Avatar billede esben-chr Praktikant
03. juni 2015 - 13:06 Der er 1 kommentar

valg af kabel til 3 faset

Valg af kabel fra controler box til ESC Brushlessmotor med 48 poler forbrug 1250watt ved 48volt. Peak 1800watt

Jeg er begyndt at bruge de nyere LiFepro4  batterier og de har langt større pik strøm, men det giver os problemer som jeg vil spørge jer til råds om.

Fra batteriet 48 volt 42amp  går der et 10mm2 flere ledet kobber kabel til controler box med en Andeson højstrøms stik imellem.  Fra controller box går der normalt i sætte vi køber et kabel med 8 - 9 leder

3 faser 2,5mm
plus    0,75
minus  0,75
3 signaler kabel fra hall sensore 0,75

Siden vi bruger de langt kraftigere batterier brænde - smelter kablerne samme hvor de er bøjet kraftig og kortslutter mellem to faser og controler boxer er i begge tilfælde brændt af.

Afstanden fra controler boxen til motor er ca. 2.75 meter

Motoren er ESC Brushlessmotor  med 48 polet og
med ca. 150 til 385 omdr. pr min kan det beregnes efter DC eller er det allerde i mellem frekvens området og der skal bregnes endnu mere tab i kablet især på grund af dobbelt længde i forhold til orginal.

Mit spørgsmål er kan lægge en kabel parralet 3x4mm2 og derved undgå at det længere kabel mellem controler og motor udvikler så meget varme at det smelter sammen og kortslutter.

Vi sådan en parrallel kobling mellem to kabler kunne skade controler eller motoren ?  eller opstå tilbage kobling ?

Eller ville det være bedre med en helt ny kabelførring med signal kablerne for sig og de 3 fase strømkabel for sig  og er en 3x 4mm2 nok til 1250watt peak 1800watt ved start i ca. 4-6 sek.  ved  48-50 volt  Og hvilken betydning har den frekvens motor og controler  boksen arbejde ved i det her tilfælde ?

Vi tænker på et plastkabel eller et Gummikabel til den 3 faset strømkabel

Men hvorkraftig ?

Med venlig hilsen Esben Christensen  31863259
Avatar billede esben-chr Praktikant
02. august 2015 - 11:07 #1
Jeg har gennemført instalationen med 6mm2 og det har givet langt bedre moment på motoren og også større start strøm. Men det var inden for grænserne hvad batteriet kunne klare, dog den samlede længde er blevet kortere. Varme udviklingen er borte end ikke ved stik er der varme længere.  Typisk forbrug ligger mellem 350 til 750 watt og selvfølge ved start og bakkede forhold er forbruget langt større.