Avatar billede kpno Nybegynder
05. december 2015 - 12:57 Der er 10 kommentarer

Tekstboks i excel (Dynamisk)

I forbindelse med en indsat tekstboks i Excel ønsker jeg følgende skal ske automatisk:

1: Tekstboks bliver automatisk højere (Flere linjer) efterhånden som mand skriver mere tekst (Skal passe med samme bredde, uanset længe af tekst)

2: Når tekstboksen bliver større, skal Excel automatisk gøre celle ved den aktuelle placering større. Altså i udgangspunktet er tekstboksen placeret i celle B3 og det er muligt at skrive noget i celle B4. Hvis der kommer ekstra tekst i tekstboksen, så den kommer til at fylde flere linjer, skal Excel automatisk gøre celle B3 større, så det fortsat er muligt at skrive noget i celle B4.

Er det muligt ?

Hvordan ?
Avatar billede ebea Ekspert
05. december 2015 - 13:11 #1
Højreklik på cellen, og vælg "Formater celler" dernæst vælg fanen "Justering" og derefter sæt flueben i "ombryd tekst" og OK

Og så kan du selv vælge justering af venstre / højre / center.
Avatar billede kpno Nybegynder
05. december 2015 - 13:26 #2
Fungere ikke:

1: Hvis man bruger dit forlag, og skriver direkte i cellen, gør den ikke automatisk cellen højere deler ej heller automatisk teksten over flere linjer. Hvis celle højde automatisk bliver større, muligvis noget der kan bruges.

2: Hvis man indsætter tekst boks i celle, som er formateret som du foreslå, samme problem.
Avatar billede ebea Ekspert
05. december 2015 - 13:41 #3
Og du fulgte eksemplet, fuldstændigt?
Hvis du sætter flueben i "ombryd tekst", så ombryder den teksten over flere linjer, og udvider atutomatisk celle højden.
Avatar billede kpno Nybegynder
05. december 2015 - 15:46 #4
Du har ret, forudsat man ikke har flettet celler, der hvor der skal skrives tekst. Jeg har behov for at flette flere kolonner, f.eks. kolonne b, c, d, e, (Idet jeg på andre rækker skal have behov for at arbejde med flere kolonner). Når der er flettet kolonner, udvider den ikke række højde. Øv
Avatar billede ebea Ekspert
05. december 2015 - 16:30 #5
Ja, når du fletter dem, virker det ikke!
Men du spurgte jo kun om celle B3 - altså én celle
Avatar billede jens48 Ekspert
05. december 2015 - 18:01 #6
Hvis du ikke har behov for at flette B3 og cellen ellers ikke bruges til noget kan du måske bruge denne makro, som evt. kan linkes til tekstboksen. Den skriver teksten fra teksboksen ind i B3, som så automatisk bliver større eller mindre, hvis du følger ebea's instruks for denne celle. Derefter retter den størrelsen af teksboksen til, så den præcis dækker B3. Det er muligt du skal tilpasse tekstboxmargin for at få det til at passe.

Sub Tekstboks()
Dim TextBox1 As Shape
Dim h, w, l, t As Integer
Set TextBox1 = Sheet1.Shapes("Textbox 1")
Range("B3") = TextBox1.TextFrame.Characters.Text
t = Range("B1:B2").Height
l = Range("A3").Width
h = Range("B3").Height
w = Range("B3").Width
TextBox1.Left = l
TextBox1.Top = t
TextBox1.Height = h
TextBox1.Width = w
End Sub
Avatar billede kpno Nybegynder
06. december 2015 - 13:57 #7
Jeg har netop behov for, at tekstboks skal fylde flere celler, f.eks. (B3:E3)
Avatar billede ebea Ekspert
06. december 2015 - 15:22 #8
Du kan også komme uden om problemet, ved at oprette en "snyde celle" uden for dit synlige skærmområde (f.eks. AA1)

Den celle, laver du med formatering "ombryd tekst" som jeg beskrev i første indlæg. Derefter laver du den i næsten samme bredde som dine flettede celler, på nær nogle få punkter.
Og så indsætter du denne formel i cellen:  =A1
eller tilret hvis den flettede celle starter et andet sted.

Tricket er så, at når du skriver i de flettede celler, så overføres den tekst til din "snyde celle" som med sin "ombryd tekst" formatering, automatisk udvider cellen når du skriver, og dermed også udvider i dine flettede celler.
Avatar billede kpno Nybegynder
06. december 2015 - 15:28 #9
Jeg er ikke nogen haj i Makro, men dit forslag lyder spændende.

Kan du sende et gangske enkelt eksempel (excelfil, incl makro) ?
Avatar billede jens48 Ekspert
07. december 2015 - 22:57 #10
http://play48.com/gratisupload/userprofiles/Ys4JPwiwQX/Tekstboks%2Exlsm

Nogen elegant løsnng blev det ikke. Men dette var det bedste jeg kunne lave.