Avatar billede madseksperten Nybegynder
19. februar 2016 - 09:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

juridisk spørgsmål omkring logo brug

Hej

Jeg er lidt om brug af logo. Jeg prøver lige at beskrive det via et fiktivt eksempel.

Lad os sige man har en hjemmeside som giver oversigt over ens køb på nettet. Man logger ind på sin profil, hvor man har en liste over ens køb på nettet:

<ul>
<li>El Giganten</li>
<li>Nike</li>
<li>IKEA</li>
</ul>

Lad os sige man vælger Nike i listen. Her får man så en liste op med alles ens køb man har gjort på Nike.com.

Må man så gerne vise Nikes logo inde på sin profil, for at illustrere det er køb fra Nike man kigger på nu?

mvh Mads
Avatar billede claes57 Ekspert
19. februar 2016 - 10:24 #1
mange firmaer har på deres side en presse-afdeling, hvor man bla kan hente officielle logoer og læse om korrekt brug af dem. Optimalt, så linker du bare til deres billede i stedet for at downloade til din side - så har du altid det nyeste/korrekte logo. Brug ikke et logo klippet fra siden, men hent pressematerialet, så du får mulighed for optimal opløsning til dit brug.

Fx Nike fandt jeg http://about.nike.com/pages/nike-inc-media-resources
og de vil så, at man downloader fil (Download NIKE, Inc. WHQ campus photos and brand logos) er lidt nede i teksten.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. februar 2016 - 15:29 #2
Problematikken kan være dybere end som så - det fremgår ikke rigtig om det er en "kommerciel" side a´la storebox, eller om det er rent privat (til eget brug), men som udgangspunkt:

Du skal altid have tilladelse til at bruge andres billeder og logoer.

Er du i tvivl, så spørg ejeren af logoet.
Avatar billede madseksperten Nybegynder
22. februar 2016 - 12:01 #3
Jeg takker for hjælpen. Smider i et svar? mvh Mads
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. februar 2016 - 16:51 #4
Jeg springer over, tak...
Avatar billede madseksperten Nybegynder
02. marts 2016 - 16:40 #5
svar