Avatar billede Torben Praktikant
03. juni 2017 - 09:27 Der er 4 kommentarer

Gps ?

Jeg er på udkig efter en pc eller tablet til at køre et navigationsprogram i en båd.
I specifikationerne til lenovo yoga 710 står der : gps, nej.
I specifikationerne til en samsung pro s tablet står der gps, ja.

Hvad er det samsung pro s kan, som yoga 710 ikke kan? Det kan da vel ikke være at finde min position på et kort.
Avatar billede Slater Ekspert
03. juni 2017 - 09:34 #1
Lenovo Yoga er ikke en rigtig tablet, det er en laptop der kan konverteres til en tablet. Det er meget almindeligt og udbredt at laptops ikke har GPS indbygget, mens tablets og telefoner næsten altid har.

Så jo, det lyder korrekt at Lenovoen ikke har GPS mens Samsungen har. Og det betyder at Lenovoen ikke kan finde din position på et kort ud fra GPS, men den kan stadig ud fra andre former for geolocation, f.eks. IP og wi-fi positioning. Disse kræver dog en internetforbindelse, og kan være mindre præcise. I en båd vil de ofte være ubrugelige - der har du brug for rigtig GPS.
Avatar billede INK Ekspert
03. juni 2017 - 11:06 #2
Hvilket program? Er der en ekstern gps/antenne i systemet, eller skal programmet basere sig på en intern gps i en pc? Skal din pc modtage signal fra en eksisterende enhed og så kombinere data med kort indeholdt i programmet? Jeg synes vi mangler oplysninger ;-)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
03. juni 2017 - 14:10 #3
Check at tabletten har mindst både GPS og Glonass. Det europæiske Galileo er også på vej.

Denne har fx det hele
http://www.salgsbutikken.dk/shop/tablet-samsung-galaxy-5710p.html
Avatar billede hemberg Forsker
03. juni 2017 - 20:07 #4
En anden mulig er, at du kan købe en lille fiks GPS usb/bluetooth modtager. Den koster ikke alverden og den kan du så bruge sammen med en bærbar pc eller en tablet. Det virker fint. Har selv sådan en fiks fyr. Og har brugt den nogle gange som navigation i bilen.