Avatar billede RonnieODIN Praktikant
30. maj 2016 - 09:21 Der er 4 kommentarer

Opsætning af nummereret element

Hej eksperter,

Jeg vil høre om I kender til, om det er muligt at opsætte sit eget nummererede element og definere indstillinger for tekst mv.

Jeg kunne godt tænke mig, at opsætte et element på dansk, som ligesom når sproget er valgt til engelsk, automatisk korrigerer første bogstav til stort:

1. eksempel  -> 1. Eksempel.

Det undrer mig, at det sker på engelsk men ikke dansk. Nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. maj 2016 - 12:08 #1
Det, du beskriver mht. dansk, er en bevidst virkemåde fra Microsofts side i alle versioner af Word siden Word 2000 - også når teksten er engelsk. Det betyder, at du ikke vha. Autokorrektur kan få Word til automatisk at ændre til stort begyndelsesbogstav i det viste eksempel.

Baggrundsinformation:
Automatisk ændring til stort begyndelsesbogstav kræver generelt, at indstillingen Filer > Indstillinger > Korrektur > Indstillinger for Autokorrektur > ?Første bogstav i sætninger med stort? er slået TIL for det aktuelle sprog.

Men selv om den indstilling er slået til, vil Word ikke ændre til stort bogstav i første sætning i et afsnit, hvis teksten kommer lige efter et tal eller bogstav efterfulgt at punktum. Det gælder også for engelsk og andre sprog (Autokorrektur er sprogafhængig), og derfor burde du heller ikke se ændring til stort bogstav i engelsk tekst (i mine tests ændres der ikke til stort bogstav på engelsk). I Word 2013 og Word 2016 ser det i mine tests umiddelbart ud til, at første ord i et afsnit aldrig ændres til stort begyndelsesbogstav - heller ikke selv om der ikke er tal/bogstav med punktum foran. Jeg kan ikke sige, om det er korrekt, eller om der findes undtagelser - jeg har ikke kunne finde dokumentation om det fra Microsoft.

Problemet er beskrevet i følgende Microsoft-artikel, som ganske vist er lavet for længe siden:
Word does not capitalize the first letter of a sentence, https://support.microsoft.com/en-us/kb/291538

Uddrag fra artiklen:
[uddrag start] This problem can occur when the first sentence of a paragraph follows any of the following:
A form field
A hyperlink
A number (or letter) that is followed by punctuation (for example, a period). This problem occurs whether you type the number or use the Numbering feature in Microsoft Word.
Note This problem occurs even when the Capitalize first letter of sentences option is selected. [uddrag slut]

Der er anvist forskellige workarounds i artiklen. Metoden med Shift+F3 er en let måde at rette på (mere info on den genvej her: http://www.thedoctools.com/wordtips/skift-mellem-store-smaa-bogstaver/)

I følgende artikel findes lidt historisk begrundelse for, at det virker, som det gør:
http://word.tips.net/T000238_Word_Wont_Capitalize_Some_Sentences.html
Avatar billede RonnieODIN Praktikant
30. maj 2016 - 12:35 #2
Jeg prøver at se på det, tak.

Min gør det nu altså på engelsk.. Det er hvad der undrer mig mest.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. maj 2016 - 12:52 #3
Hvilken version af Word bruger du?
Er dit nummer automatisk nummerering eller manuel nummerering?

Jeg testede i Word 2010, 2013 og 2016 og kunne ikke få nogen af dem til at ændre til stort med indstillingen "Første bogstav i sætninger med stort" slået til, hverken på dansk eller engelsk.
Avatar billede RonnieODIN Praktikant
30. maj 2016 - 13:09 #4
Jeg synes det har været sådan altid..

Det er automatisk. Men stadig kun engelsk.