Avatar billede skolevej321 Forsker
04. december 2015 - 17:03 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Blue-Ray

Jeg har en cd med formatet Blue-Ray..
Den vil jeg gerne have konverteret til et format som en alm dvd afspiller kan afspille!
Hvilket program skal man vælge. Jeg har set, der er muligheder der er gratis.
Kræver det ikke at mit drev er et blue- Ray drev.
Alternativt findes der en i Århus-området,der kan hjælpe med projektet.
Det drejer sig om en dvd fra DSB hvor man kan nyde turen i toget og udsigten derfra. Jeg kan ikke finde den i andet format end Blue-Ray desværre..
Avatar billede Blueeyez Mester
05. december 2015 - 01:53 #1
Hvis det er en blu-ray disk, så ja så skal du have et blu-ray drev.

Du kan bruge Handbrake vil jeg tro, men blu-ray film fylder en hel del tid at få behandlet..
Avatar billede eurositi Ekspert
06. december 2015 - 10:14 #2
Hvis billedkvaliteten betyder meget, vil jeg lige indskyde, at DVD-formatet billedkvalitet er markant ringere end Blu-ray.

Hvis din DVD-afspiller (og ikke mindst softwaren i dit fjernsyn) er af nyere dato, kan den/det givetvis håndtere andre filformater, f.eks. H.264 (MPEG4) video i en MP4 eller MKV fil. Billedopløsningen bør være mindst 1280x720 - og gerne i fuld HD (19820x1080), hvis originalen har denne opløsning.

Derfor kunne du bede din Århus-bekendte om at lægge en alternativ version i et af disse formater på en stor USB-stick (skal nok være på mindst 16 og sandsynligvis 32 gb).
Avatar billede Blueeyez Mester
06. december 2015 - 21:55 #3
Der er os hevc / H265 som er endnu bedre end H264 (Hvis afspiller enheden er af nyere dato)..

Vil klart anbefale .mkv over .mp4 og du bør IKKE ændre på opløsning, men sætte lavere kvalitet.. og self sørge for at den ikke bare kører det igennem så hurtigt som muligt..
Avatar billede eurositi Ekspert
07. december 2015 - 10:43 #4
Ift. HEVC (H.265), som er den nye videostandard for især video i meget høj opløsning, fordi det fylder mindre, så kræver det sandsynligvis, at dit TV/afspiller er helt ny, eller at du afspiller det via en computer (f.eks. med VLC).

Du kan konvertere til HEVC med programmet Hybrid (www.selur.de).

MKV (Matroska) er det optimale bevaringsformat ift. MP4 - især hvis videoen har surround lyd (AC3, DTS). Alle lyd- og videospor kan bevares originalt i en MKV - det kan man ikke i MP4.

Men hvis du også vil afspille videoen på noget af Apple's mobile grej (iPad, AppleTV osv.), må du nøjes med MP4.
Avatar billede Blueeyez Mester
07. december 2015 - 15:14 #5
#4 Mht apple så er der en app der hedder infuse som kan bruges :)
Avatar billede skolevej321 Forsker
15. marts 2016 - 20:29 #6
tak for besvarelserne