Af Daniel Bergsagel, IDG Online
Den bedst finansierede e-handelsbutik, svenske Boo.com kæmper for livet, skriver Dagens Industri i Sverige. Ifølge en af de fyrede medarbejdere på Boo´s elektroniske magasin Boom har ledelsen meddelt personalet, at firmaet er inde i en overlevelseskamp - eller som det hedder på virksomhedens London-kontor - "survival mode".
I går blev de første 30 medarbejdere fyret og fik 15 minutter til at forlade arbejdspladserne i London, hvor selskabet har hovedkontor. Desuden blev andre 40 medarbejdere fyret fra de øvrige europæiske kontorer samt fra afdelingens kontor i det fasionable West Village-kvarter i New York. Men flere vil følge. Boo.com har også planer om at mindske antallet af ansatte i virksomhedens forskellige call-centre rundt om i verden.
- Vi har gået igennem behovet, og vi bliver nødt til at skære ned, siger Christina Preisler, som er informationschef for Boo.com i Norden, til Dagens Industri. Hun benægter, at der er tale om en krise og siger at de oplysninger der er kommet frem i pressen ikke stemmer. Til Computerworld Onlines svenske søstertjeneste siger Christina Preisler:
- Nedlægningen af magasinet Boom er en strategisk beslutning.
Boo fik en milliard
Flere store investeringsbanker står bag lanceringen af webstedet, der sælger modetøj til unge forbrugere. Samlet vurderes det, at JP Morgan, Goldman & Sachs og Bain Capital har lagt over en milliard kroner i foretagendet. Samtidig er de to Internet-entreprenører, Kajsa Leander og Ernst Malmsten, der har skabt Boo.com, blandt de Internetpersoner, der har fået mest omtale internationalt.
Blandt andet har de to prydet forsider på det amerikanske erhvervsmagasin Fortune og har været genstand for mange artikler i den engelske avis Financial Times.
Boo.com har været ramt af problemer fra starten. Stedet skulle have været lanceret allerede i juni 1999. Men først i november blev det muligt at købe tøj i den elektroniske butik. Hvor meget butikken har omsat for siden åbningen, vil selskabet ikke ud med.
- Vi har ingen officielle cifre, men vi nøjes med at sige, at vi var tilfredse med julehandlen, siger informationschef Christina Preisler, til Dagens Industri.
Boo.com har afdelinger i England, Frankrig, Sverige, Tyskland, Beneluxlandene og i New York og har i alt omkring 400 ansatte.