Avatar billede Slettet bruger
03. august 2017 - 16:50 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Langsom åbning af intern ekstre HDD

Jeg kører Windows 8.1 på en Samsung SSD og det kører fint.
Men når jeg slå over på D-drevet, som ligger på en ekstra Sata-HDD, så er partitionen 10-15 sec. om at åbne helt, så man kan se hvad der ligger på disken. Jeg kan for oven se en grøn linje, som bevæger sig fra venstre til højre, og først når linjen når højre side, er der helt klar. Der efter kører partitionen som den skal. Men hvorfor den ventetid?
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. august 2017 - 17:18 #1
Analyser og optimer og defragmenter Disken Kun HDD Diske.
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. august 2017 - 17:22 #2
Årsag nr.1: Det er lang tid siden du har kørt diskdefragmentering + filsystemkontrol
Avatar billede Slater Ekspert
03. august 2017 - 17:50 #3
Men det er nu relativt normalt, at en gammeldags harddisk er noget tid om at starte op.
Når den er primær disk, lægger du ikke mærke til det, fordi den hele tiden kører pga. operativsystemet på den, men som en sekundær disk, begynder den ikke at spinne op før du tilgår den for at spare strøm, og det tager et stykke tid. 10-15 sekunder er i den høje ende, men ikke uhørt.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2017 - 18:24 #4
#1 tak for dine udmærkede forslag, men det var prøvet, helt ude held.

#3 Jeg skrev forkert drevbogstav, Det er ikke D men G, og G er en partition på
det interne, ekstra D drev. Men D drevet har ingen ventetid.
D drevet er på 899GB medens G drevet kun er på 31,8GB.
Din forklaring lyder ellers rimelig nok, men hvorfor har D drevet ingen ventetid når G drevet har?
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. august 2017 - 18:47 #5
Jeg gik for en gangs skyld på nettet og søgte på et lignende problem!
Her er et eksempel der virker meget analogt!
https://hetmanrecovery.com/recovery_news/six-reasons-why-your-external-drive-may-get-slow.htm
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2017 - 20:23 #6
har du slået kryptering, søge indeksering eller noget til ? strømstyring ?
det kan få den til at gøre sådan... eller trænger den bare til defragmentering
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2017 - 21:19 #7
#5 Tak for dit link. Det er nu ikke nogen ekstern disk, men en ekstra i kabinettet.
Det meste, som du også selv har foreslået i #1+2, var prøvet, men jeg kørte en chkdsk, uden forbedring. HDSentinel melder, at disken er fremragende.
Så alt meldes at være i den skønneste orden. Mej jeg har stadig mit problem.

#6 Nej hverken kryptering eller indeksering er slået til. Strømstyring står på høj ydeevne (det er en stationær) og defragmentering  er udført.
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. august 2017 - 06:38 #8
Læg mærke til!
"Her er et eksempel der virker meget analogt!"
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2017 - 10:13 #9
#8 glemte du ikke noget? 😉
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. august 2017 - 11:16 #10
Læs 5 igen :-(
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2017 - 11:46 #11
Six Reasons Why Your External Drive May Get Slow
Ok, selv om det er en intern disk, har jeg gennemset alle 6 råd, og brugt dem som var relevante for min disk. Det var faktisk kun chkdsk jeg havde glemt.
Og jeg bruger kun 50% ad partitionen, så det kan ikke skyldes pladsmangel.
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2017 - 11:51 #12
Problemet blev ikke løst, men I skal alle have tak for jeres gode råd. 😊