Avatar billede 1Dorte Guru
25. januar 2016 - 14:31 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af nyt bibliotek i stifinder + "klippe" mapper/filer til dette bibliotek.

I mit bibliotek "Musik" ligger både en del lydbøger + mange digitaliseret cd'er. Jeg ønsker, at flytte lydbøgerne til et nyt bibliotek "lydbøger". Jeg ønsker ikke, at lydbøgerne og de digitaliseret cd'er er en del af flere forskellige biblioteker.

Det er nemt nok at oprette et nyt bibliotek "lydbøger". Dette er synligt i "biblioteker", men ikke i "denne pc". Hvorfor ikke? Hvad er forskellen på "denne pc" og "biblioteker" ud over, at skrivebordet, eksterne drev og tilsluttet enheder osv er synlig i denne pc og ikke de andre.

Jeg ved, at man ved at højreklikke på biblioteket - "egenskaber - tilføj/fjern fra det pågældende bibliotek". Men mit problem er, at mapperne stadig også er en del af biblioteket "musik".

Hvis jeg kunne oprette en ny mappe under mit nye bibliotek "lydbøger" (det kan jeg ikke finde ud af/få lov til), kan jeg godt flytte de enkelte lydbøger manuelt.

Det nye bibliotek må gerne have følgende struktur:
Lydbøger
  Lydbøger fra forlag AA
    Bog 1
    Bog 2
  Lydbøger henter fra DRdk
    Bog 3
    Bog 4
  Biografier
    Bog 5
    Bog 6

Håber du kan hjælpe mig...
Dorte
25. januar 2016 - 14:35 #1
Styresystem?
Windows-version? (hvis Windows)
Avatar billede claes57 Ekspert
25. januar 2016 - 14:52 #2
i 'Denne pc' se videre under 'lokal disk c:' og så 'brugere' og endelig dit brugernavn. Der bør 'lydbøger' oprettes/ligge. Og så kan du der let oprette under-mapper, og trække filer/bøger dertil.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. januar 2016 - 14:53 #3
jeg har i øvrigt mine lydbøger ligger i mapper efter forfatter, og derefter bognavn. Det er da ikke til at huske, hvilket forlag, der har udgivet bøgerne.
Avatar billede 1Dorte Guru
25. januar 2016 - 15:13 #4
Windows 10
Biblioteket "lydbøger" kommer desværre ikke under denne pc. Det er vel en del af mit problem.
Mht. dine hints om sortering af lydbøger, vælger jeg ikke at følge din venlige opfordring. Jeg synes, at min egen opbygning fungerer fint. Den viste opstilling er også mest ment som et eksempel.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. januar 2016 - 15:30 #5
så ville jeg oprette mappen under dit brugernavn under denne pc. Du kan altid oprette bibliotek genvej i stifinder senere.
I stifinder er der en gruppe i venstre side, kaldet biblioteker - det er kun genveje til en anden fysisk placering på disken.
Avatar billede 1Dorte Guru
25. januar 2016 - 17:01 #6
Ok jeg opretter en mappe under:
Windows8_OS - brugere - Dorte
Og mit bibliotek tilknytter denne mappe.
Det virker vist super - tak. Læg et svar, og du får point.
Hilsen
Dorte
Avatar billede claes57 Ekspert
25. januar 2016 - 17:11 #7
bare læg et svar selv, og accepter det. Jeg har point nok.
Avatar billede 1Dorte Guru
25. januar 2016 - 17:29 #8
Tak. Kan du også hjælpe mig med, hvordan mappen "lydbøger" kan ligge direkte under denne pc?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. januar 2016 - 19:08 #9
det skal du ikke - men når du har brugt den et par gange, så vil den være i gruppen 'hurtig adgang' i stifinder.
Du kan også finde frem til mappen som før, højreklikke på den, og så er der en 'fastgør til hurtig start'.
Alternativt kan du oprette den som en genvej på skrivebordet - igen højreklik på mappen, og så vælg 'send til' og 'genvej på skrivebordet' så er den lavet.
Avatar billede 1Dorte Guru
25. januar 2016 - 20:08 #10
Tak igen for dine hint.
Muligvis misforstod du lidt mit sidste spørgsmå, så jeg prøver lige en gang til.
Jeg har egentlig oprettet en mappe under Windows8_OS - brugere - Dorte. Her ligger de andre 4 standard biblioteker. Disse bibliotekter ligger OGSÅ direkte under denne pc. Kan jeg gøre det samme for mit nye bibliotek?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. januar 2016 - 20:49 #11
Det kan du ikke lige. Det er en systemting i Windows. Der er muligvis en nørd i Microsoft, der kan finde ud af at lave en rettelse i registreringsdatabasen, så det sker. Men for os dødelige, så nej.
Avatar billede 1Dorte Guru
25. januar 2016 - 21:28 #12
Ok - tak claes57 - det er super.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. januar 2016 - 07:47 #13
Jeg har lige en tilføjelse (anede ikke, at microsoft havde tænkt på dig). Men i windows10 (jeg har ikke ældre versioner) kan man højreklikke på en mappe (fx lydbøger), og vælge 'medtag i bibliotek'. Der kan man så vælge et 'opret nyt' og så er den på plads.
Så når du opgraderer til den nyeste windows, så vil du kunne.