Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2015 - 16:13 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Skifte fra Windows 7 til Windows 10 - god eller dårlig ide?

Der er blevet placeret et ikon ned ved uret, hvorfra jeg jævnligt bliver opfordret til at opgradere til Windows 10.

Vil gerne høre jeres meninger om dette. God eller dårlig ide?

Har lige nu Windows 7.

(Jeg har INGEN planer om at skifte musen ud med touch!! Så meget ligger fast.)
Avatar billede aphandersen Juniormester
02. oktober 2015 - 16:43 #1
Det er da en rigtig god ide. Mere sikkert og opdateret og Windows 10 kræver ikke touch sådan som Windows 7. Go for it.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. oktober 2015 - 17:21 #2
Hvis det hele virker rigtigt når du har opgraderet vil du få et hastigheds løft ved Win 10 i forhold til Win 7.

Jeg selv har dog oplevet at Microsoft oplyser om at man kan opgradere, men når den så skal undersøge om hardwaren er understøttet, så får man en meddelelse om at det er den alligevel ikke :-(
Forstår ikke at de undersøger hardwaren før de melder ud at man kan opgradere. Jeg er dog godt klar over at de sikkert kun ser på det system der er på computeren, og ikke på hardwaren.

Råd:
Sørg for du har taget backup af alle private filer før du opgraderer.

Sørg for du HAR noget at falde tilbage på hvis det går galt (installationsmedie til win 7 eller recovery dvd'ere)

Tjek om det software du har er kompatibel med Win 10.
Tjek om drivere til din printer er kompatibel til Win 10.
Ikke alle printer producenter er gode til et lave nye drivere til ældre hardware.

God fornøjelse med opgraderingen :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2015 - 18:04 #3
peddi

"Windows 10 kræver ikke touch sådan som Windows 7".

Hmm... Er ikke med. Windows 7 'kræver' da ikke touch ...

220661

Det ser ellers lidt ud som om den tjekker hardwaren. Får en "rapport" hvor der er et grønt flueben ved flg.: Hukommelse: Opfylder kravene. Processor: 1 GHz eller hurtigere. Printere og andre enheder: Kompatibel. Men det er måske slet ikke nok der her er tjekket?

Må tilstå jeg er lidt ulden ved den med 'printere', da den jeg har er 10 år gammel! Men det er selvfølgelig muligt at undersøge.

Skal man installere alle programmer og tilføjelses programmer igen, når man har installeret den?

"Tjek om det software du har er kompatibel med Win 10."

Okay. Det kommer godt nok til at tage tid hvis jeg skal ind på hver hjemmeside og læse efter. Eller findes der en anden og nemmere måde at gøre det på, jeg overser / ikke kender?
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2015 - 18:11 #4
Vil helt sikkert tage en backup først.
Jeg har en Windows 7 CD. Så er sikret ...
Avatar billede aphandersen Juniormester
02. oktober 2015 - 18:27 #5
@pn4: nej det var en skrivefejl. Mente selvfølgelig Windows 8.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. oktober 2015 - 18:40 #6
det optimale er, hvis du har en ekstern disk med god plads - så laver du et image (1:1 kopi) af din nuværende opsætning. Så har du noget at vende tilbage til, hvis der skulle være problemer med noget hard- eller software - i selve opdateringen laves en windows.old med nulighed for at vende tilbage, men de virker kun i 30 dage hvorefter den slettes. Så hvis du vil have mulighed for længere tænke/test tid, så lav et image.
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2015 - 19:22 #7
Det forstod jeg ikke ret meget af.
Det der med 'image' er vist for indviklet for mig. Er alt andet end computer "ekspert".
Avatar billede 220661 Ekspert
02. oktober 2015 - 19:44 #8
#3 Ja når man skal til at opgradere ja.

Havde det ikke været bedre at Microsoft havde tjekket om hardwaren kunne understøtte Win 10 før man fik tilbuddet i taskbar om opgradering?

Har man set frem til at opgradere, bliver man jo skuffet når man ser en rapport der kasserer computerens hardware fuldstændigt :-(

Jeg fik tilbud om opgradering til Win 10 på en computer hvor både cpu og grafik kort ikke var understøttet af systemet???

Jeg skulle jo aldrig have haft tilbud om opgradering.

Nu har jeg kun opgraderet fra Xp til Win 8, og her var det et minimum jeg skulle installere igen. Fremgår det ikke af rapporten hvad der skal installeres om?

#4 Det er godt :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2015 - 20:00 #9
"Fremgår det ikke af rapporten hvad der skal installeres om?"

Nej. Det eneste der står, er det nævnte. Plus "Touchskærm: Ikke påkrævet" (intet flueben), "Apps: 0 inkompatible" og "Data og filer: Klar".

Må sige at være lidt overdrevet at kalde det en 'rapport'.

-
Blev ikke klog på følgende:

Skal man installere alle programmer og tilføjelses programmer igen? Måske dumt spørgsmål, men er i tvivl ...

Er der en nemmere måde at tjekke på om ens programmer er kompatible end at skulle ind på hver hjemmeside?
Avatar billede aphandersen Juniormester
02. oktober 2015 - 20:08 #10
Backup er i hvert fald en god ide - og et image er en elegant løsning (du kan evt. læse hvordan du gør på http://www.it-blogger.dk/lav-et-image-af-din-harddisk-som-backup/).

Ved en opgradering skal du ikke installere dine programmer igen. De fleste programmer vil også være understøttet af Windows 10, men du risikerer at der er nogle enkelte der ikke er. Men husk på, at du jo kan rulle din opgradering tilbage til Windows 7 igen hvis der er problemer. Dette kan man gøre op til 30 dage efter opgraderingen.

Men sørg stadig for backup, da det er set at tilbagerulningen ikke fungerer korrekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. oktober 2015 - 20:09 #11
Nej når den skriver at 0 apps er inkompatible må det betyde at alle programmer burde virke i Windows 10, og at du ikke skal installere om. Det er sådan jeg læser de få linjer der er i din rapport.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. oktober 2015 - 20:11 #12
Nå fik ikke opgraderet før svar kom i #10, som jeg er helt enig i :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2015 - 21:22 #13
Ok.

Tror jeg vil for en sikkerheds skyld vil ofre tid på at tjekke hjemmesiderne for de programmer jeg ikke kan undvære / har lyst til at erstatte med andre lignende.

Kan ikke komme ind på  http://www.it-blogger.dk/lav-et-image-af-din-harddisk-som-backup/
Kan godt være det er til at forstå. Men ved ikke... Har erfaring for, at når jeg føler sig utryg ved noget + ikke helt kan gennemskue hvad der foregår, så skal jeg lade være.

Går noget galt, må jeg installere Windows 7 helt forfra. Ikke noget at gøre ved.

-
Tror jeg vil udskyde det hele lidt. Kan ikke overskue eventuelle problemer lige nu. Dels har jeg ret travlt, dels bruger jeg computeren til noget jeg ikke kan undvære den til.
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2015 - 21:49 #14
Læg svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2015 - 07:22 #15
Springer over med point. peddi eller claes57 er velkomne til at svare :-)

Når du til den tid vil hoppe ud i at opgradere, ville jeg da anbefale du lærte lidt mere om image, som er en hurtig måde at komme tilbage på det gamle system. På en computer hvor systemdrevet er for sig selv, kommer man tilbage på under en halv time.
Men det kan vi tale om til den tid, hvis du har glemt det link peddi lagde ind :-)
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2015 - 12:46 #16
Ok.

Nu kan den vel ikke finde på at opgradere automatisk? Går ud fra den kommer som en frivillig opdatering?
Vil gerne styre det selv.
Avatar billede aphandersen Juniormester
03. oktober 2015 - 16:32 #17
Som jeg har hørt det indtil videre, kan den godt finde på at downloade installationsfilerne automatisk - men næppe installere den automatisk. Det har jeg i hvert fald ikke hørt om.
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2015 - 21:21 #18
Ok.

Kom i tanke om en ting mere. Noget meget afgørende.

Kan se den kun er gratis frem til 29. juli 2016. Hvad hvis jeg henter og installere. Og siden - efter den dato - får brug for at geninstallere?
Skal jeg så til at betale for den?

Hvis ja, er det afgjort. Så skal jeg helt sikkert ikke have Windows 10. Kan ikke se fidusen i at hente den gratis nu, hvis jeg siden - måske endda på et tidspunkt jeg ikke selv bestemmer (problemer kan opstå etc.) - bliver tvunget til at betale for den. I så fald er den jo reelt heller ikke gratis. Så er det jo bare en udvidet trial.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. oktober 2015 - 22:47 #19
Hvis du henter før skæringsdato og har den installeret så kender Microsoft din pc. Og det skal du have gjort for at få det gratis. Du kan allerede nu lave en dvd/usb til gendannelse (eller ren nyinstallation) og den kan du køre når du vil i de næste mange år - men første opgradering til win10 har altså en sidste dato.
Du kan indlæse win10, og dagen efter gå tilbage til dit nuværende - så har du stadig din gratis win10 mulighed fremover.
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2015 - 23:00 #20
"Du kan allerede nu lave en dvd/usb til gendannelse (eller ren nyinstallation)".

Så er vi igen ude i noget jeg ikke forstår. Bortset fra det - tak for svaret / alle svarene.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. oktober 2015 - 09:19 #21
læs siden https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
der er program til at hente og lave installationsfil på dvd eller usbstick i 32 eller 64 bit version.
Avatar billede hjolsen Ekspert
06. oktober 2015 - 14:38 #22
#19
citat:
"Hvis du henter før skæringsdato og har den installeret så kender Microsoft din pc. Og det skal du have gjort for at få det gratis. Du kan allerede nu lave en dvd/usb til gendannelse (eller ren nyinstallation) og den kan du køre når du vil i de næste mange år - men første opgradering til win10 har altså en sidste dato."

Den vil jeg gerne se dokumentation for , ifølge de udenlandske sider jeg har fulgt er det nemlig lige nøjagtig det du ikke kan .
Efter juli-16 kan du ikke gen installere en opgraderet win 10 !
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2015 - 15:55 #23
#22 Jamen jeg kunne da også kunne tænke mig at se noget dokumentation for at man ikke kan, på de sider du beskriver.
I mine ører er der ingen mening i at opgradere til Win 10, for så et år efter at man ikke kan geninstallere igen.
Microsoft gemmer jo alle oplysninger fra aktiveringen til Win 10 på en server, så man ikke skal skrive kode ind når man skal geninstallere igen.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. oktober 2015 - 16:43 #24
Apple og Google har gratis operativsystemer - så Microsoft var tvunget til at gå samme vej (i hvert fald for ikke-server systemer). Microsoft flytter deres indtjening over på cloud-løsninger, fx office365. Abonnement er sikker indkomst, og i det lange løb får de flere penge fra brugerne.
Alle ved jo også, at hver anden version fra Microsoft kun er lavet for at tjene penge, mens løsningen er noget lort. Med deres operativsystemer kørte man jo 98, xp, 7 og 10, og har sprunget me, Vista og 8/8.1 over.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2015 - 17:52 #25
#23
I mine ører er der ingen mening i at opgradere til Win 10, for så et år efter at man ikke kan geninstallere igen.

Set fra en forretningsmæssig vinkel, gør det. Har folk først hentet, vænnet sig til og er blevet glade for Windows 10, vil/ville flere købe den end hvis de ikke først havde fået lov at prøve den af ...
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2015 - 18:18 #26
#25 Jo det er måske rigtigt, men det nærmer sig bondefangeri.
Og jeg tror næppe det er det de vil.
Jeg er enig med claes57 i at det er på andre fronter de vil hente pengene.
Folk der opgraderer fra Win 7 til 10 vil jo nu få mulighed for at hente Apps som Microsoft vil tjene penge på, samt andre online tjenester.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2015 - 02:44 #27
Okay.

Men hvis de oplysninger der registreres inkludere registrering af et eller andet på den pågældende pc, må man uundgåeligt få problemer hvis man køber en ny computer.
07. oktober 2015 - 09:38 #28
#27
Du køber vel ikke en ny pc uden operativsystem.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2015 - 12:49 #29
Nej, okay. Den berømte klap.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. oktober 2015 - 16:27 #30
#28 Hvis man gør dette, er det kun fordi man har en retail udgave af styresystemet man flytter til den nye computer.