Avatar billede Peterjak87 Nybegynder
04. april 2015 - 14:54 Der er 33 kommentarer

Installation af Win7 fra USB HDD

Hej.

Jeg har tidligere i dag prøvet at formatere og geninstallere Win 7 på min stationære PC fra kontrolpanelet.
Det har resulteret i en komplet formatering men en fejl installation af windows.
Når jeg tænder computeren, loader den windows som den skal osv, men når den er startet op, kan jeg kun se en min skrivebordsbaggrund uden ikoner, processlinie eller noget som helst, og jeg kan hverken højreklikke eller se musen. Og hvis jeg trykker Ctrl+alt+del, bliver skærmen bare sort (trykker jeg esc kommer jeg tilbage til skrivebordsbaggrunden).

Nogen der har oplevet det før?

Jeg har så prøvet at hente Win 7 Home Prof 64bit fra min mac og brugt Boot Camp til at lave en win7 installation på min eksterne harddisk, som jeg booter op fra min pc, men hver gang den prøver at boote fra min eksterne, får jeg beskeden: "Boot Camp Assistant created USB drive...pened when accessing the disk..."

Håber en eller anden kan hjælpe
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2015 - 15:04 #1
man gør det således
du kan jo ikke gøre det ovenpå windows der kører

http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installation-guide-tutorial.html

m.v.h
Avatar billede Peterjak87 Nybegynder
04. april 2015 - 15:12 #2
Jeg er godt klar over hvordan man gør.
Det er derfor jeg har lavet en win7 installation på min usb, som jeg burde kunne køre når jeg tænder pc'en og booter. Mit problem er bare at jeg får fejl besked når jeg sætter den til at boote "usb removable device"
Avatar billede claes57 Ekspert
04. april 2015 - 15:24 #3
Hvis du kan/tør, så åbn ekstern disk og pc. Træk et sata og strøm til den eksterne disk, og i bios sæt den til at boote med alm disk først og 'ekstern' som nr 2.
Boot og vælg bootenhed - tag en 'eksterne' og formater og installer på alm disk.
Når win er oppe, så luk ned og tag den eksterne fra igen.

Så er det i hvert fald ikke pga usb removable, at den fejler.
Hvis du ikke lige ligger inde med ekstra stik til den eksterne disk, så kan du typisk bruge dem fra cd-drev.
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2015 - 15:28 #4
ok så er den forstået

jeg bruger altid rufus når jeg laver usb windows installationer

https://rufus.akeo.ie/

det kan jo være enten en defekt usb key eller måden du har lavet den på

det kunne jo være installationen der fejler

m.v.h
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. april 2015 - 15:28 #5
Forstår jeg dit problem rigtigt ? du vil køre Windows direkte som om det var Harddisken i din PC ? Din USB Disk Kan hverken køre MBR eller GPT så ingen Boot sektor
Avatar billede Peterjak87 Nybegynder
04. april 2015 - 15:31 #6
Nej tror ikke du har forstået mig korrekt :) Jeg vil bare installere win7 igen fra min eksterne hdd (fordi jeg ikke har nogen normal usb med nok plads). Men den giver fejl hver gang jeg booter fra min usb eksterne hdd
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. april 2015 - 16:19 #7
Jeg har lige prøvet at lave en Boot bar USB HDD Disk det kan hverken lade sig gøre med ISO værktøj eller med Win to Flash ! Kun på USB Nøgle.
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2015 - 18:32 #8
Der en en her som har recepten på at installere windows fra en anden HDD. Men jeg har har ikke selv prøvet, og gider heller ikke, for jeg bruger også Rufus, og er meget tilfreds med det, og det er da så meget nemmere den vej.http://www.instructables.com/id/How-to-CLEAN-Install-Windows-8-directly-from-Hard-/
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. april 2015 - 19:12 #9
#8 ser spændende ud !
Avatar billede 220661 Ekspert
04. april 2015 - 22:52 #10
#8 Spændende læsning, og sikkert en løsning hvis man har overblik og tid til at lave sådant et opsæt :-)

Problemet med at bruge en usb harddisk som installations medie er sikkert at den eksterne harddisk bliver detekteret som et "fixed drive" som alle harddiske gør, hvor en usb pind jo detekteres som "mass storage" der er flytbart.

Kan du ikke låne eller købe et usb drev der er på 4 gb eller derover?
De koster jo ikke alverden i dag. Og så har du jo et værktøj der er klargjort til næste gang du skal installere
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2015 - 00:26 #11
#9 + #10
Jo hvis man finder det fagligt interessant eller kan bruge det som legetøj.
Men hvis man bare skal installere windows virker det noget bøvlet.
Og en Kingston USB 3 på 8 GB koster under 90 Kr. Og hvem har ikke en USB indgang.
DeBusy er den billigste, men jeg vil ikke anbefale den med mindre man vil vente i 8 dage, som jeg gjorde, selv om der blev lovet 1-2 dage
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. april 2015 - 07:09 #12
Desværre kan man ikke bruge det med en EFI BIOS! Og jo det er interessant hvor man skal Præ installere til en gruppe hvor hver person selv kan vælge PC. Navn og log ind!
http://gratisupload.dk/f/8qz0gvhnxr/
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2015 - 10:51 #13
#12
Ok, men så vist jeg husker, er du også Asus fagmand :-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. april 2015 - 11:48 #14
Det bliver bestemt ikke lettere at præ installere i fremtiden !
Windows 10
Nye Pc'er  skal understøtte UEFI Secure Boot
Secure Boot er en funktion, der beskytter mod eksempelvis malware, som inficerer opstartsprocessen, så der ikke kan injiceres kode i operativsystemet, når du starter computeren.

Når funktionen er slået til, vil de komponenter, der anvendes til at boote maskinen, være forsynet med en krypteret signatur og UEFI-firmwaren (afløseren til BIOS) verificerer den, før den kan starte computeren.
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2015 - 11:54 #15
#14
Ja det har jeg også læst, men hvad mener du så om det her?
http://www.eksperten.dk/guide/1627  #6
Avatar billede Peterjak87 Nybegynder
05. april 2015 - 11:59 #16
Tak for alle de gode svar.
Jeg har nu fået fat i en Kingston 16gb usb, som jeg har brugt unetbootin, til at lave en win7 installation på, men når jeg booter den fra min pc, får jeg fejlbeskeden "non-system disk press any key to reboot".

Nogen der kan hjælpe her? Er snart ved at give op...
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2015 - 12:07 #17
#16
Der er ingen grund til at give op, hvis du har en Iso og bruger Rufus.
Når windows så ligger på Rufus - husk at vælge MBR eller GPT - booter du op på den. Prøv F12, så så kører det glat. glhttps://rufus.akeo.ie/
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2015 - 12:09 #18
Noget gik galt med linket. https://rufus.akeo.ie/
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. april 2015 - 12:34 #19
"non-system disk press any key to reboot".
Kan være pga.af flere ting HDD kan være syg den kan mangle fysisk forbindelse eller den han have tabt formateringen prøv eventuelt at montere din eksterne i stedet for og se om du får samme fejl.
Avatar billede Peterjak87 Nybegynder
05. april 2015 - 12:45 #20
Ja jeg må prøve at montere min eksterne HDD så.
Roundandbald - jeg har desværre kun en macbook pro til rådighed lige nu, og den kan ikke køre Rufus desværre.
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2015 - 13:43 #21
Jeg har set på Unetbootin og der står:"UNetbootin allows you to create bootable Live USB drives"
Som jeg læser det, er den ikke beregnet til at installere windows fra?
Avatar billede Peterjak87 Nybegynder
05. april 2015 - 13:50 #22
Nej det kan du måske have ret i egentlig. Nogen der har erfaringer med andre programmer som kan køres på mac så?
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2015 - 13:53 #23
#20
Er begge HDD som du opererer med partitioneret på samme måde?
Windowxs kører jo NTFS medens MC kører Apple HFS.
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2015 - 14:03 #24
Jeg blev først klar over i #20 at det drejer sig om install. af windows på en MCbook. Det kender jeg ikke noget til, så jeg må hellere hoppe af her.
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. april 2015 - 14:47 #25
Ja rigelige oplysninger fra start Kunne hjælpe Jeg har forstået at Peterjak8 Skriver til os på en MAC og at det er en stationær PC der skal installeres på ????????
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2015 - 15:38 #26
#25 Sådan forstår jeg det også.
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. april 2015 - 15:44 #27
Måske løsningen med Microsoft download tul Virker?
http://gratisupload.dk/f/8qz7982l6r/
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2015 - 16:23 #28
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2015 - 16:27 #29
Har du afprøvet om Boot Camp virker bedre på usb pinden i stedet for den eksterne harddisk?
Kan se på din indledning du har arbejdet med Boot Camp.

PS er slet ikke Mac bruger selv desværre.
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2015 - 17:05 #30
Så lyder det for mig som den rene StormP. Jeg ville få en bekendt til lige at køre en iso ind på Rufus, glemme alt om MC og køre Rufus direkte ind på den PC.
Avatar billede Peterjak87 Nybegynder
05. april 2015 - 17:56 #31
Det er korrekt at jeg sidder på min arbejdscomputer som er en mac lige pt, da min PC jo er gået ned.
Men som I skriver, så må jeg nok hellere få en til at lave en usb til mig via rufus på en PC i stedet. Så håber jeg bare på det virker.
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2015 - 18:13 #32
Det virker hver gang for mig, det er bare rigtig nemt.
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2015 - 12:59 #33
@Peterjak87
Fandt du ud af noget?