Er du ejer af en smartphone?
Så bliver du sandsynligvis overvåget, og dine personlige oplysninger bliver brugt i annonce-øjemed.
Både Apple og Google, der som bekendt er to af de største producenter af styresystemer til smarthpones, bruger nemlig telefonens indbyggede GPS til at overvåge din færden
Derfor skal du se dig for, hvis du er privacy-bekymret og skal ud og investere i en smartphone eller et andet stykke elektronik med indbygget GPS, råder IT- og Telstyrelsen.
"Det bedste råd er jo sådan set, at du bør gennemlæse de licensvilkår, som du krydser ja til, når du installerer ny software. Men på en smartphone kan sådan nogle betingelser jo fylde op til 90 skærmbilleder, så det er der jo ingen, der gør i praksis," siger Mads Ravn, der er fuldmægtig hos IT- og Telestyrelsen og beskæftiger sig med privacy-området.
Derfor erkender han også, at det næppe er et realistisk råd, men anbefaler i stedet, at du som udgangspunkt researcher på de forskellige teknologi-producenters privacy-vilkår, før du køber et produkt.
Men selvom du gør din research, kan du alligevel ikke vide dig sikker, fordi virksomhederne kan efterfølgende ændre i licensbetingelserne, som Apple netop har gjort det.
"Det er ikke en køn måde at bedrive dataindsamling på, og det kan helt sikkert gøres bedre. Hos IT- og Telestyrelsen ser vi gerne, at der bliver gjort meget mere klart, hvad der træffes aftaler om," siger han.
Eksempelvis anbefaler IT- og Telestyrelsen, at brugerne får mulighed for selv at tilpasse deres privacy-niveau, så de kan vælge hvilke programmer og i hvilke situationer, at de ønsker deres færden overvåget.
Du kan framelde dig
Apple har allerede gjort det muligt for brugerne at styre, hvilke tredjeparts programmer, der skal have adgang til dine geografiske oplysninger, men det gælder ikke for Apples egen adgang.
Desuden har du mulighed for at fravælge at Apples nye annonce-koncept, iAd, får adgang til dine informationer.
For at gøre det, skal du besøge adresse oo.apple.com med dit Apple-produkt, men du kan dog ikke framelde dig logningen af dine geografiske oplysninger
Både Apple og Google understreger, at de kun opbevarer anonyme oplysninger om kunderne, men ifølge Los Angeles Times har forskere tidligere vist, at det alligevel er muligt at identificere anonyme brugere, hvis datagrundlaget er stort nok.