Avatar billede Lars8960 Mester
10. november 2015 - 13:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Flytte Bruger\AppData fra c-drevet?

Jeg har en 120 GB sdd som et c-drev. Mappen Bruger\AppData fylder særdeles meget (50 GB) Jeg vil gerne aflaste c-drevet og har tænkt på flytte denne mapppe til en anden HD i min PC. Kan man det?
Hvis det er muligt, hvordan gør man det? Jeg anvender win10 på min PC.
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. november 2015 - 14:22 #1
Hvis du mener flytte væk fra C: Drevet og så stadig kunne køre dine programmer er svaret nej!
Med så meget Disk forbrug i AppData må der vær meget der kan slettes.
Avatar billede Slater Ekspert
10. november 2015 - 14:53 #2
Prøv evt. SpaceSniffer eller lignende software ( http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/ ) til at finde hvad der bruger så meget plads.

Eller andet som f.eks. CCleaner til bare at forsøge at rydde op for dig. Det virker dog kun hvis den kender det der fylder så meget.
Avatar billede eurositi Ekspert
10. november 2015 - 15:19 #3
Hvis du kører MS Office (evt. Office 365), vil du opleve, at systemet SVINER med lagerpladsen uden at rydde op i ubenyttede, gamle filer.

Synderen ligger i givet fald hér:
C:\Users\[BRUGERNAVN]\AppData\Local\Microsoft\Office\15.0\OfficeFileCache.old

Bemærk endelsen ".old". Det er cachede filer, som er over en måned gamle, som absolut ikke bruges til noget som helst.

Ifølge dette officielle support-svar fra Microsoft, kan du uden risiko slette denne mappe.
http://answers.microsoft.com/en-us/office/forum/office_2013_release-office_storage/officefilecacheold-safe-to-delete/116f5f36-eec7-4259-9dc9-60f60233d35e?db=5

Du kan også risikofrit slette indholdet i mappen C:\Users\[BRUGERNAVN]\AppData\Local\Temp\

Hold generelt øje med, at der ikke ligger data fra programmer, du har afinstalleret for længst. Det opdagede jeg var tilfældet for et gammelt screencasting-program, jeg tidligere brugte. Det frigav 5 gb.

I AppData\Local mappen finder du også mappen "Google", som typisk også er ret stor. Den kræver mere forsigtighed - bl.a. fordi den også indeholder indtastede passwords.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. november 2015 - 15:36 #4
du kan flytte mappen 'temporære filer' - som reelt bare er skodfiler, der nok ikke bruges.
Det er dog smartere at lade den være, og så bare lade ccleaner om at slette alle filer deri, der er over fx 24 timer gamle.
Tilsvarende med IE, Firefox, Chrome temporære filer - ryd op i dem med ccleaner (bevar cookies og formulardata hvis du vil have, at login skal huskes på de sider, der tilbyder muligheden)
Avatar billede Lars8960 Mester
10. november 2015 - 15:40 #5
Tak for de mange input. Dem vil jeg studere nærmere.

Jeg har gennemgået alle mapper i AppData og følgende udskiller sig hvad angår størrelsen:
Adobe/common/Media cache Files 26.7 GB
Apple Computer/Mobile Sync/Backup iPhone 9.5 GB
Music/Itunes 9.6 Gb
One Drive 3.6 GB
Alle andre mapper har små filer.
Avatar billede eurositi Ekspert
10. november 2015 - 16:13 #6
Officielt svar angående Adobe-mappen:
https://forums.adobe.com/thread/1134206
... Slet den. Det er ikke værd at flytte rundt på, selv hvis det er muligt.

Du kan selv google på de øvrige mappenavne, som er irriterende store. Der er masser af god information om, hvad der (ikke) kan flyttes/slettes det "out there". :)
Avatar billede Lars8960 Mester
10. november 2015 - 22:54 #7
Tak til #6 for hintet.
Jeg har slettet alle Adobe Media Cashe Files. Programmerne virker stadig fint og mit c-drev har det meget bedre.
Jeg har også tre udgaver af iPhone Backup's på c-drevet. Men det er ikke lykkedes mig at flytte filerne til et andet drev, selvom jeg har fulgt forslag til flytning, som blev fundet med hjælp fra Google.