Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2015 - 11:54 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

pludselig nyt drev under denne computer ???

for noget tid siden opdagede jeg noget mærkeligt
FORDI
pludselig fremgik der af både stifinder og under denne computer:r et nyt drev som kalder sig:
System J - under stifinder
og
System, aktiv, primær partition under diskhåndtering = 100 MB

drevet er tomt under stifinder men under denne computer står der 61,7 MB ledig af 99,9 MB

OG NU HAR JEG FÅET KRILLER I NAKKEN - FORDI DET DREV DUKKEDE OP AF SIGSELV - JEG HAR ALDRIG OPRETTET DET DREV.

er der nogen der ved hvad det er for noget?
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2015 - 11:55 #1
jeg har Windows 7 service pack 1 og en HP-pc
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
03. januar 2015 - 12:26 #2
Partitionen har været der hele tiden som en skjult partition - jeg ved ikke hvorfor den pludselig er blevet synlig.
Når man ved installering af Windows bruger partitionsværktøjet fra installationsmediet, oprettes en skjult partition på 100 mb, som rummer bootsektoren.
Hvis man installerer på en i forvejen partitioneret disk, oprettes denne partition ikke, og bootsektoren lægges på samme partition som Windows.
Formålet med at have bootsektoren adskilt er, at man så kan kryptere indholdet af harddisken uden at kryptere startfilerne - ellers kunne Windows ikke starte.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2015 - 12:39 #3
#2 FinnRasmussen

mange tusind tak finn - som jeg forstår er det ikke et drev som jeg skal bruge overhovedet...???
noget andet er:
at mit factory image drev under denne computer er én lang rød streg nu - så det er vel så ubrugeligt eller?
har været inde og rode under disc-håndtering omkring det men var et dumt resultat som fulgte.
m.h.t. til mit sp.mål om det nye drev så kom drevet vist hos mig i.f.m. at jeg købte en dvd med win 7 serv.pack 1 fordi jeg ikke kunne installere serv.pak 1 under win update.
så tiden som det drev har været hos mig i stemmer fint med booten med min nykøbte win 7 serv.pack 1.
SEND MIG ET SVAROG DU FÅR DINE VELFORTJENTE POINTS.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
03. januar 2015 - 12:50 #4
Læg selv svar og luk spørgsmålet.
Hvis du kun har ét styresystem på pc'en, volder det ikke problemer. Hvis man har flere diske og flere styresystemer, skal man passe på. Evt. andre systemer tildeler drevene andre bogstaver, så man kan risikere at der bliver skrevet til denne systempartition.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2015 - 13:19 #5
#4
tak men hva`så med mit factory-image-drev?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
03. januar 2015 - 15:24 #6
Kan factory-image have skiftet drevbogstav, fordi systempartitionen nu er synlig og har fået tildelt et bogstav?

Ud fra din beskrivelse ser det ud til, at du har geninstalleret Windows og peget på et eksisterende c-drev. Så er der installeret nye startfiler på denne partition. Systempartitionen på 100 mb er en rest fra den gamle Windows og kan fjernes.

For en sikkerheds skyld: Hvis man booter med en Linux live-cd kan den se filerne og deres ændringsdato på systempartitionen.
De samme filer skal så ligge med en nyere dato ved roden af c-drevet.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2015 - 16:19 #7
#6
altså altså - de sidste 3 linier du skrev fatter jeg overhovedet intet af??????????
og kan ikke rigtigt forstå, at der skulle ligge en rest af det gl. Windows fordi det var en helt nykøbt dvd-skive med win 7 serv.pack 1 (800 kr.) og når jeg bootede denne må alt det gl. da være forsvundet på samme tid?
mener du, at jeg bare kan slette det drev: SYSTEM j - ??????????

og hva`så med factory-image drevet.
på min pc har jeg kun C-drevet, factory image og nu det nye J-drev: SYSTEM.

og LÆS LIGE ENDNU ENGANG HER: at factory-image-drevet under denne compute er én lang rød streg. skal dette drev så slettes? i stifinder ligge factory-image-drevet fint med sin "recovery" - det er kun under denne computer, at det er rødt. og når jeg i stifinder klikker på J-SYSTEM-drevet er det helt helt tomt - der ligger intet på det drev. det samme når jeg under denne computer klikker på det nye J-drev - her er det osse helt tomt.

??????????

tror du ikke istedetfor, at det er det nye J-drev jeg skal slette og så beholde factory-image drevet. sp.målet er så om den recovery overhovedet kan bruges når den ligger med en rød streg under denne computer.

kan du ikke bare i korte træk skriv punktvis hvad jeg skal gøre???
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2015 - 16:26 #8
#6
har lige kigget at recovery-image-drevet under denne computer er helt tomt i stifinder - så der ligger åbenbart intet på det drev mere så det er tomt ligesom drev SYSTEM J-drevet er.
03. januar 2015 - 17:23 #9
Tanke:

.. er din NUVÆRENDE WIN7 installation baseret på

* En "ren" manuel WIN7 DVD installation ?
* Eller det oprindelige "Factory Recovery", som PC'en nok var 'født'/købt med i sin tid ?
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2015 - 18:54 #10
nej det er ren manuel win 7 dvd-installation - kostede sørme 800 kr. i den lokale it-nørd-butik. jeg bootede den. det var fordi jeg ikke ku`downloade serv.pack 1 til mit win 7 så blev nødt til at købe en dvd-skive hvor serv.pack 1 var includeret.
og forudfor - netop fordi jeg efter en recovery ikke ku`downloade serv.pack 1 kunne jeg så heller ikke få Explorer 11 fordi mic. som min-krav kræver man har win 7 incl. serv.pack 1. så havde ingen andre alternative hvis altså jeg ikke ville affinde mig med kun Explorer 8 og det ville jeg så ikke.
SÅ - JA EN REN indkøbt DVD-SKIVE-INSTALLATION OG IKKE EN MEDFØDT RECOVERY.
03. januar 2015 - 20:14 #11
... derfor skulle/kunne du under den komplette installation have HELT slettet alle tidligere partioner (ved at vælge [Advanceret]) ... nu er der 'rester' fra tidligere partioner ...

Generelt: Hvis der bliver oprettet mere end én partion/drev, så opretter Windows selv en (normalt) usynlig lille 100Mb partion med visse opstarts 'ting' ...
Og der er/var der i din TIDLIGERE Recovery opsætning ... derfor 'rester' derfra ...

SummaSumarum - lad den 100Mb partion/drev hvile i fred  :-)

Det nævnte J: drev ... hvor stort er det ?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
03. januar 2015 - 20:37 #12
Der ligger ca. 29 mb filer på J-drevet, men de er usynlige for Windows, så drevet ser tomt ud i Windows stifinder.
Linux er et gratis styresystem, som kan køre fra en cd uden at lave ændringer på pc'en. Ved start vælger man "Prøv uden at installere". Linux stifinder kan se de filer, der er usynlige for Windows. Kan hentes her: http://lubuntu.net/
Åbn J-drevet med Linux stifinder. Højreklik på filen "bootmgr" - vælg properties og se datoerne. Åbn Windows drevet og gør det samme. Hvis der ligger en fil med samme navn og en nyere dato, er J-drevet overflødigt.
Jeg ved ikke, hvorfor recovery partitionen er tom, men den har du heller ikke brug for, når du har en dvd med Win 7.
De to ekstra partitioner generer ikke din pc, så kun hvis de irriterer din ordenssans, behøver du at fjerne dem.
03. januar 2015 - 20:54 #13
Enig med SIDSTE del af ovenstående ^^^^...
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2015 - 22:44 #14
#12 og #13
mange tak begge to.
jeg vælger så bare at lade drevet bliver hvor det - gør jo ingen skade såvidt jeg kan forstå.
men mit factory-image-drev er ikke tomt - der ligger en recovery. og det drev er på i alt 13,1 GB(heraf 305 MB ledigt).
J-drevet er på i alt 100 MB (heraf ledigt 62 MB).

har jeg forstået jer rigtigt, når jeg bare kan lade begge drev være som de er???

og er det osse korrekt, at jeg ikke behøver at udvide factory-image-drevet da den factory-fil bli`r ved med at ha`samme størrelse???

men nu har jeg fået en forklaring på det underlige nye SYSTEM-J-drev og det er jeg glad for - er som jeg har forstået det totalt uskadeligt.

i har hjulpet mig begge to - men jeg vælger at give #112 points (finn) da du karise_larry har så mange mange points i forvejen (griner).

SÅ #12 (finn) læg lige et svar så jeg kan give dig dine points.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2015 - 22:45 #15
der skulle ha`stået: #12 istedetfor #112
så finn - læg lige det svar.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2015 - 22:47 #16
og så lige endnu en kommentar herfra.
HVORFOR ER FACTORY IMAGE-drevet når jeg går ind på denne computer en rød lang streg - ER DET FORDI DET IKKE HAR PLADS NOK???
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2015 - 03:47 #17
rød betyder at det er ved at være fyldt op
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
04. januar 2015 - 06:51 #18
Hermed svar.
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2015 - 09:07 #19
#17

jeg tænkte det nok.
OG jeg kan bare ikke finde ud af at udvide det drev.
jeg ved, at det er højreklik denne computer og så administrer, herefter disc-håndtering men har siddet og makket med hvordan det så er jeg gør.
hvis jeg får et brugeligt svar af dig opretter jeg et andet sp.mål hvor jeg kan gi`dig 60 points.
jeg har tænkt mig at stjæle den mgl. plads fra c-drevet, men når jeg højreklikker på factory image-drevet kan jeg ikke klike på "udvide" - jeg kan kun klikke på "formindske."
???
04. januar 2015 - 09:47 #20
Man kan (med Windows eget værktøj) KUN udvide et drev over et andet område som IKKE er tildelt noget som helst ... og det er jo ikke tilfælde for dig/din PC ...
Derfor  :-)

" der ligger en recovery. og det drev er på i alt 13,1 GB(heraf 305 MB ledigt)...." Så du kan godt formatere/slette dette indhold, da det jo ikke skal/kan bruges til noget som helst ... Men 'bare' forstyrre  :-)

Hvor stor er selve C: (Styresystemdrevet) så nu ?
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2015 - 10:45 #21
SYSTEM J (det underlige gl. drev) = 100 MB      ledig 62 MB
HP C                              = 918,22 GB  ledig 680 GB
FACTORY IMAGE D                  = 13,19 GB    ledig 306 MB

ovst. er det som står nu.

og nu har jeg så slettet factory image drevet MEN DEN TOMME PLADS UNDER DISCHÅNDTERING SOM DET DREV HAR EFTERLADT ER IKKE-ALLOKERET OG NÅR JEG HØJREKLIKKER PÅ DETTE TOMME DREV KOMMER DER IKKE HER EN MULIGHED FOR AT ALLOKERE DET???

føler mig ligenu som en ko på 2 ben.
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2015 - 11:38 #22
#20
efter én til systemgend. lykkedes det mig at udvide C-drevet med pladsen fra factory-image.
aner ikke hvordan jeg skal takke dig - du er uovertruffen.
men desværre så skete der det, at min printer-driver forsvandt og den printer er meget svær at få installeret igen - så måske der nu kommer et tillægs-spørgsmål (griner).
TAK FOR HJÆLPEN.
04. januar 2015 - 11:53 #23
:-)
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2015 - 14:09 #24
sådan ...