Niels Bo Theilgaard forlader ved månedens udgang softwarefirmaet Baan af personlige årsager efter tre år i selskabet. Det sker efter, at han har fuldført sin opgave med at opbygge en division i Baan for kundestyringssystemer (CRM). I Baan havde han ansvaret for CRM på det europæiske marked.
Beslutningen blev meddelt Baan for ganske nyligt, oplyser administrerende direktør for Baan Nordic, Kim Lave Nielsen.
- Niels Bo Theilgaard har været i gennem en hård arbejdsproces med at opbygge den nye CRM-division, hvor han har arbejdet som en hest. Derfor føler han sig nok lidt brændt ud og ønsker sig noget mere tilbagetrukkent. Så det er ganske udramatisk, siger direktøren.
Det er endnu ikke afgjort, hvem der bliver den nye europæiske direktør for CRM-divisionen. Det bliver der arbejdet på i samarbejde med den øverste chef for CRM i Baan/Invensys, amerikaneren Bob Karulf, oplyser Kim Lave Nielsen.
Niels Bo Theilgaard blev en del af Baan, da selskabet med speciale i kundestyringssystemer (ERP) i 1997 købte Beologic, som han havde været med til at grundlægge. Selskabet udviklede systemer til salgskonfiguration og var tidligere en del af Bang & Olufsen.
Som en del af Baans CRM-division dannede Beologic-teknologien rygraden i udviklingen af de salgskonfigurationsprogrammer, der skal oversætte kundernes ordrer til virksomhedssystemernes sprog.
Selskab i høj søgang
Niels Bo Theilgaard forlader et Baan Nordic, der i 1999 kunne se tilbage på et regnskabsmæssigt godt år, hvorimod moderselskabet røg ud i svare problemer på grund af sin ekspansionstrang.
En række opkøb af softwareselskaber, der skulle bringe flere facetter til Baan Internationals virke, kostede overblikket og mange millioner kroner i udgifter. Derudover blev selskabet ramt af tilbagegangen i ERP-markedet og præsterede kvartal på kvartal rekordunderskud, mens direktører kom og hurtigt efter gik igen.
En opklaring kom, da Baan blev købt af udvikleren af automatiserings- og kontrolsystemer, britiske Invensys. Her er Baan nu en del af Invensys Software Systems Division.