Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2016 - 15:36 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Italiensk grammatik (blot oversættelse)

Er der nogen der ved hvad 'passato prossimo' og 'passato remoto' er lig med på dansk?

præsens (nutid)
præteritum (datid)
perfektum (førnutid)
præteritum perfektum (førdatid)
futurum (fremtid)

Må være være to, tre og fire de høre til et sted.
Avatar billede bpb Seniormester
05. juni 2016 - 18:32 #1
Der findes vist desværre ikke noget dansk ord, som er  "lig med"  passato prossimo eller passato remoto.  Nede sydpå udtrykker man datid anderledes end man gør i Danmark.  En oversættelse af de to betegnelser til dansk kan kun blive omtrentlig, med risiko for misforståelser.

Når det er sagt, skulle følgende være nogenlunde rigtigt:

Passato prossimo minder meget om dansk førnutid.

Passato remoto er en datid som refererer til en afsluttet begivenhed, der fandt sted for længe siden.  Passato remoto anvendes mest i skriftsproget.  Det danske sprog har ikke noget tilsvarende.

Kilder:
http://sprogbasen.dk/italiensk/italiensk-grammatik

http://italian.about.com/od/verbs/a/italian-verbs-remote-past-tense.htm

Italiensk Kursus på 100 timer, Aase og Kurt Kirchheiner, G.E.C. Gads Forlag, København, 1971.

(Mit italiensk er kun på nybegynder-niveau, og stammer fra et par ugers ophold på Sicilien for mange år siden.)
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2016 - 22:16 #2
Tak skal du have.

Jeg er ved at lære sproget fra en ende af. Beskæftiger med derfor endnu stort set kun med italiensk i nutid (alene her er rigeligt at se til). Men der dukkede pludselig et op i datids form, og så er man jo nødt til at sætte sig lidt ind i det ...

Kender godt sprogbasen (bruger dog hovedsageligt bøger og hæfter at lære fra) og var også inde og kigge, men kunne ikke finde det.