Avatar billede modalen Nybegynder
19. august 2001 - 17:10 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Formler i excel

Jeg er igang med at lave et dimnsioneringsprogram i excel, og i nogle felter skal det stå tast, sådan at brugeren kan se hvor det er han skal indtaste sine data.
Problemet er bare det at hvis man har formler tilknyttet de aktuelle felter, står der \"Værdi\" i alle disse.
Er det ikke en måde at undgå dette på?????

MVH Richard
Avatar billede janvogt Praktikant
19. august 2001 - 17:15 #1
Jeg plejer at markere alle mine inddatafelter med en bestemt farve, så brugeren er klar over, hvor det er han/hun må indtaste.
Der kan så evt. stå \"Indtast tal\" eller lignende i cellen ved siden af.

Kan denne fremgangsmåde ikke bruges kan du opbygge dine formler således, at der kun sker beregning, hvis der er indtastet tal.
Avatar billede janvogt Praktikant
19. august 2001 - 17:18 #2
Hvis der f.eks. står \"tast\" B4 og/eller B5 kan du bruge følgende for ikke at få fejl:

=HVIS(ER.FEJL(B4*B5);\"\";B4*B5)
Avatar billede modalen Nybegynder
19. august 2001 - 17:19 #3
Det er da fint nok, men hvordan får man dem til at kun beregne hvis der er indtastet tal.
Avatar billede janvogt Praktikant
19. august 2001 - 17:21 #4
Denne formel beregner godt nok, men hvis det giver en fejl bliver feltet bare blank (\"\").
Avatar billede janvogt Praktikant
19. august 2001 - 17:22 #5
B4*B5 skal selvfølgelig udskiftes begge steder i formlen med din egen formel.
Avatar billede modalen Nybegynder
19. august 2001 - 17:24 #6
Jepps, takk for det!
Avatar billede janvogt Praktikant
19. august 2001 - 17:24 #7
Velbekomme!
Avatar billede modalen Nybegynder
19. august 2001 - 17:26 #8
hvordan finder du ud af hvad man skal skrive efter \"hvis\", jeg bruger jo indsæt funktion, og så hvis sætningen.....jeg er rimelig amatør...
Avatar billede janvogt Praktikant
19. august 2001 - 17:30 #9
Du kan bare indsætte den formel som \"indsæt funktion\" har givet dig.
Var formlen f.eks =SUM(A2:A18) erstatter du B4*B5 med SUM(A2:A18).
Avatar billede janvogt Praktikant
19. august 2001 - 17:31 #10
Du kan skrive direkte i i formelfeltet eller kopiere/kliste dertil.
Avatar billede modalen Nybegynder
19. august 2001 - 17:33 #11
Takk skal du ha, det hjalp :-)