Avatar billede Hejren Nybegynder
27. januar 2016 - 11:17 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Sammenkædet tabel - fejl, når formuar åbnes med DB-åbning

Hej eksperter!

Jeg er absolut ikke selv ekspert og nu er jeg stødt på et problem, som jeg ikke har kunnet finde løsning på andre steder. Jeg håber, jeg har forklaret det tydeligt nok heruder:

Min database (Acces 2007) har en formular, med bl.a. en liste, der henter sit indhold fra en sammenkædet tabel (tekstfil).

Hvis jeg har aktiveret åbning af min formular ved åbning af databasen, får jeg følgende fejlmeddelelse FØR formularen loades:

'Tekstfilspecifikationen "Sammenkædningsspecifikation1" findes ikke. Du kan ikke importere, eksportere eller sammenkæde med denne specifikation'

- men altså ikke, hvis jeg selv åbner formularen EFTER åbning af databasen.

Uanset hvad, virker sammenkædningen tilsyneladende udmærket, for posterne vises pænt i listen og opdateres, hvis der ændres noget i kildefilen.

Mit spørgsmål er nu: Hvordan kan jeg slippe uden om denne fejlmeddelelse? Der findes så vidt jeg kan se, ikke nogen 'before_load'-hændelse på formularen, som jeg kan kaste 'DoCmd.TransferText acLinkDelim ...' efter - eller gør der?

Alle gode råd modtages med kyshånd, ligesom uddybende spørgsmål gerne besvares. Da jeg jo som sagt ikke er ekspert, skal jeg muligvis have forklaringen ind med skeer, eller slås i hovedet for ikke at give tilstrækkelige informationer. :)
Avatar billede terry Ekspert
27. januar 2016 - 11:38 #1
are you saying that you have the form as the startup form and this fails when you open database, but if you dont have a startup form and just manually open form then there is no problem?

Any chance of seeing dB?
Avatar billede Hejren Nybegynder
27. januar 2016 - 11:56 #2
Hi Terry - tja, sådan cirka. jeg ved faktisk ikke om man kan sige at den fejler, for listen på min form udfyldes korrekt, når formen er indlæst, så sammenkædningen virker tilsyneladende - trods fejlmeddelelsen. Når formen er sat op som startup form, kan sammenkædningsspecifikationen tilsyneladende ikke lokaliseres - selv om den åbenbart godt kan, når den manuelt åbnes.

Jeg kan desværre ikke poste en kopi af databasen, da den indeholder fortroligt materiale.
Avatar billede terry Ekspert
27. januar 2016 - 12:14 #3
An example with dummy data then?

Just so I have the form(s) and a file so I can see the problem
Avatar billede Hejren Nybegynder
27. januar 2016 - 12:58 #4
Jo... og nu er det så jeg må indrømme, at jeg ikke aner, hvordan jeg kan vedhæfte db'en i mit indlæg...
Avatar billede terry Ekspert
27. januar 2016 - 13:06 #5
you cant :-)
send to ekspertenATsanthell.dk
AT = @
Avatar billede Hejren Nybegynder
27. januar 2016 - 13:16 #6
Mail sendt :o)
Avatar billede terry Ekspert
27. januar 2016 - 13:34 #7
received. I have also sent you a mail
Avatar billede terry Ekspert
27. januar 2016 - 16:30 #8
OK, I think the problem is because Access is loading a form and trying to run a query (qryMAList) before the link table it uses is refreshed.
So a way around this is to use the forms error event to ignore the error.

If DataErr = 3625 Then Response = acDataErrContinue
Avatar billede Hejren Nybegynder
27. januar 2016 - 20:11 #9
Tusind tak, terry - det løste problemet! Jeg er dog lidt nysgerrig på, hvordan du fandt ud af, at det var netop dén query, der skabte ballade?
Avatar billede terry Ekspert
28. januar 2016 - 10:03 #10
Well first a made a new form and used that as startup form, and got no error with it. So it was obviously something in the form which was trying to use the linked table. After a bit of investigation I found that the query was being used in the Row Source of the listbox.

I still find it rather strange that an error occurred and I'm sure a solution could be found to get round it, but this works too.
Avatar billede Hejren Nybegynder
28. januar 2016 - 10:49 #11
As long as it Works, I'm sure my users are happy - as am I. :o)Thanks Again! I don't know if I could have given you more points than the 30 that was proposed, and I am not sure what is normally given, but I hope it is ok.
Avatar billede terry Ekspert
28. januar 2016 - 11:06 #12
30 points is fine, cant use them for much anyway. Would be much better if it were pints :-)

There isn't a norm. as to how many point a question is worth, its really up to you as to how many your willing to give, and to those trying to find a solution, accepting that amount.

Its also possible to give extra points by placing another question with more points, and with a reference to the first question, but that's not necessary here.