Computerworld News Service: Den franske regering overvejer at indføre skat på online-reklamer. Pengene skal bruges til at kompensere skaberne af kunstværker og andre værker, som står til at tabe til pirateri på nettet.
Skatten vil udgøre en lille procentdel af omsætningen fra de online-reklamer, der bliver vist til de franske internet-brugere, og den vil skulle baseres på en gensidig tillid, hvor netværksoperatører som for eksempel Google, AOL eller Yahoo selv vil skulle oplyse, hvor mange penge de tjener.
En sådan skat vil kunne rejse godt 75 millioner kroner om året til kunstnerne, anslår forfatterne til rapporten, der har fået navnet Creation et Internet.
Forfatterne anerkender, at Frankrig aldrig alene vil kunne indføre en sådan skat, og de bemærker, at den ideelle situation vil være, at regeringen opfordrer andre europæiske lande, hvor kunstnerne står overfor lignende udfordringer, til at indføre en lignende beskatning.
Rapporten er skrevet af Patrick Zelnik, Guillaume Cerutti og Jacques Toubon. Patrick Zelnik er leder af Impala, der er et uafhængigt netværk af pladeselskaber, Guillaume Cerutti er tidligere formand for den franske forbrugerstyrelse og Jacques Toubon er tidligere kultur- og justitsminister og desuden kendt for sin støtte til den lov, der bestemte, at der skulle tales fransk i franske reklamer.
Frédéric Mitterrand har bedt de tre om at finde ud af, hvorvidt udbuddet af musik, film, bøger og andre kulturelle produkter, der bliver tilbudt til legal download, er attraktivt og realistisk prissat, og om hvorvidt skaberne af sådanne produkter også modtager en ordentlig portion af den omsætning, produkterne skaber.
Nu, hvor en stor mængde online-indhold bliver tilbudt gratis til forbrugerne med udgangspunkt i reklame-indtægter, er det uundgåeligt, at forfatterne ville rette deres opmærksomhed mod de tjenester, der bruges til at sælge og levere reklamerne med; og her kommer Google ind i billedet som den første.
I rapporten opfordrer forfatterne desuden den franske konkurrencestyrelse ('Authorité de la Concurrence') til at undersøge, hvorvidt Google reelt har monopol på søgemaskine- og søge-reklametjenester i Frankrig, og hvorvidt online-mediernes problemer har sammenhæng med Googles forretningsmetoder.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen