Computerworld News Service: Intel udskyder den kommercielle udgivelse af grafikprocessoren med kodenavnet Larrabee, som ellers var planlagt til at udkomme næste år. Virksomheden er ikke kommet med nogen ny lanceringsdato.
Det var oprindeligt Intels plan at begynde at sælge den mange-kernede chip på et tidspunkt i 2010, men virksomheden er kommet bagud i udviklingen af Larrabee, siger en talsmand fra Intel.
Intel afviser at komme med yderligere begrundelse.
Intel arbejder fortsat på at blive klar med en funktions-dygtig grafikchip og vil diskutere de fremtidige planer til næste år, oplyser talsmanden.
Test-eksemplarer til udviklere
Virksomheden vil næste år udgive testeksemplarer af Larrabee til udviklerne sammen med værktøjer, der gør det muligt at skrive og teste applikationer til den ny chip-
Intel demonstrerede i september et system baseret på Larrabee ved Intel Developer Forum i San Francisco.
Virksomheden sagde på daværende tidspunkt, at chippen ville komme i handlen til næste år, men gav ingen konkret dato.
Intel har hemmeligholdt adskillige grundlæggende detaljer om chippen, heriblandt hvor mange processorkerner, den får.
Larrabee vil blive Intels første separate grafikprocessor. Virksomheden har beskrevet den som en mange-kernet processor, der vil være i stand til at foretage de samme typer opgaver som en flerkernet CPU, men samtidig give en højere grad af parallelitet ved at levere flere pipelines til at behandle dataene.
Chippen vil være baseret på x86-arkitekturen og have fuld funktionalitet i forhold til grafikberegning.
Det er meningen, at den skal konkurrere med produkter fra Nvidia og Advanced Micro Devices, som leverer grafikchip til spil og grafisk krævende applikationer.
Talsmænd fra Intel har sagt, at noget af teknologien bag Larrabee i fremtiden muligvis vil blive brugt til at producere grafiske kerner, der kan integreres i CPU'er.
Oversat af Thomas Bøndergaard