lade sig gøre?
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. oktober 2017 - 14:22 #3
Du skal nok have fat i sådan en her:
https://www.ebay.com/itm/2-Phono-RCA-Bang-Olufsen-B-O-Lead-5-pin-din-2m-/252311269059

Ved ikke om det vil fungerer, men i princip burde det vel.
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. oktober 2017 - 14:26 #4
Ser ud til at det er en han DIN på billedet, kan ikke rigtigt se det. Men her er en anden:

https://www.av-connection.com/?PGr=8365
Avatar billede milter Ekspert
26. oktober 2017 - 14:51 #5
Jeg tvivler meget stærkt på, din Orbitsound har en RIAA-forstærker indbygget. Uden en sådan får du ikke meget lyd ud ved at koble de to sammen. Kig på linket herunder:

https://www.av-connection.com/?ML=1249
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. oktober 2017 - 14:55 #6
Er ikke så indsat i Soundbar-verden, så det er meget muligt at der kun er "almindelig" forstärker. Deraf min tvivlende konstatering.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2017 - 15:45 #7
Enig i #5. Der er phonostik på bagsiden kan jeg se på et billede. Men kan ikke se om det er en indgang eller udgang?
En RIAA skal du have.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2017 - 16:10 #8
Mener det mest optimale ville være en ældre forstærker med RIAA indbygget og et par gode højttalere tilsluttet.
Er ikke i tvivl om at de RIAA forstærkere der er i disse forstærkere er bedre end de billige RIAA man kan købe i dag.
Man kan købe gode RIAA forstærkere i dag også, men så skal man slippe på den anden side af 1000 kr for at få dem. Hifi Klubben har dem fra ca 900 kr og opefter
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. oktober 2017 - 16:21 #9
Avatar billede milter Ekspert
26. oktober 2017 - 16:30 #10
#9.

Ja, der er AUX-input, men signalet fra pladespilleren er alt for svagt til den indgang, og desuden vil det "rå" signal fra hans Beogram være forvrænget, hvis det ikke først kommer gennem RIAA equalizer.
Avatar billede milter Ekspert
26. oktober 2017 - 16:40 #11
En forstærker, som 220661 taler om, vil også via Line-out udgangen kunne forbindes direkte til AUX-indgangen på soundbaren.

Men, det er nok op til Pedersen at finde ud af, hvor meget han vil ofre, og hvor entusiastisk en diskofil han er :-)
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. oktober 2017 - 16:45 #12
#11
Eller om det er aktuelt nu når man ikke bare kan forbinde den. Ellers kan man nok finde en bedre brugt forstärker på den blå avis.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2017 - 17:08 #13
#12 Nemlig :-)
Avatar billede Pedersen Novice
26. oktober 2017 - 18:04 #14
Kan i anbefale en forstærker og højtaler med indbygget RIAA? Gerne fra B&O. Men ellers skal det være til at komme i nærheden af for små penge.
Avatar billede milter Ekspert
26. oktober 2017 - 18:41 #15
For at kunne hjælpe dig bedst muligt, skal vi lige have lidt flere oplysninger.

1. Hvor meget må det hele højst koste?
2. Skal der være højttalere med, eller skal det helst kunne sluttes direkte til din soundbar?
3: Virker grammofonen fint nu? Hvornår blev den sidst brugt, og virkede den da?
4: Er der to ledninger på den, et strømstik og et DIN-stik som det på billedet herunder?
https://www.av-connection.dk/?PGr=2224
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2017 - 19:47 #16
DBA:
https://www.dba.dk/soeg/?soeg=b%26o+beomaster&sort=listingdate-desc
Her er flere muligheder for forstærkere hvis det skal være B&O hvor du kan tilkoble pladespiller direkte
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2017 - 19:50 #17
Gul og gratis har også gode tilbud på B&O radioer.
https://www.guloggratis.dk/elektronik/radio-tv/bang-olufsen/q-beomaster/