Avatar billede kanlund Nybegynder
10. december 2015 - 09:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

erstatning for UPS

Hej,

Jeg vil gerne høre om der er nogen der kan pege mig i retning af en erstatning for en UPS. Vi har pt en DELL UPS RACK 4200 Watt high med amerikanske stik der ligger for døden og jeg kunne godt tænke mig at erstatte den med en slags strømskinne i stedet, da vi aldrig har brugt eller fremadrettet for brug for UPS funktionalitet.

Jeg tænker at denne skinne skal kunne tage de samme amerikanske stik som UPS'en...

kan man få sådan en skinne og i så fald, hvad hedder den?

mvh

Rasmus
10. december 2015 - 16:37 #1
Det du leder efter er en PDU (Power Distribution Unit).

Der findes mange forskellige løsninger, afhængi af dit behov.

Din(e) server(e), har enten C13/C14 (Kan ikke huske hvilken ende der er hvad). Også kaldet apparat stik. Bliver også brugt I stationære PC strømforsyninger.
C13/C14 er 10 A.
Eller hvis det er nogle store kasser burger de evt. C19/C20 = 16 A.
Din UPS kan evt. få strøm via de store runde blå eller røde stik.
Jeg kan ikke kuske hvad de hedder. Men man buger dem mange steder I Danmark.

Hvis du gerne vil købe hos Dell, så prøv at kikke hos dem.
Eller evt. APC.com.
10. december 2015 - 16:38 #2
Avatar billede kanlund Nybegynder
10. december 2015 - 18:08 #3
Thx @rogerrabbit,

Lige i skabet...

Hvordan giver jeg dig point og lukker tråden?
13. december 2015 - 14:35 #4
jeg kan oprette et svar, og så giver du bare point.

Men!
Jeg vil gerne komme med et godt råd.
Jeg synes ikke du skal opgive en UPS løsning.
Hvis det var mig, der havde en eller flere severe, ville jeg gøre følgende:
Køb en server, med 2 strømforsyninger, og en UPS.
Den ene strøm forsyning skal for bindes til UPS'en.
Den anden til "by-strøm".

Hvis din UPS går I stykker, kører din server videre på bystrømmen.
Hvis din bystrøm forsvinder, lukker UPS'en pænt ned for din server.

Du skal være opmærksom på, at din býstrøm eller UPS skal kunne trække det hele :)

Og velbekomme :)
Avatar billede kanlund Nybegynder
14. december 2015 - 14:50 #5
Jeg kan sagtens følge dig. Men sidder i det problem som du beskriver lige pt. Min nuværende UPS laver numre med mig i øjeblikket. Den er på vej til at stå af og i det at UPS'en lukker ned, lukker den også alle serverne, hvilket er ret uheldigt. Det må være en fejl i UPS'en der gør det. I min optik burde det hele også køre videre på 'bystrøm', som du skriver. men det er altså ikke hvad der sker. Så lige nu vil jeg bare gerne have denne UPS ud af mit setup. måske der kan tilkøbes en UPS i det nye år, med nye budgetter - Jeg sidder i det offentlige ;-)

Men jeg siger mange tak´for svar, hjælp og kommentarer.

PDU'en er indkøbt og ankommet - nu er det bare et servicevindue der skal findes...

opret gerne et svar så vi kan få afviklet points og få lukket tråden.

tak
14. december 2015 - 16:32 #6
åhh ja, der var en lille detalje jeg havde glemt. Undskyld :).

Nu vil jeg gerne skrive følgende som om I kun har en server, men det gælder også for flere servere.

En ups har følgende opgaver:
Den skal tage transienter, korte udfald og når strømmen er væk, skal den lukke din server pænt ned.
Kommer der en spids, eller et kort udfald (transient), skal den bare ignorere det. For svinder din strøm (feed), skal den lukke din server pænt ned.
Hvornår den lukker ned, er et runtime (hvor længe kan den holde det kørende) / konfigurations spørgsmål.
kommunikationen mellem UPS og server er meget simple. Unaset om det er serielt, netværk eller USB. Så sender din UPS en shutdown Kommando til din server.

Det er en envejs kommunikation. UPS'en ser kun på sig selv.
Har den mistet feed, vil den sende en shutdown til serveren.
Det du eller din tekniker/konsulent kan gøre er:
Analyser:
Hvor længe kan din UPS holde serveren kørende?
Hvor lang tid skal din server bruge på at lukke ned?
Udfra ovenstående 2 punkter, hvor længe skal UPS'en vente med at sende en shut down?

Lad os tage et eksemple.
Din UPS kan holde serveren kørende I 30 minutter (20 - 30 minutter er optimalt).
En exchange server skal bruge 10 - 15 minutter til at lukke end.

Så. Hvis du har 30 min run time, og du skal bruge 15 minutter til at lukke ned!
Så kan du sætte din UPS op til at vente I 10 minutter fra den mister feed, til den sender shutdown til serveren.
Det er noget du / din konsulent eller tekniker skal konfigurere.

Hvad nu hvis batteriet går I stykker?
Så skal UPS'en gå I bypass mode.
Hvad nu hvis elektronikken går I stykker?
Så skal UPS'en gå I bypass mode.
Hvad nu hvis UPS'en mister feed?
Så skal den lukke serveren ned ifølge din configuration.

Hvad nu hvis du har en server med to strøm forsyninger?
Den ene på UPS og den anden på bystrøm.
Hvis UPS'en tror! den har mistet sit feed, så vil den sende en shutdown Kommando til din server.
Det er en envjs kommunikation, så den spørger ikke din server om den har strøm, fra anden side :(

Hvis din UPS tror den har mistet sit feed, så vil den sende en shutdown, når "jeg gør ikke noget" tiden er gået.

Der kan være en fejl på din UPS, der får den til at tro, at den har mistet feed, og hvis den er konfigureret til shutdown, her og nu, så vil den lukke ned for din server(e).

Men ja, den er måske dekect, og den er måske ikke konfigureret optimalt.
Og bystrøm på den ene PSU, giver stadig en shutdown.

Du kan så "bare" hive stikket ud (mellem UPS og server (Kommunikation)), så er der ikke shutdown før, UPS'en løber tør men så bliver shutdown "beskidt" :(
Pest eller kolera!

Jeg har lagt et svar :)
men hjælper gerne der ud over :)