Avatar billede janmolgaard Nybegynder
27. december 2015 - 20:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Dane Elec So Smart - Brug sammen med en iMac?

Jeg har fundet en gammel Dane Elec So Smart frem, og jeg kan fint tilslutte den til min Mac, og bladre rundt på den og læse dens filer.
Men jeg kan ikke komme til at skrive på den.
Er der nogen, der har en idé til hvad jeg skal gøre?
Jeg kan ikke finde deres hjemmeside www.dane-elec.dk findes ikke længere
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2015 - 20:39 #1
Kender ikke selv produktet, men problemet er jo sikkert at filformatet harddisken er på kun understøttes som læsning.
Kan du se hvilket format den er i?
Kunne måske tro den er i fat32, men er ikke helt sikker.

Du kan læse mere om de forskellige formater her:
http://www.macyourself.com/2012/03/11/how-to-format-a-drive-for-mac-and-pc-compatibility/

Men jeg ved ikke lige hvordan du får den i det rette format, og om den kan virke i dette format. Det må andre vurdere.
Jeg tror måske den skal være i fat 32 for at virke rigtigt.
Avatar billede janmolgaard Nybegynder
27. december 2015 - 20:44 #2
Tak for svar.
Det er NTFS, men mon ikke jeg bliver nødt til at reformattere disken?
Det gør ikke noget, at jeg mister indholdet, jeg skal bare bruge pladsen.
Jeg har heller ikke brug for dens egenskaber som Mediacenter
Avatar billede janmolgaard Nybegynder
27. december 2015 - 20:48 #3
Jeg har læst den linkede artikel, og jeg bør nok vælge ExFat, så jeg kan bruge backup'en med PC, hvis jeg skulle risikere at komme på dem igen :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2015 - 20:52 #4
Hvas det er NTFS den er på så har jeg før hørt at Mac kun kan læse fra dette format. Den skal omformateres for at bruges i Imac computeren.
Hvis den også skal kunne bruges i en Windows baseret maskine så må det være fat 32 eller exFat den skal laves om til.
Fat 32 understøtter filer op til 4 gb hvor exFat kan håndtere når de er større end 4 gb.
Jeg kender dog ikke til om exFat fungerer som optager, hvis det er det du skal bruge den til?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2015 - 20:54 #5
#3 Hov fik ikke opdateret.
Jo exFat er både kompatibelt med mac og Windows, så det ville sikkert være smartest at formatere den i dette format.

Ja backup af pc er en god ting :-)
Avatar billede janmolgaard Nybegynder
27. december 2015 - 21:40 #6
Tak. Jeg prøver om den kan formatteres via iMac diskhåndteringsværktøj.
Jeg fandt også en WD MyBook frem, som nu er omformatteret fra NTFS, og nu kan jeg bruge den.
Kan ikke lige se, hvordan jeg kan give dig point. Prøver med at fortælle at tråden er nyttig
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2015 - 21:43 #7
Du8 kan give mig point ved at acceptere dette svar her.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2015 - 22:04 #8
Tak for point :-)