Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
03. januar 2016 - 18:14 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

TV2 News : 3 årige børns mange/få ord

Jeg hørte (tror jeg) i dag, Søndag 3. Januar 2016 -
På TV2 News - Kl. 9.30-10.00 (ca.) :

En "ekspert", som udtalte, at et 3-årigt barn (med "gode" forældre, der stimulerer barnet og snakker meget med barnet) - Dette barn kan 30 millioner ord (synes jeg der blev sagt) eller var det "havde hørt 30 millioner ord" ?
Begge dele lyder MEGET ! Mest det første !!!!!!!

Et barn med "dårlige" forældre, det ikke snakker med barnet. Kan MEGET mindre.

Ja, jeg synes, at det blev sagt, at det første barn kunne 30 millioner ord mere end det andet barn. Eller var det "havde hørt" 30 millioner ord mere end det første barn.?

Ja, jeg synes det lyder voldsomt.

Og jeg ville se/høre igen kl. 12:00

Men så kom det ikke mere.

Er der nogen her, som så/hørte det ?

Det lyder jo ikke rigtigt.

Men jeg er ret sikker på, at jeg hørte tallet "30 millioner".

Men hvem kan det ? - Einstein ?

Hvordan tæller man det ?

Men har nogen her, hørt det på TV2 News - 9-11 ? (ca.)
Avatar billede claes57 Ekspert
03. januar 2016 - 20:56 #1
man kunne også skrive til tv2 news. De ved måske mere.
Avatar billede store-morten Ekspert
03. januar 2016 - 21:23 #2
Hvor mange danske ord findes der?

Der er ikke noget nøjagtigt tal for hvor mange ord der er i dansk. Principielt er antallet af ord uendeligt fordi vi kan blive ved med at danne nye ord - samtidig med at andre ord forsvinder ud af sproget.

Hvis man alligevel prøver at tælle ...

Vanskelighederne ved at tælle antallet af ord i dansk er store, men der er alligevel blevet gjort forskellige forsøg. Man er bl.a. nået frem til

•at det danske sprogs samlede ordforråd antagelig er på over en million ord

•at mange voksne har et ordforråd på 50.000-70.000 ord

•at et barn i første klasse har et ordforråd på 5.000-10.000 ord.

http://sproget.dk/temaer/ord-og-bogstaver/hvor-mange-ord-er-der-pa-dansk
Avatar billede thov Forsker
04. januar 2016 - 00:53 #3
Det er vist mere i omegnen af 20 nye ord om dagen, rollingerne kan absorbere.
Det læste jeg noget om, for nogle år siden.
Avatar billede store-morten Ekspert
04. januar 2016 - 05:51 #4
En - to - tre - ordspurt!

Barnets første ord er startskuddet til en omfattende udvikling. De første ord læres som regel langsomt - måske går der dage eller uger imellem, at et nyt ord dukker op. Men på et tidspunkt kan det opleves som om, at barnets ordforråd eksploderer, og det kan lære helt op til 30 nye ord om ugen. Denne ændring kaldes for ordspurten. Hvornår ordspurten kommer, varierer meget. Det er heller ikke alle børn, som oplever en ordspurt; hos dem udvikles ordforrådet langsomt, men støt.

http://altomboern.dk/artikel/barnets-sprogrejse-tager-fart
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
04. januar 2016 - 09:13 #5
T*A*K - Smid et "svar" til points. - Andre end thov
Avatar billede store-morten Ekspert
04. januar 2016 - 09:30 #6
Velbekomme
Avatar billede keysersoze Guru
04. januar 2016 - 18:35 #7
... og til tider føles det alligevel som om de i den alder kun kender ordet "nej" :)
Avatar billede tryltryl Juniormester
17. februar 2016 - 19:23 #8
Den er god nok. Der blev sagt 30 millioner (flere gange). Natholdet fra mandag gør tykt grin med det :-)