Avatar billede Pedersen Novice
24. oktober 2017 - 18:56 Der er 4 kommentarer

Pickup slæbes let over plade

Pickuppen på min pladespiller bliver slæbt over pladen, når den skal tilbage i hvileposition. Kan dette laves, og i såfald hvordan?

Tak på forhånd!
Avatar billede 220661 Ekspert
24. oktober 2017 - 19:04 #1
Hvilken pladespiller er det?
På nogle afspillere er der en plade der kører op omkring centeraksel på tonearm. På armen er der en pind som lander på denne plade. Kan den pind skrues ud så den bliver højere?
Avatar billede milter Ekspert
24. oktober 2017 - 20:01 #2
Når du afspiller en plade, udsættes pickuparmen for det, det kaldes centripetalkraften . Den kraft vil trække armen ind mod midten af pladespilleren. For at kompensere for det har pladespillerproducenterne udviklet forskellige systemer, som trækker i den modsatte retning.

Når pickuparmen løftes fra rillerne, virker centripetalkraften ikke længere, og armen vil derfor blive trukket væk fra skivens midte. Armen ligger formentligt på en eller anden form for vandret støtte, når den hæves, og hvis overfladen på den støtte er blevet meget glat, vil armen falde af den og ned i rillerne igen. Er det det, der sker?
Avatar billede finb Ekspert
25. oktober 2017 - 11:22 #3
Se:
http://www.thequp.com/instructions.html
Audioscan havde også en lille vægt-stangs-løfter
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2017 - 15:48 #4
Kan forstå på en anden tråd du har oprettet, at dit problem her er løst. Du bør lige kort fortælle hvad løsningen var, samt at acceptere et af indlæggene hvis løsningen fremgår af disse. Løsningen kan andre måske få glæde af :-)