Avatar billede Mads Knutzon Nybegynder
07. marts 2016 - 14:27 Der er 8 kommentarer

Excel crasher - hjælp?

Hej eksperter

Jeg har et relativt stort excelark, som kører cirka 15 pivottabeller, som bliver opsummeret i dashboards.

Nu er mit problem, at arket ofte crasher og er blevet mere eller mindre ubrugeligt.

Er det fordi min computer ikke har nok kræfter, eller kan jeg gøre noget andet for at afhjælpe problemet.

Håber I kan hjælpe
Avatar billede claes57 Ekspert
07. marts 2016 - 14:33 #1
mere ram på pc. Og evt en diskoprydning inkl defragmentering (hvis du ikke er på ssd). Bare så arket ikke ligger i tusinde stumper på disken.
Avatar billede Mads Knutzon Nybegynder
07. marts 2016 - 14:43 #2
Jeg har mac, og har følgende ram 8 GB 1600 MHz DDR3

Kan jeg også her køre en diskoprydning?
Avatar billede Mads Knutzon Nybegynder
07. marts 2016 - 14:47 #3
Jeg kan se, at jeg kører SSD, så den går desværre nok ikke..
Avatar billede claes57 Ekspert
07. marts 2016 - 15:05 #4
Mac data er ok.
Nogle gange har microsoft det med at huske gamle/udgåede ting i deres programmer. Så hvis det er muligt, så åbn et nyt ark, og kopier alt fra det gamle derover. Og giv det endelig ikke samme navn, men fx version2.
Test det igennem - er det bedre, så slet/arkiver det gamle, og fortsæt på version2.
Avatar billede Mads Knutzon Nybegynder
07. marts 2016 - 15:20 #5
Altså en helt ny projektmappe? Eller hvordan?
Avatar billede claes57 Ekspert
07. marts 2016 - 17:26 #6
Yep. Alt fra det gamle ark/mappe kopieres til ny. Så har m$ ikke gamle data med, men kun cellers data og formler. Det burde fx reducere filstørrelsen, og dermed samarbejdsvilligheden.
08. marts 2016 - 14:28 #7
Hej
Prøv at åbne arket på følgende måde:
1) Tag først en kopi af arket
2) Åbn Excel --> Vælg Filer --> Åbn
3) Du skal have dialogboksen frem, så hvis du bruger den nyeste udgave af Excel skal du vælge <Gennemse>.
4) I boksen udpeger du filen og klikker på den lille trekant på knappen <Åbn> --> Vælg <Åbn og reparer

Det skal lige siges at jeg bruger PC. På PC har funktionen været siden 2003, mener jeg. I al fald længe :-)

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede Mads Knutzon Nybegynder
09. marts 2016 - 14:45 #8
Hej Claes57

Jeg flyttede det hele, og fik ryddet op i henvisninger, det har klaret det, nu crasher det ikke længere, tak for hjælpen.