Avatar billede petersen7913 Forsker
09. marts 2016 - 15:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skjule hovedfaner for brugerne

Problem: en access udvikler, der gerne SELV vil se hovedfaner og navigationsruden. Brugerne skal IKKE se dem.

Er der noget man kan slå til/fra så man på en nogenlunde let måde kan styre hvem der ser hvad?

Navigationsruden er ret let at skjule, men hvor skal man gå ind for at skjule hovedfanerne? (manuelt)
Avatar billede terry Ekspert
09. marts 2016 - 15:58 #1
sorry, but can you give me the names of those controls in English?
Avatar billede fdata Forsker
09. marts 2016 - 22:52 #2
Du mener formodentlig "båndet", som Microsoft kaldet det, når du skriver "hovedfanerne" - altså de gamle "menuer".

Hvis du gemmer databasen som en .accde fil, fjerner Microsoft alle de "farlige" ting (men forhindrer så også udvikleren i at arbejde i den kopi af basen).

Udvikleren har så en .accdb fil, brugerne anvender en .accde fil.
Avatar billede petersen7913 Forsker
10. marts 2016 - 08:01 #3
Terry - jeg ved ikke lige hvad det hedder på engelsk. Det er (endnu) en af de gange hvor jeg savner en dansk-engelsk Access ordbog ;)

fdata - ja lige præcis. Men ved du om man kan styre det via noget VBA kode?

Det er ikke så vigtigt mere, 'min' udvikler vælger indtil videre at slå det manuelt til/fra efter behov. Og det fungerer fordi det er et ret lille system. Men det er jo altid rart at blive klogere :)
Avatar billede terry Ekspert
10. marts 2016 - 08:51 #4
Maybe thi sis what your after
https://www.youtube.com/watch?v=pX54zCCJzIY
Avatar billede petersen7913 Forsker
10. marts 2016 - 09:18 #5
Terry - tak, jeg kigger.

Og noterer i ordbogen at 'bånd'/'faneblade' er Ribbon :)
Avatar billede terry Ekspert
10. marts 2016 - 09:26 #6
:-)
In an uncompiled version of Access the user can always get at the menu or your code, but as fdata says, if you compile to accde its not possible.

So a suggestion is to test in code if the dB is/isn't compiled and then hide/unhide ribbon. That's if you decide to distribute accde to your users.
Avatar billede petersen7913 Forsker
10. marts 2016 - 11:27 #7
Jeg takker for jeres bidrag. De er sendt videre ;)