Computerworld News Service: En ny undersøgelse vurderer, at der internationalt set vil blive solgt 163 millioner 'smartbooks' i 2015 - en betydelig stigning set i forhold til det faktum, at den første model ikke kom på gaden før 2008.
Senioranalytiker ved ABI Research Jeff Orr fortæller, at "ifølge ABI Researchs definition er en smartbook en enhed med et lille strømforbrug, der kører med et mobilt styresystem, som altid er på, enten via Wi-Fi eller (mere almindeligt) via 3G eller mobilt bredbånd."
"En smartbook findes i mange udformninger. Det er en afart af de mobile internetenheder og netbooks, og de retter sig mod de samme potentielle brugere, den samme prisklasse og markedsbehov. Forskellen er, at de ikke anvender x86 processorer."
Qualcomm og Freescale har været de største fortalere for smartbook-konceptet. Andre chip-producenter som TI og NVIDIA, der producerer ARM-baserede processorer, er også aktive på markedet.
Første bølge af enheder kommer fra etablerede leverandører som Lenovo og Sharp (selv Apples iPad er teknisk set en smartbook) og fra nye virksomheder som Always Innovating. Tekniske definitioner betyder dog ikke så meget for forbrugerne.
"Ideen om en 'smartbook' vækker ikke genklang hos de folk, der kunne overveje at købe sådan en enhed," siger Jeff Orr.
"Leverandørerne bør undgå at skabe en separat markedskategori under et nyt navn og skal i stedet acceptere, at de konkurrerer i en etableret kategori."
"Forbrugerne kender netbooks som et alternativ til bærbare computere og de mobile internetenheder som et alternativ til mobiltelefoner. Det forstår de. Vi tror, den bedste mulighed på markedet for ultra-mobile enheder ligger i nye formfaktorer."
Et andet vigtigt element er prisen - både for enheden i sig selv og for den internetforbindelse, der er helt essentiel. ABI Research tror, at det vil være vigtigt for leverandørerne at bringe den indledende pris for en smartbook ned på omkring 1.100 kroner eller mindre.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen