Frankfurt Mandag var den 99. dag, efter Jim Hagemann Snabe og Bill McDermott satte sig sammen for bordenden, som CEO-duoen i verdens tredjestørste softwarehus. Og da klokken var 14.30 i Frankfurt, sad de begge på scenen men i hver af de to verdensdele, som er SAP's hjemmebane.
I Frankfurt sad Jim Hagemann Snabe på scenen foran et par hundrede bloggere, analytikere og pressefolk.
Og på den anden side af Atlanterhavet i Orlando, sad Bill McDermott på scenen med det samme setup.
Efter 100 dage har de to chefer rebootet SAP. Nu jagter de en milliarder brugere i løbet af fem år med afsæt i cloud computing, in memory og mobile løsninger.
Men den største øjeblikkelige konkurrent, Oracle med Larry Ellison i spidsen, kalder SAP wacko eller langt ude.
I løbet af tirsdag og onsdag vil 15.000 deltagere på Sapphire Now i Frankfurt og Orlando havde været med til op imod 1.000 sessioner om teknologi og løsninger, som for en stor dels vedkommende bliver holdt på det ene kontinet og simultan-castet til det andet.
Det samme gjaldt mandagens pressemøde, hvor sidste uges opkøb af Sybase stor øverst på agendaen hos bloggere, analytikere og pressefolk.
En milliarder brugere
På pressemødet gav de to topchefer deres version af, hvorfor den reboot eller nye strategi, skal kunne skaffe SAP en milliarder brugere i 2015.
Sidste uges køb af Sybase med fokus på mobilteknologi og database spiller afgørende roller, sammen med SAP's satsning på in memory-teknologi.
I dag har SAP godt 97.000 kunder og 35 millioner brugere. Så der er et godt stykke vej til en milliard brugere.
Ifølge SAP's egne tal går 65 procent af verdens forretningstransaktioner gennem SAP-software.
Den milliard brugere, som SAP vil nå indenfor de næste fem år, skal i høj grad komme fra digitalisering af de store virksomheder.
En digitalisering hvor teleselskaber, trafikselskaber og mange andre SAP-kunder stiller digitale services til rådighed for deres kunder, som dermed bliver SAP-brugere, selvom de ikke selv ved det.
In memory er det store dyr i åbenbaringen. Jim Hagemann Snabe forklarede på pressemødet, at adgang til data er 10.000 gange hurtigere fra memory end fra traditionel storage.
Og med multikerne-teknologi og bladeservere er infrastrukturen lige nu klar til in memory.
"Sammen med Sybases database vil SAP's in memory forbedre den samle gevinst ved investeringen markant. Vi kalder det den nye database," supplerede Bill McDermott fra Orlando.
Ellison: Langt ude
Men den nærmeste konkurrent, nemlig Oracle med Larry Ellisoni spidsen, har kun himmelvendte øjne til overs for ideen om in memory.
Ifølge magasinet The Economist har Larry Ellison kaldt tanken om in memory og den nye database for wacko eller langt ude.
I markedsføringen af SAP's reboot taler selskabet om on premise, on demand og on device. On premise vil sige i virksomheden, hvor langt størstedelen af SAP's forretning kommer fra i dag, og hvor business suiten stadig ligger og summer sammen med databasen.
On demand vil sige efter behov eller efterspørgsel. Her pakkede Jim Hagemann Snabe det pænt ind på mandagens pressemøde.
"On demand er et relativt nyt forretningsområde for os. Men her på Sapphire præsenterer vi den nyeste version af Business by Design, hvor vi har perfektioneret teknologien," sagde Jim Hagemann Snabe.
Business by Design er softwarehusets tilbud til mindre og mellemstore virksomheder.
Den nye version er reelt en version 2.5 af en software as a service-løsning, som aldrig har fløjet.
Men det er Jim Hagemann Snabe overbevist om, at den gør nu.
Derfor sidder den lige i skabet
"Det er en cloud-satsning. Den har fået in memory-teknologien indbygget. Og den vil give brugerne mulighed for nemt at gøre løsningen mobil. På samme måde som SAP R3 var den rigtige infrastuktur for client/server-verdenen, så er den nye Business by Design den rigtige infrastruktur for on demand," siger Jim Hagemann Snabe.
Men han vil ikke sætte tal på, hvad succeskriteriet er, selvom alle øjne i både aktiemarkedet og hos it-analytikere hviler på, hvor godt løsnigen til de mellemstore og mindre virkosmheder kommer fra start.
Han understreger, at der ikke vil være tale om omsætningsmål men snarere et mål for antal kunder.
Da SAP i januar overraskende erstattede topchefen Léo Apotheker med duoen Jim Hagemann Snabe og Bill McDermott, var det blandt andet efter, en række store kunder havde protesteret over, at SAP forsøgte at ændre licensbetingelser midt i den økonomiske krise.
Derfor kom SAP's tilbud til eksisterende kunder også op på pressemødet mandag.
"Vi har siden januar fået aftaler med langt de fleste store kunder, når det handler om vedligeholdelse af eksisterende løsninger. Men det er også vigtigt at understrege, at de nye tiltag, der ligger i on demand og on device, også er rettet mod eksisterende kunder og dermed skaber ny værdi i eksisterende løsninger," siger Jim Hagemann Snabe.
Passion, vilje og handling
Netop imaget som innovativ teknologileverandør præger Sapphire Now i Frankfurt og Orlando.
Til at sparke konferencen i gang havde SAP inviteret både super-iværksætteren Richard Branson og hans gode ven, klimakæmperen og forhenværende vicepræsident i USA Al Gore.
Fra hver sin side af Atlanten gav de deres bud på innovation, bæredygtighed og teknologiens rolle.
En opskrift samfattet i passion, vilje og handling.
En opskrift som både kunder, partnere og investorer nok håber på, at duoen Jim Hagemann Snabe og Bill McDermott også følger efter de første 100 dage.