Avatar billede Mik2000 Professor
07. januar 2015 - 01:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Bedste måde at sende emails

Hej

Jeg har ofte brugt mail() til at sende emails i PHP.

Har du erfaring med andre måder som er smartere, mere sikre, hurtigere eller mere stabile, som man bør bruge i stedet - eller burde mail() være fin nok?

Der lægges vægt på
- Stabilitet (mails skal komme frem)
- Sikkerhed generelt
- Hastighed
Det skal kunne bruges professionelt

Er ikke interesseret i færdige scripts/open source der sender for mig gennem eksempelvis mail(), eller i services der koster penge.
Det skal kunne sættes op via PHP

Glæder mig til at høre om du har nogle erfaringer
Avatar billede leif Seniormester
07. januar 2015 - 07:25 #1
Lav en SMTP session til din lokale SMTP og send mailen på korrekt vis, evt brug en component som PHPmailer
Avatar billede repox Seniormester
07. januar 2015 - 08:04 #2
Mandrill - tag et kig på http://mandrill.com
Det er MailChimps produkt til at sende transaktionelle mails og de har blandt andet også en Composer pakke, som virker fortrinligt: https://packagist.org/packages/mandrill/mandrill

Det er den eneste service jeg bruger.
Avatar billede Mik2000 Professor
07. januar 2015 - 18:23 #3
Mandrill ser ud til at virke superfint - så der er point.
Dog lige et spørgsmål. Ud over man selvfølgelig har flere muligheder (attachment mv) end PHPs indbyggede mail() - er der så flere fordele ved at bruge Mandrill fremfor mail() (sikkerhed, stabilitet og hastighed)?
Avatar billede leif Seniormester
07. januar 2015 - 20:17 #4
Men hvorfor bruge en extern service og ikke http://phpmailer.worxware.com/ som kan lave en SMTP forbindelse til din egen SMTP server som du sikkert allerede har tilrådighed i det miljø hvor din server står ?

mandrill.com og lign. er super gode hvis du snakker Nyhedsbreve eller lign. i meget meget store mængder, da de fordeler loadet ud på mange servere.

Men har mail() reelt kunne opfylde behovet er der efter min mening ingen grund til at bruge et produkt som kun i begrænses er gratis.
Avatar billede repox Seniormester
08. januar 2015 - 10:49 #5
@leif Mandrill er en perfekt tjeneste til transaktionelle e-mails - af flere årsager. Udover tracking og log mulighederne, den simple SPF og DKIM opsætning så er der også stabilitetsmæssige ting at hente både i forhold til spam, nedetid og leverbarhed.

Sikkerhedsmæssigt kan man endda tillade sig at ikke have en SMTP server installeret på serveren, hvilket er et plus i forhold til et komprimitteret website (oftest bruges et komprimeret website som spambot).

Overordnet set ser jeg slet ingen fordel i at anvende egen SMTP med tjenester som Mandrill, medmindre man har nogle særlige behov i forhold til SMTP.
Avatar billede leif Seniormester
08. januar 2015 - 15:42 #6
Men reelt ville han have en gratis og mandrill og bare ikke nødvendigvis gratis.

Men jeg kan høre vi er af klar forskellig overbevisning. For med egen SMTP (hvis man alligevel ligger hos en udbyder/webhotel) er det klart nemmere at finde fejlen hvis mailen ikke kommer hverken frem eller tilbage og de fleste har allerede tilgang til en SMTP hvis man har ønske om at modtage emails.

Ikke at jeg siger mandrill er dårligt men overkill hvis maill() tidligere har været brugt eller man sender mange emails i minuttet.
Avatar billede repox Seniormester
08. januar 2015 - 18:35 #7
Mandrill er gratis til og med 12.000 mails pr. måned. Alt derover er billigt, skulle man have det behov.

Jeg tror ikke du har prøvet at arbejde med Mandrill - du kan til enhver tid se hvorfor din mail ikke nåede frem, hvilken type bounce det var, om forsinkelsen skyldes greyfilter og samtidig får du muligheden for at få en masse leveringsstatistik uden at skulle tilføje alt muligt selv.

Hos en almindelig webhotelsudbyder får du ikke uden videre lov til at kigge i mailloggen og skal ofte supplere supporten en masse information til supporten og i øvrigt vente på at first level support får videregivet opgaven til second/third level og på et tidspunkt vender de tilbage med noget som du forhåbentligt kan bruge.

Jeg har selv brugt Mandrill i snart tre år; aldrig har jeg haft noget der har virket bedre.