Avatar billede ZeBa Ekspert
19. juli 2015 - 23:09 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Min PC kan ikke genkende min TomTom GPS

Har lige købt en Via 135 M og når jeg forsøger at opdatere den på TomToms hjemmeside, beder den mig igen og igen om at fjerne stikket og sætte det i igen.
TomToms support på nettet mener, at det er med en driver på min pc og kommer med nedenstående opskrift, men flere steder bliver jeg bedt om at klikke på noget, som ikke findes.
Fx er der ikke noget, der hedder computer eller min computer.
HJÆLP

    Åbn Windows-stifinder, højreklik på Computer (eller Min computer), og vælg Håndter.
    Bemærk: Hvis du modtager en meddelelse om at bekræfte administratortilladelse, skal du bekræfte ved at klikke på Ja eller OK.

    Vælg Enhedshåndtering.

    Dobbeltklik på Netværksadaptere.

    Navigationsenheden kan være vist på listen som "ukendt enhed" eller "TomTom #...", hvor ... er et tal.
    Bemærk: Hvis enheden ikke er angivet på listen under Netværksadaptere, skal du dobbeltklikke på Andre enheder

    For at få detaljerede trin til at løse dette problem skal du vælge den enhed, der er angivet på listen herunder.
Avatar billede kurtba Ekspert
19. juli 2015 - 23:28 #1
Det er forskelligt hvad det hedder, alt efter hvilken Windows version du har. I Windows 8 hedder det Denne pc.
Deres vejledning er forkert. Når du højreklikker skal du vælge egenskaber (der er ikke noget der hedder håndter)  og derefter enhedshåndtering.
I Windows 8 kan man også bare åbne søgeboksen og skrive enhedshåndtering. Så kan man hoppe direkte derind.
Avatar billede ZeBa Ekspert
19. juli 2015 - 23:36 #2
Det glæder mig, at du heller ikke mener, den du
Hvor finder jeg søgeboksen`?
Avatar billede kurtba Ekspert
20. juli 2015 - 00:39 #3
Kør musen udover siden i højre hjørne foroven eller forneden, så kommer en menu med 5 punkter frem. Den øverste ligner et forstørrelsesglas, og den giver adgang til søgeboksen.
Hvis du står det skrivebord, hvor du kan se dine apps, er der formentlig også et lille forstørrelsesglas oppe til højre ved siden af brugernavn og slukknappen. Den kan man også bare klikke på.
Alternativet er at åbne Stifinder og højreklikke på Denne pc og så vælge egenskaber. Herefter kan  man vælge Enhedshåndtering.
Avatar billede ZeBa Ekspert
20. juli 2015 - 01:12 #4
Men hvad gør jeg så i Enhedshåndtering - for det TomTom skriver er igen rent vås?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2015 - 09:13 #5
Har du både usb2 og usb3 porte på computeren, og er resultatet det samme lige meget hvilken port du bruger?
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2015 - 09:31 #6
Windows knappen + X
http://i.imgur.com/kB962nt.png

Hvis dit internet virker som det skal, kan jeg ikke se, hvad du skal i Enhedhåndtering.
http://i.imgur.com/Rq42kEC.png

Da jeg skulle opdatere min TomTom første gang var det nødvendig at installere Shockware Player. Jeg har windosw 8.0 og 8.1.
https://get.adobe.com/shockwave/

Er du logget ind på "MyTomTom" når du opdatere. Det tog cirka 1 1/2 time første gang jeg skulle opdatere - da der åbenbart er dårlig internet forbindelse til TomTom.

Men hvad gør jeg så i Enhedshåndtering - for det TomTom skriver er igen rent vås?

Både og .. de mener åbenbart at din internet forbindelse er dårlig .. måske forsaget af at dit netkort ikke er opdateret.
Avatar billede ZeBa Ekspert
20. juli 2015 - 13:36 #7
#5: Jeg ved ikke, hvad de hedder, men jeg har prøvet to af dem
Avatar billede ZeBa Ekspert
20. juli 2015 - 13:43 #8
Hvis dit internet virker som det skal, kan jeg ikke se, hvad du skal i Enhedhåndtering.
http://i.imgur.com/Rq42kEC.png

Hvis jeg går derind, står der, at det virker OK:

--------------------------------------------------------

Da jeg skulle opdatere min TomTom første gang var det nødvendig at installere Shockware Player. Jeg har windosw 8.0 og 8.1.
https://get.adobe.com/shockwave/

Det prøver jeg

-------------------------------------------------

Er du logget ind på "MyTomTom" når du opdatere. Det tog cirka 1 1/2 time første gang jeg skulle opdatere - da der åbenbart er dårlig internet forbindelse til TomTom.

Ja, og det hr også taget omkring 1½ time for mig

-----------------------------------------------

Men hvad gør jeg så i Enhedshåndtering - for det TomTom skriver er igen rent vås?

Både og .. de mener åbenbart at din internet forbindelse er dårlig .. måske forsaget af at dit netkort ikke er opdateret.

Jeg har ikke forstand på det, men jeg kan se, når de skriver, at jeg skal klikke et sted, som ikke eksisterer.
----------------------------------------------------

Siger det dig noget, at jeg fra starten ikke kunne bruge mikrofonen/voice command?

Men foreløbig tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2015 - 17:10 #9
Siger det dig noget, at jeg fra starten ikke kunne bruge mikrofonen/voice command?

Nej.
Avatar billede kurtba Ekspert
20. juli 2015 - 20:49 #10
Du har vel installeret Mydrive?
Uden Mydrive får du ikke kontakt med din gps.

Dernæst siger Tomtom at du skal have installeret nyeste Adobe Flash player.
https://helpx.adobe.com/flash-player/kb/flash-player-issues-windows-8.html
Kan du ikke smide et link til det sted, hvor Tomtom skriver, at du skal ind i enhedshåndtering.
Avatar billede ZeBa Ekspert
20. juli 2015 - 22:40 #11
Ja

Når jeg følger linket og tester, får jeg at vide, at jeg ikke hører explorer - hvad jeg udmærket ved.
Så klikker jeg på help - og bliver lykønsket med, at jeg har den sidste version.
Vil det sige, at jeg kun kan bruge Explorer?
Avatar billede kurtba Ekspert
20. juli 2015 - 23:03 #12
Det er nærmest sort det du skriver.
Noget tyder på, at du nu blander Windows Explorer ind i det og med noget, som ikke har noget at gøre med Tomtom.
Det tyder nærmest på, at du har haft gang i noget opdatering af Windows Explorer.
Avatar billede ZeBa Ekspert
20. juli 2015 - 23:11 #13
Avatar billede ZeBa Ekspert
20. juli 2015 - 23:18 #14
#12: Ja, det er det nok, sorry.
Jeg er totalt rundt på gulvet af det her, så kommer der en melding om, at Java skal opdateres og alt muligt ind imellem. Jeg tror jeg har brugt 6-7 timer på det efterhånden - og det bliver bare værre.
Jeg giver sgu snart op og sender det lort tilbage.
Avatar billede ZeBa Ekspert
20. juli 2015 - 23:20 #15
Grunden til den sorte snak er, at da jeg ville installere flash så det ud som om jeg ikke kunne bruge FF. Nej, jeg kan sgu ikke huske det. Men kan det passe, at jeg kun kan bruge explorer?
Avatar billede ZeBa Ekspert
20. juli 2015 - 23:44 #16
#12: Tom siger, at jeg skal installere Flash, og så havner jeg her - og aner ikke, hvad jeg skal gøre, når der står, at den ER installeret.
Avatar billede ZeBa Ekspert
20. juli 2015 - 23:45 #17
Men nu dukkede TomTom op inde i Netværkskort, og der står, at det fungerer. Hvad gør jeg så?
Avatar billede kurtba Ekspert
21. juli 2015 - 01:15 #18
Så skriver tomtom at du skal gøre følgende:
Hvis navigationsenheden er angivet på listen som "TomTom #...", skal du følge disse trin.
1.Højreklik på TomTom-navigationsenheden (for eksempel TomTom #2), og vælg Opdater driversoftware.

2.Vælg Søg efter driversoftware i min computer, og vælg den mappe, der er angivet i din computers operativsystem:
Windows - 64 bit: C:\Program Files (x86)\MyDrive Connect\Driver\INF
Windows - 32 bit: C:\Program Files\MyDrive Connect\Driver\INF

3.Klik på Næste for at installere driveren.
4.Når installationen er afsluttet, skal du genstarte computeren.

Når computeren er genstartet, bør navigationsenheden blive genkendt, når du slutter den til computeren.
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2015 - 11:50 #19
Er du logget ind på Mydrive Connect. Det virker som om din computer ikke er opdateret. Jeg bruger Chrome browser sammen med Mydrive Connect.
Avatar billede ZeBa Ekspert
21. juli 2015 - 15:31 #20
Ringede til TomTom support og fik at vide, at Voice Control ikke virker i DK!
Har læst flere steder, at det gør det. Det var derfor jeg købte den!
Så nu køber jeg Go 500 - med mindre nogen vil fraråde mig at købe den.
Men tak for jeres forsøg på at hjælpe og undskyld al forvirringen.
Får jeg var til points?
Mvh
Avatar billede kurtba Ekspert
21. juli 2015 - 21:51 #21
Hmm. I min søgen efter løsning på dine problemer læste jeg også, at voice control virkede i DK, så det er jo noget rod.
Jeg har en Go 500 og er godt tilfreds med den.
Avatar billede ZeBa Ekspert
21. juli 2015 - 23:01 #22
Jeg var også usikker på, om jeg skulle købe via 135 eller Go 500, men valgt den første fordi den har håndløs samt voice control.
Men nu får den tilbage, og så køber jeg o 500.
Har lige været inde på https://www.happii.dk/GPS-Navigation/VIA-135-M/2438570?s=via%20135https://www.happii.dk/GPS-Navigation/VIA-135-M/2438570?s=via%20135%20m
og lave et PrtScr som dokumentation for deres påstand om, at den har voice control. Men hjemmesiden ser mærkelig ud, så det ville være ejligt, hvis du også ville kigge ind og om nødvendigt vidne.
Noget andet: Jeg kunne godt tænke mig at have gps'en til at sidde på instrumentbordet. Har du nogen erfaring med det?
Mvh
Avatar billede kurtba Ekspert
22. juli 2015 - 00:02 #23
Ja, deres hjemmeside loader ikke rigtigt, men der står, at den har stemmegenkendelse.
Det samme skrive Proshop på deres hjemmeside
http://www.proshop.dk/GPS-og-navigation/TomTom-VIA-135-2386886.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite
Det gør Cinemagic også
http://www.cinemagic.dk/shop/tomtom-via-135-289376p.html

Så noget er åbenbart gået helt galt, da Tomtom sendte den på markedet i DK, eftersom forhandlerne og Tomtom ikke er enige om, hvad den kan.
Den holder der følger med, kan ikke monteres på instrumentbordet, så der må du se, om de i det hele taget kan fås. Jeg har ikke erfaring med det, da jeg altid har haft dem siddende på ruden.
Tomtom har noget forskelligt til montering på instrumentbordet.
http://www.tomtom.com/da_dk/drive/accessories/?WT.Click_Link=top_nav_5
Avatar billede ZeBa Ekspert
22. juli 2015 - 00:14 #24
Jeg kunne godt huske, at jeg havde set det andre steder, blot ikke hvilke.
Supporteren sagde,at det ikke er deres ansvar, hvad forhandlerne skriver, og det har jo ret i.
Ved godt, at den ikke kan sættes fast med den følger med, men tænkte om du måske har erfaring med nogen af dem, der kan købes.
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2015 - 10:31 #25
Noget andet: Jeg kunne godt tænke mig at have gps'en til at sidde på instrumentbordet.

Tomtom = 153,00 kr
https://www.tomtom.com/da_dk/store/basket-overview.html
Mytrendyphone = 124,00 kr
http://www.mytrendyphone.dk/shop/showbasket.html
Avatar billede ZeBa Ekspert
22. juli 2015 - 20:48 #26
#23; Enig, men da jeg skrev det til happii.dk, svarede de:
Det er jeg ikke enig i. Der står specifikt "udtalt navigation" ( og dermed ikke indtalt) ud fra der hvor der står sprog.  Eftersom der nu ikke står hvilket sprog stemmstyring findes i og man er i tvivl vil jeg da anbefale at man spørger os inden købet eller at man kigger på Tomtoms hjemmeside hvortil der også er linket.

Her er den pågældende side:
https://www.happii.dk/GPS-Navigation/VIA-135-M/2438570?s=135%20m
Det ville være rart, om du - og andre - vil fortælle, om de får andet ud af det, end at den har voice control.
Har spurgt min nabo, forhenværende kæreste, en ven og min hund, og ingen af dem kan få andet ud af det.
Avatar billede kurtba Ekspert
22. juli 2015 - 22:05 #27
På dit link står der hos Happii
Stemme
Navigationsinstruktioner, vejnavn bekendtgørelse, stemme komando genkendelse

Hvis ikke "stemme kommando genkendelse" er lig med, at man kan tale til den, hvad betyder det så?

Det er ikke under Udtalt navigation man skal kigge, idet det ganske rigtigt er de sprog, som den kan udtale på.
Men lige over står "Stemme" og det anførte.
Avatar billede ZeBa Ekspert
23. juli 2015 - 21:59 #28
Tak, så kan jeg ikke være helt ordblind :)
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. marts 2016 - 20:49 #29
Jeg skal for en ordens skyld fortælle, at det VAR en fejl, og at TomTom langt om længe har accepteret at ombytte den.