Der var noget i luften. En euforisk vinderstemning.
300 medlemmer af Dansk IT havde tirsdag sat hinanden stævne på Hotel Scandinavia i København for at tegne et billede af fremtidens IT-funktion.
Da Danmark havde slået Frankrig 2-0 blev storskærmene slukket. Ind på scenen trådte en midaldrende mand i jakke, slips og fodformede sko, der den næste time formåede at få IT-funktionen, forretningslogik og virksomhedens økonomi syet elegant sammen uden at vise en eneste PowerPoint-præsentation:
? Det næste udviklingsskridt for IT-professionelle er at blive eksperter i virksomhedsøkonomi. I 1990?erne fik vi gjort en masse administrerende direktører og økonomidirektører godt usikre på investeringer i IT-løsninger som ERP, Y2K, CRM og e-forretning, sagde Peter Keen.
Himmelsk konsulent
Peter Keen er konsulent. Og ifølge formanden for Dansk IT Per Buchwaldt, så har det amerikanske erhvervsmagasin Forbes udnævnt ham til ?himmelsk konsulent? på grund af hans ligefremme og klarsynede analyser.
Han mener, at IT-professionelle allerede nu skal indstille sig på, at IT som begreb glider i baggrunden. Og dermed forsvinder IT-generalisten, som bliver erstattet af eksperter med særlige spidskompetencer og forretningsforståelse.
? IT handler om at styre og udvikle virksomhedens værdiskabelse. IT-funktionen vil
organisere alliancer og samarbejde i partnerskaber om at skabe forretningslogik i stedet for at styre projekter, sagde Peter Keen.
IT-budgettet spredt
Han pegede på, at stadig mere af IT-budgettet slet ikke findes i IT-afdelingen.
Det findes mange andre steder i virksomheden hos de ledere og afdelinger, der er ansvarlige for virksomhedens værdiskabelse.
? Lige nu klapper alle i hænderne, bare vi siger afkast af investeringen (return on investment eller ROI, red). Men vi er nødt til at komme ROI til livs i fremtidens IT-funktion og definere nogle mere konkrete mål, vi kan bruge til at kæde IT og virksomhedens forretning sammen, sagde Peter Keen.
? Først og fremmest kan vi tage fat på begrebet afkast. Det er meget lige til ? for skal afkastet forklares, er det allerede tabt.
Forklaring unødvendig
Peter Keen udpegede mobilitet som et oplagt eksempel. Når salgsstyrken kan nå to til tre kunder ekstra om dagen, fordi de har adgang til salgsstøttesystemer på en PDA, så behøver man ikke forklare afkastet yderligere.
? Men vi mangler at udvikle de faste begreber, som IT-afdelingen kan bruge, når de skal måle helt præcist, hvor meget værdi IT skaber. Og egentlig skal vi blot tage udgangspunkt i det traditionelle regnskabs begreber.
Først og fremmest bør IT-funktionen konstant måle, hvordan teknologien er med til at nedbringe den kapital, der er bundet i produktionen og dermed styrker likviditeten.
Samtidig bør IT-funktionen dokumentere, hvordan administrationen nedbringes i virksomheden ved hjælp af IT.
Digitale marginaler
Peter Keens tredje målestok for IT-funktionen er, hvor meget teknologien får overskuddet pr. medarbejder til at vokse.
Den digitale marginal bør regnes ud, så det bliver synligt, hvor teknologien skaber egne resultater på virksomhedens bundlinie.
Senere på dagen tog professor Jeff Sampler fra London Business School fat, hvor Peter
Keens havde sluppet og understregede, at det handler om at reducere omkostninger.
Dermed kommer IT til at handle om planlægning af forretnings-infrastruktur i stedet for at levere IT-løsninger.
Denne artikel stammer fra den trykte udgave af Computerworld