Avatar billede rfalex Nybegynder
21. januar 2016 - 08:29 Der er 6 kommentarer

Spørgsmål angå. loven

Hej, jeg bor på en kostskole hvor du kan fylde dit rum op (som alle andre steder med diverse ting og møbler) jeg har, retter sagt havde et anlæg som jeg knap nok brugte dog har de nu taget det ihenholdning til at de mener at jeg har "spillet for højt" selvom jeg slet ikke har spillet musik? muligvis er det enten ham ovenpå eller ham overfor der har spillet for højt musik og så har de bare haft den tro at det var mit anlæg der spillede højt, iværtifald så vil jeg godt vide om der er en eller flere love der forhindre dem i at ligefrem konfiskere min private ejendom, som jeg så kan bruge i en sag mod dem, hvis der er sådanne love (hvilket der jo er, de kan jo ikke bare tage mine ting og så for en så latterlig grund uden jeg rent faktisk har gjort noget og uden hverken min eller mine forældres konsent) ville meget gerne se de specifikke love og hvad der står præcist (hvilket nummer, artikel er loven osv)
Avatar billede stjans Guru
21. januar 2016 - 08:35 #1
Havd står der i husreglerne ?
Avatar billede chalde Seniormester
21. januar 2016 - 08:41 #2
Straffelovens kapitel 28 §291:
§ 291. Den, der ødelægger, beskadiger eller bortskaffer ting, der tilhører en anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder.
...
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=172754#id08e1c302-f96e-45a7-bf2d-6e5cddad6a62

Men læs lige hvad dine forældre ellers har skrevet under på i henhold til reglementet for dit ophold (foruden de regler du nævner ovenfor). For en paragraf i loven kan ikke altid stå alene.
Avatar billede rfalex Nybegynder
21. januar 2016 - 08:39 #3
Altså angående kostskolens regler?
de består kun af at man ikke må indtage eller eje stoffer, indtage eller eje alkohol, udøve vold på andre eller have våben (eller noget som de kan betinge som våben)
Avatar billede stjans Guru
21. januar 2016 - 08:42 #4
Men der må også være noget med at respektere andre, larme efter kl. 22.00 o.s.v. ?
Avatar billede rfalex Nybegynder
21. januar 2016 - 08:44 #5
Mange tak, er der henholdsvis flere love som kan støtte sagen?
og det har jeg, de har kun givet tilladelse til at konfiskere ting som der er i mod deres regler, og til telefoner i timen på gym.
Avatar billede rfalex Nybegynder
21. januar 2016 - 08:46 #6
Ja, stjans fuldstændig enig, jeg spillede endda ret lavt når jeg gør og gider alligevel ikke høre musik om aftenen når man skal til at sove. Men jeg prøvede at fortælle dem at det var ikke mig der spillede musik på det tidspunkt (da det var kl 9 om morgenen) men de nægtede derved at tro på mig.