Avatar billede Vesterlund Seniormester
22. september 2017 - 11:28 Der er 13 kommentarer

Gamer CPU

Nu har jeg læst en masse rundt omkring for at finde ud af om jeg skal købe en i7-7700k eller en i5-7600k. Nogen steder står der at spil som foreksempel battlefield 1 kan drage nytte af en i7-7700k, hvor der så andre steder står at den kun er bedre som arbejdsstation. jeg skal have ny pc og den skal være vild, men jeg vil heller ikke betale for noget jeg ikke skal bruge, og det er trods alt ca. 1000 in the bank hvis man kan nøjes.
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. september 2017 - 11:39 #1
Jeg havde satset på en i5 og lägge pengene på grafikkort i stedet.
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. september 2017 - 11:40 #2
Hvilket grafikkort skal du have?
Avatar billede Vesterlund Seniormester
22. september 2017 - 11:47 #3
Gtx 1080 tænker jeg
Avatar billede Carnac Forsker
22. september 2017 - 11:50 #4
Nu ved jeg ikke om du har motherboard i forvejen, men hvis ikke, så drop intel og køb i stedet en Ryzen 5 1600.

Ryzen 5 1600 koster 1574 kr og er meget bedre end i5-7600k som koster 1703 kr.

Hvis du har motherboard med LGA1151-socket er det nok intel du vil have. i7-7700k var voldsomt overpriced, men AMD´s introduktion af Ryzen har dog fået intel til at sænke deres grådige flå-folk priser lidt. i7-7700k kan nu fås for 2278 kr, hvilken stadig er en dyr pris, men dog lige indenfor det acceptable.

Jeg ville til enhver tid vælge Ryzen 5 1600. Og vil man absolut have intel i7-7700k, så kan det langt bedre betale sig at lægge 43 kr mere og købe en Ryzen 7 1700.

i7-7700 er stadig den bedste gamer-chip på markedet, lige marginalt bedre end Ryzen 7 1700. Vi taler ca. 5 % bedre.

Men Ryzen 7 1700 har 8 kerner og 16 tråde mod i7-7700k´s kun 4 kerner og 8 tråde. Så for 43 kr mere får man dobbelt så mange kerner og dobbelt så mange tråde, hvilket gør Ryzen 7 1700 langt mere fremtidssikker. Og så klarer den qua sit dobbelt antal tråde og kerner multitasking og andre opgaver som fx video-editing og live-streaming langt bedre i7-7700k.

Så jeg vil stærkt fraråde intel og i stedet vælge AMD Ryzen, med mindre, du som sagt har intel-motherboard i forvejen.
Avatar billede Carnac Forsker
22. september 2017 - 11:57 #5
Forskellen på i5 og i7 er, at i7 har hyperthreading, det har i5 ikke.

Men som markedet er pt, er det kun meget få spil der er konstrueret så de drager fordel af hyperthreading. Battlefield 1 er så ét af dem.

Så i langt de fleste tilfælde (nok ca 95%), er i5 stort set lige så godt, fordi spillene ikke har noget at bruge i7´s hyperthreading til.

Så i7 er mere fremtidssikret end i5. Men i7 får stadigt voldsomt baghjul af Ryzen 7 når det gælder fremtidssikring.
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. september 2017 - 11:59 #6
Kan kun give Carnac ret. Dejligt at AMD er kommet ind i kampen igen.
Avatar billede Carnac Forsker
22. september 2017 - 12:01 #7
Hvis dit mål er GTX 1080, så ville jeg vælge i7-7700k hvis det absolut skal være intel. Men ellers ville jeg klart foretrække Ryzen 7 1700.
Avatar billede Vesterlund Seniormester
22. september 2017 - 12:06 #8
CPU: Intel Core i5-7600
GPU: Nvidia GTX 1080
SSD: Samsung 850 Evo 500GB
HDD: Seagate Barracuda 7200.14 2TB
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 C15 2x8GB
MBD: Asus STRIX Z270G GAMING

Sådan ser mit udgangspunkt ud, og jeg må altså indrømme at jeg er mest til Intel.
Jeg har sat disse ting ind i ind simulation på www.userbenchmark.com og det her er resultatet:

Gaming
Gaming 108%
UFO

Desktop
Desktop 87%
Aircraft carrier

Workstation
Workstation 60%
Gunboat
Avatar billede Carnac Forsker
22. september 2017 - 12:10 #9
Det er et udmærket set-up, hvis man udelukkende ser på rå gaming-performance, og er ligeglad med pris og fremtidssikring.

Men set ud fra value/ cost perspektiv er det dårligt sammenlignet med Ryzen 7 1700 + GTX 1080.
Avatar billede Carnac Forsker
22. september 2017 - 12:19 #10
Jeg kan høre du er en lille Intel-fanboy :D

Og det er også helt ok, det skal man have lov til at være.

Jeg er hverken for eller imod AMD eller Intel. Men jeg er så absolut imod Intels monopol-lignende tilstande og deraf voldsomt grådige priser.

Jeg ville dog lige tage mig 10 minutter og se denne video igennem, hvis jeg var dig:

https://www.youtube.com/watch?v=EMaNoVcxUiM&index=34&t=305s&list=PL_pTFLhcZTCMS36uWjBfbMMYFFsBluPkR
Avatar billede Vesterlund Seniormester
22. september 2017 - 15:23 #11
Ja det må jeg jo nok indrømme, men efter at have set den film der kan jeg jo godt se der er noget om det. Man som jeg forstår det, så ofrer man kun få fps for så at få 6 kerner istedet, og da spil begynder at bruge flere kerner er det en nødvendighed for at kunne køre alt optimalt. Rigtigt forstået?
Avatar billede Carnac Forsker
22. september 2017 - 17:20 #12
Altså der er jo nok flere og flere spil der i fremtiden vil udnytte flere kerner på samme måde som Battlefield 1.

Og når først det bliver standard at spil udvikles til at drage nytte af mere end 4 kerner, så vil Ryzen jo have en fordel.

Og så er Ryzen billigere.
Avatar billede eurositi Ekspert
22. september 2017 - 18:22 #13
Dette er PC Gamer's sammenligning. Her og nu er Intel-CPU'erne stadig bedst, hvis målet alene er gaming:
http://www.pcgamer.com/the-best-pc-gaming-cpus-processors/