Avatar billede riefart Seniormester
13. december 2014 - 09:35 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Beregning af alder med Epoch

Jeg har brug for en funktion, som beregner alder henover 1.1.1970. Eks. når man i en formular indtaster fødselsdato, måned og år (13.12.1960) skal dette konverteres til en string, som gemmes i databasen, og som efterfølgende konverteres til en alder udfra et aktuelt timestamp.
Avatar billede showsource Seniormester
13. december 2014 - 14:54 #1
Hvilken DB ?
Og "udfra et aktuelt timestamp" Hvordan det ?

En mysql som beregner alder ud fra et DATE felt, ( f_dato ), i db:

SELECT (YEAR(CURDATE())-YEAR(f_dato))-(RIGHT(CURDATE(), 5)<RIGHT(f_dato, 5)) as alder FROM tabel WHERE id = 1
Avatar billede riefart Seniormester
14. december 2014 - 21:52 #2
Sql og time().
Havde nu tænkt mig en php-funktion til præcis aldersberegning, og ikke blot at trække aktuelt årstal og fødselsår fra hinanden, derfor time() og epoch.
Har ingen problemer med at få og gemme strengen, som relaterer til fødselstidspunkt, men har brug for en funktion, som udfra denne og time() beregner alder.
Avatar billede riefart Seniormester
14. december 2014 - 22:27 #3
Fandt selv en løsning.
Lukker.
Avatar billede showsource Seniormester
15. december 2014 - 05:51 #4
God skik her på eksperten, er at man også viser løsning man selv fandt frem til, til evt. gavn for andre med samme problem.