Avatar billede Flismanden Nybegynder
16. oktober 2015 - 23:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tricolor LED's til spændingsvisning

Det her er jo ikke direkte computer relateret. Men mon ikke det kan tillades.
Jeg er ved at lave et testinstrument, hvor jeg er ved at løbe tør for plads på fronten. Derfor har jeg indkøbt tricolor LED.
Udfordringen jeg skal have lidt hjælp til, er at jeg skal teste om en udgang ligger på 22-24 volt, mellem 20 og 22 volt, eller mellem 18 og 20 volt.
Hvis den er mellem 22 og 24 volt, skal den lyse Grøn, mellem 20 og 22 volt, skal den lyse Blå, og mellem 18 og 20 volt Rød.
Forward voltage er 2 volt på Rød, og 3,2 volt på Grøn og Blå.
I testinstrumentet er der 9vdc og 24vdc til forsyningsspænding.
Og nej. Der er ingen processorer eller lign i testinstrumentet, så lad os prøve at holde den på gammeldags analog teknik.
Ingen forslag afvises. Jeg er kørt i stå.
Avatar billede bvirk Guru
17. oktober 2015 - 11:07 #1
Det kunne laves med en quad opamp, hvor de tre blev anvendt som comperatorer - HVIS det var acceptanelt med andre (sammensatte) farver - 18v: rød, 20v: rød+blå=cyan, 22v: hvid - billedgoogle 'quad opamp' og find en hvis spec passer.
Lidt ligesom dette:
http://www.circuitstoday.com/wp-content/uploads/2008/03/led-volt-meter.jpg
- der kommmer fra billedgoogling 'led voltage meter'

Ellers er kredse som uaa180 meget anvendt til led voltage meter - du skal bare finde den koplingsmåde/kreds hvor kun en enkelt er tændt af gangen for at at kunne få rød,blå og grøn.
Avatar billede Flismanden Nybegynder
17. oktober 2015 - 20:12 #2
Jeg kan godt se hvad du mener med vidunderkredsen LM324. Uaa180 er oplagt, men lidt voldsom til kun 3 LED's.
Jeg fik selv lige en tanke med Zenerdioder og gates. En gate kan vel godt trække de 20 mA som en LED bruger?
Avatar billede Flismanden Nybegynder
23. oktober 2015 - 22:19 #3
en 74hc gate kan sinke/source omkring 25 mA. Fandt inspiration her: http://electronics.stackexchange.com/questions/16281/should-i-calculate-a-resistor-value-for-driving-indicator-leds-from-ttl-outputs.
Så den kan trække Led'en uden problemer, især når der kun skal være en tændt ad gangen. Så jeg tænker at lave en spændingsdeler på indgangen af gate'ene, og så skal jeg "bare" regne ud hvilke gates jeg er nødt til at krydse for at få funktionen med en LED tændt ad gangen. Hmm.
Er der nogen der er frisk på det?
Avatar billede bvirk Guru
25. oktober 2015 - 08:49 #4
gateindgange har generelt ikke et så veldefineret omslagsområde at de kan bruges til spændingsmåling (på enkleste vis) og jeg ville ikke blive overrasket over oscillering og støjmodtagelighed.
Avatar billede bvirk Guru
25. oktober 2015 - 10:26 #5
Man kunne 'slukke' for lavere rangerende opamps vha lidt asymetrisk diodestyring -  blot en ide uden garanti for jeg ikke har overset noget - bemærk visse krydsene linier er ikke forbundet - tegnet vha digikey.com
https://drive.google.com/file/d/0B7nnvgTdhUrbZExieGFIejBob2M/view?usp=sharing
Avatar billede Flismanden Nybegynder
25. oktober 2015 - 20:32 #6
Jeg kan godt se spændingsmålingen bliver udfordringen ved brug af gates. Ellers er du vel enig i at udgangene kan klare belastningen på fornuftig vis.
Avatar billede Flismanden Nybegynder
25. oktober 2015 - 20:40 #7
Jeg vil lige prøve det på et fumlebrædt. Det kunne godt virke.
Vi har bestilt 2 af dem her hos Farnell: CY8CKIT-059 DEV BRD, CY8C5888LTI PSOC 5 PROTOTYPING.
Det er ikke decideret til det her med testboksen, men også fordi det undrer mig hvad man kan får for 80 kr idag..
Men vi vil helt sikkert prøve om vi kan få den til det med spændingsmålingen og visning på LED. hvilket der nok ikke er tvivl om. Spørgsmålet er om den kan håndtere 8 forskellige målinger (ikke simultant), og 24 udgange..
Det vil vise sig.