Avatar billede gunnarb Mester
31. oktober 2016 - 19:49 Der er 16 kommentarer

PC-skærm går i sort under arbejdet

Hjælp min pc-skærm er begyndt at gå i sort imens jeg arbejder. Og så har jeg meget svært ved at få den igang igen. Når jeg slukker for strøm på skærmen og tænder igen kommer der lige et hurtigt glimt af skærmbilledet, men så går den i sort igen. jeg har 2 pc er tilsluttet den samme skærm og kan vælge imellem dem på knappen DVI/s-sub på skærmen, men uanset hvilken pc jeg vælger så går skærmen i sort. Nogle gange kan jeg være heldig med at få gang i skærmen igen ved dels at trykke på F3 eller flere gange på Sleep/Wake  up, men det er ren held, jeg ved faktrisk ikke hvad jeg gør. Sidste udvej er at slukke for alt et stykke tid. og så kan jeg starte op igen og køre indtil skærmen igen går i sort. Skærmen er en 19" Fujitsu Siemens CTM9011D, og den primære pc køre Windows 10 og er for nyligt blevet opdateret, og den sekundære pc køre Windows XP. Jeg troede først at det var skærmen der var kaput, men det er jeg ikke så sikker på nu?
Er der nogen der kan hjælpe mig? Jeg har ikke en ekstra skærm,  kun en bærbar pc.
Jeg skriver dette spørgsmål på en bærbar pc, ellers ville jeg ikke kunne nå det inder der kommer sort skærm.
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2016 - 20:52 #1
driver ?
Avatar billede gunnarb Mester
31. oktober 2016 - 21:19 #2
hvordan opdaterer jeg driver, den jeg har er på diskette til windows 9x/ 2000/ ME/ xp
Vers. 1.00
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2016 - 21:48 #3
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2016 - 22:00 #4
#3 Er det program ikke kun Free trial?
Hvis så, er her en ægte freeware. Jeg har den selv som pro udgaven, og den er god.
De gratis udgaver fungerer fint, men er nok lidt langsommere og så skal man selv starte søgningen. Men det overkommer man vel nok :-)
http://www.iobit.com/en/driver-booster.php
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2016 - 22:02 #5
Ps. Jeg synes ny ikke det lyder som et driver problem, men nu får vi jo at se :-)
Avatar billede gunnarb Mester
31. oktober 2016 - 23:14 #6
Jeg kan i øjeblikket ikke få gang i skærmen, men jeg har prøvet at koble den til min bærbare pc. Men her opførte skærmen sig på nøjagtig samme måde, som når den er koblet til mine stationære pc.
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2016 - 00:15 #7
Ja så er det formodentlig skærmen som er uorden, det lyder også mere sandsynlig end at det skulle være et driver problem.
Avatar billede gunnarb Mester
01. november 2016 - 08:57 #8
Jeg er ikke meget for at købe en ny skærm før jeg er 100% sikker på at fejlen ligger
i skærmen, men jeg har ingen anden skærm som jeg kan prøve, ud over den bærbare skærm, men den kan vel ikke tilsluttes??
Kan jeg eller nogen reparerer skærmen? den er købt i 2005 hos Electric city for 1499 kr. I øjeblikket virker skærmen igen.
Avatar billede gunnarb Mester
01. november 2016 - 09:21 #9
Så gik skærmen i sort efter ca. 10 minutter???
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2016 - 11:20 #10
En skærm går ikke bare i sort, hvis den ikke får noget signal, der vil i stedet dukke en meddelelse op på skærmen hvor der står "No signal"
Har du prøvet med et andet kabel?
Det kan ikke betale sig at reparere skærmen.
Avatar billede gunnarb Mester
01. november 2016 - 13:31 #11
Jeg har jo 2 forskellige pc tilkoblet med hver sit kabel og det er lige meget hvilken pc jeg vælger så går skærmen i sort. "No signal" dukker kun op lige når jeg tænder pc en, men ellers ikke, for billedet er der i  meget korte glimt når jeg slukker og tænder igen på skærmen.  Det kan godt betale sig af reparerer skærmen, hvis man selv kan gøre det og hvis man kan finde fejlen når man åbner skærmen, og man har lov til at være "heldig" .
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2016 - 13:43 #12
Reparere skærmen. Ja Ok, hvis du selv kan gøre det. Muligheden, for dig, kan jeg jo ikke udtale mig om. Men held og lykke med forsøget :-)
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2016 - 13:44 #13
valby1 nej
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2016 - 13:57 #14
#13
Nej til hvad?
Avatar billede gunnarb Mester
04. november 2016 - 11:34 #15
Inden jeg beslutter at købe en ny skærm har jeg rodet lidt med den gamle.
Først afmonterede jeg foden og lagde skærmen ned, tjekkede alle stik forbindelser og tilsluttede skærmen til min bærbar pc, men stadigvæk sort skærm. Så rodede jeg lidt med forbindelserne og tændte og slukkede på skærmen, og pludselig virkede skærmen igen, uden at jeg kunne sige hvad jeg havde gjort, da det så ud til at fortsætte med at virke, forbandt jeg skærmen til min stationære pc igen, og her virkede skærmen også. Jeg monterede jeg  foden på igen og rejste skærmen op, og skærmen virkede hele dagen til sent på aftenen,  hvor den pludselig gik ud igen.
Først troede jeg at det var stikkene, men fandt senere ud af, at det var noget helt anden galt.
Jeg fandt to forskellige måder på at få gang i skærmen

. Den ene metode er at trykke sleep funktionen på tastaturet og vente til skærm og pc går i sleep, og så trykke på en tast eller bruge musen, så starter skærmen op igen, men det er ikke hver gang det lykkedes, så prøver jeg et par gange til, nogen gange lykkedes det, men hvis det ikke lykkedes, så må jeg anvende metode 2, som også holder/ virker meget længere.  Jeg slukker på skærmen og tænder igen samtidig med at jeg holder knappen ved siden af ( højtaler fra/til / minusknap) inde indtil skæren tænder, og så skal jeg lokke på igen med min kode. Efter et varierende stykke tid så slukker skærmen igen og så er det forfra. Nogen gange virker metode 1 og nogen gange metode 2.
Nogen forslag til hvad der er galt?
Kan det tænkes at det er betjeningsafbryderne på skærmen det er galt med?

af inde
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2016 - 11:45 #16
Det har jeg desværre ingen anelse om.