Avatar billede steenaa54 Juniormester
24. juli 2015 - 11:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

frigørelse af diskplads

Jeg har en lille pc med ssd harddisk på 64 GB og Windows 8.1. Da jeg havde installeret hovedparten af programmerne var der ca 30 GB tilbage. Nu efter ½ år ligger den og roder omkring 10 GB. Er bange for den pludselig er fyldt op. Der må ligge masser af filer rundt omkring der kan slettes (manuelt). Diskoprydning giver ikke noget væsentligt. Nogen der har samlet overblik over hvor jeg skal lede? Og slette?
Næste spørgsmål er også: Hvad sker der hvis jeg vil opgradere til Windows 10. Fylder den mere eller vil der under opgraderingen være mangel på plads? Måske er det for tidligt med sidste spørgsmål
Avatar billede claes57 Ekspert
24. juli 2015 - 11:57 #1
kontrolpanel/gendannelse - konfigurer systemgendannelse.
Der kan du konfigurere hvor meget diskplads du vil sætte af til gendannelsespunkter - du kan evt slette alle gendannelsespunkter, og så lige oprette et nyt, og derefter justere størrelsen til 3 gange det, som der aktuelt er i brug.
Avatar billede Skifter24 Praktikant
24. juli 2015 - 16:27 #2
Du kan også søge efter og slette gamle installationer og opdateringer af Windows.
Hold Windows knappen nede på dit tastatur mens du trykker S
(åbner en søgefunktion i højre side).
Der skriver du clean og leder efter
(Frigør diskplads ved at slette unødvendige filer)
Det er vigtigt at du ikke kommer til at trykke på
(Frigør plads på denne pc). Som står øverst og sender dig et helt andet sted hen..
Har du trykket på det rigtige, kommer der en lille boks frem hvor du kan vælge drev. Der vælger du C: drevet, eller det drev som dit styresystem er installeret på.
trykker ok.
Den beregner hvor meget der kan slettes og det kan godt tage lidt tid...
Når den er færdig med at beregne dukker der en lidt større boks op hvor du får nogle valgmuligheder. Kig i bunden af boksen, efter en knap der hedder (Ryd op i systemfilerne).
Tryk på den knap. Den lille boks hvor du kan vælge drev, dukker op igen og du vælger det drev som dit styresystem ligger på...
Den vil nu igen, beregne hvor mange filer der kan slettes.
Når den er færdig med beregningen kommer du endelig til den boks hvor du kan slette filer for at få mere plads.
Du kan ikke slette for meget derinde. Så bare hak alt af.
Lig mærke til (Windows Update oprydning). (Papirkurv). (Midlertidige filer). og (Midlertidige installations filer til Windows). De burde fylde et par GB. Og du kan derfor få betydelig mere plads ved at køre denne funktion.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
24. juli 2015 - 17:53 #3
Windows Diskoprydning tømmer ikke denne mappe:
C:\Windows\SoftwareDistribution\Download
Den indeholder unødvendige rester fra installationer og opdateringer.
Slet indholdet manuelt.
Avatar billede steenaa54 Juniormester
25. juli 2015 - 18:39 #4
Til Claes 57:
Der er (og var) afsat 2GB til gendannelsesfiler, dvs der er plads til 2 gendannelser. Mindre tør jeg ikke

Til Skifter24:
Alt dette har jeg allerede gjort. Det gav under 1GB

Til Finn Rasmussen:
Flere af disse typer tips. Men der lå kun 8MB (ikke GB) dér.

Det er stadig underligt at den 7/03 2015 var der 20,1 ledig. Siden er der alene sket opgradering af MS office, java, Skype, Adobe Reader, samt nyinstalleret Microsoft lynx. Formentlig alene opdateret er Ms Silverlight, MS Visual.
Resten af programmerne er fra før 7/03 2015.

Alligevel er der nu kun 10,8 GB ledig.

Hvem søren skal jeg give point??
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
25. juli 2015 - 20:14 #5
Ikke point.
Avatar billede steenaa54 Juniormester
08. august 2015 - 15:14 #6
Jeg løste det jo så selv