Avatar billede gittelittle Praktikant
31. marts 2016 - 09:13 Der er 10 kommentarer

Video8 til harddisk

Hej

Jeg har et gammelt Video8 sony camera og en masse film. Dem vil jeg rigtig gerne have overført til en extern harddisk.
Jeg har en gammel VHS afspiller hvor der også er dvd afspiller. Jeg har nu fået den til at afspille fra sony kamera via VHS afspiller op på mit tv.

Men hvordan kan jeg komme til at få det optaget over på en harddisk uden at skulle igennem for mange led? Jeg tænker at jo flere led jo dårligere resultat.

Jeg håber meget nogen kan hjælpe mig da båndene er meget værdifulde for mig.

PS: jeg har også computer men ikke med dvd/cd afspiller i.

Hilsen Gitte
Avatar billede eurositi Ekspert
31. marts 2016 - 14:05 #1
Video8 (også nogle gange kaldet Hi8) er ikke et digitalt videoformat, så din computer kan ikke umiddelbart modtage indholdet og gemme det.

For typisk 250-500 kroner kan man købe en såkaldt video capture-enhed (også kaldet "video grabber"), som kan omforme det analoge signal til et digitalt og gemme det som en fil på din harddisk.

Her er et bredt udvalg af video grabbere med aktuelle priser:
http://www.pricerunner.dk/cl/263/Kabler?other_hits=287%3Avideo+grabber|312%3Avideo+grabber|47%3Avideo+grabber|180%3Avideo+grabber|x%3B23684%3B%3B&q=video+grabber&ref=redirect&search=video+grabber&sp=1

Jeg bidrager gerne med tips til, hvilke indstillinger, du bør vælge, når du går i gang med at overføre video.

Faktisk er netop Video8/Hi8 kameraer ret efterspurgte, fordi der findes et hav af Video8/Hi8 bånd i massevis af private hjem. Problemet er, at man ikke kan afspille båndene, hvis éns gamle kamera ikke længere virker... Dét gør dit heldigvis, så pas godt på det. ;)
Avatar billede gittelittle Praktikant
03. april 2016 - 21:06 #2
Tak for hjælpen.

Jeg skal lige have fat i en stabil computer og så prøver jeg.
Jeg har allerede en grabber og tror jeg kan gennemskue hvordan jeg skal gøre det :-)

Hilsen Gitte.
Avatar billede eurositi Ekspert
04. april 2016 - 17:19 #3
Det lyder godt... Jeg kunne ikke dy mig for at sende dig lidt flere tips :)

Angående kabler, så giver S-VHS (S-video) kablet lidt bedre billedkvalitet end det (som regel) gule Composite-kabel.
http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1DTBoIXXXXXaGXVXXq6xXFXXXq/7-pin-S-VIDEO-font-b-SVIDEO-b-font-SVHS-Plug-to-3-RCA-TV-font.jpg
(Det røde og det hvide kabel er udelukkende til lyden.)

Start altid med at overføre en lille bid video for at se, om både lyd og billede er i orden.

Jeg vælger ofte MPEG2 som videoformat, når jeg overfører video. Dette format giver ofte en bedre billedkvalitet ved hurtige billedbevægelser, end det nyere MPEG4 format.
Man kan altid konvertere formatet til MPEG4 senere. Det vigtigste er, at signalet bliver overført så rent som muligt i første omgang.

Du kan givetvis også vælge det næsten tabsfrie AVI format. Vær obs på, at disse filer fylder rigtig meget, så det er umiddelbart dårligt egnet til længere videoklip.
Avatar billede gittelittle Praktikant
30. april 2016 - 10:31 #4
Nu er jeg så der hvor jeg er nødt til at skaffe en grabber - men hvilken! Jeg har fået oplyst at der ligger en butik inde på frederiksborggade i kbh som har forstand på det. Så der cykler jeg ind i dag - med mindre du kan anbefale en :-)
Hilsen Gitte
Avatar billede gittelittle Praktikant
29. juni 2016 - 13:44 #5
Hej igen igen:-)

Jeg har nu en grabber, et video8 kamera, en computer men kan alligevel ikke få det over på computer. Jeg sætter gul og rød kabel i video8 og usb ind i computeren. Computeren registrere overhovedet ikke at der er forbundet noget som helst :-(

Så har du et bud på hvad dælen jeg gør forkert?????

Hilsen Gitte
Avatar billede eurositi Ekspert
29. juni 2016 - 14:41 #6
Hvad hedder grabberen? Mærke og evt. modelnummer?
Med grabberen følger normalt et program, som bruges til selve overførslen. Hvis ikke du har et sådant program, kan du benytte VirtualDub:
https://sourceforge.net/projects/virtualdub/?source=directory
Proceduren er således:
1) Tilslut grabberen til en USB-port
2) Installér driveren til grabberen (hvis ikke den allerede ses under Windows kontrolpanel - jeg antager, at du bruger Windows, ellers må du sige det)
Isæt grabberen.
3) Tilslut dit videokamera via kablerne til grabberen og tænd for dit videokamera.
4) Start VirtualDub
5) Gå til Capture menuen og vælg f.eks. signaltypen "Composite", hvis du benytter det gule (nogle gange sorte) kabel mellem kameraet og grabberen.
6) Prøv at sætte kameraet til afspilning og se, om  der vises et signal i VirtualDub vinduet. Hvis der er et signal, kan du starte optagelsen. Du skal også tjekke, at lydindstillingerne er OK, så optag først en lille sekvens. Afspil den, og hør, om lyden er med.
7) Optag i 720x576, 4:3, MPEG(2), WAV/LPCM, 25 FPS.
Avatar billede gittelittle Praktikant
30. juni 2016 - 09:46 #7
Taaaak - jeg prøver.
Avatar billede gittelittle Praktikant
30. juni 2016 - 09:59 #8
Det er forøvrigt en LogiLink VG0005B USB2.0 video grabber with snap shot
Avatar billede gittelittle Praktikant
30. juni 2016 - 14:58 #9
Så lykkes det :-)

Tusind tak for hjælpen.

Vh Gitte som nu ved hvad hun skal bruge sin sommer på :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
30. juni 2016 - 15:15 #10
Godt at høre - Og ja. Det tager jo i sagens natur det samme antal timer at overføre, som båndenes samlede spilletid er. :)

Hvis du synes, at MPG-filerne fylder for meget, kan du komprimere dem til MPEG4 senere. Men gem originalerne, indtil du er helt sikker på, at det ikke forringer billedkvaliteten synligt, for du skulle nødig ende i en situation, hvor du skal gøre det hele om igen! ;)